Konzumerizam je danas zahvatio sva područja našega života – kupuju se stvari koje su jeftinije i isplativije, često nekvalitetnije, što nas tjera da kupujemo sve više vrteći se na vrtuljku začaranog kruga potrošačkoga društva. Tekstilna industrija je, uz farmaceutsku i naftnu industriju, jedan od najvećih zagađivača okoliša te ostavlja razorne posljedice na naš planet.
S druge strane, trgovine popularnih brendova svakih nekoliko mjeseci izdaju novu kolekciju dok stara pada u zaborav, bude spaljena, bačena ili, u onim rjeđe ekološki osvještenim trgovinama, reciklirana ili donirana. Međutim, preopterećenost i crpljenje oskudnih resursa Zemlje mogu se umanjiti, korak po korak, počevši od naših mikrosvjetova. Zato biramo – slow fashion.
Što je vintage, a što second hand?
Slow fashion je puno više od jednostavnog recikliranja odjeće, jer može postati stil života kada se radi o kupovini odjevnih predmeta i modnih dodataka. Umjesto da iz godine u godinu svoj par traperica ili novi kaput kupujete u dućanima svjetski poznatih brendova, pokušajte odabrati vintage ili second hand shop u kojemu ćete birajući odjevni predmet, uzeti u obzir i njegovu ekološku prihvatljivost. Tako ćete napraviti nešto lijepo za okoliš, a kupovina odjeće će vam postati draži ritual.

Predrasude o odjeći i modnim dodacima iz vintage i second hand dućana su brojne, a mišljenja se uglavnom temelje na pretpostavci da je odjeća koja se ondje prodaje nečuvana, iznošena te se iz tog razloga za „sitne novce“ prodaje dalje. Međutim, te pretpostavke su daleko od istine, a kako bi ih mogli bolje razumjeti prvo moramo shvatiti razliku između vintage i second hand dućana.

„Najvažnija razlika je da je vintage odjeća stara minimalno dvadeset godina te predstavlja najbolji i najkvalitetniji dizajn toga vremena. Second hand odjeća ne mora biti stara dvadeset godina niti mora predstavljati najbolji dizajn tog vremena. To je uglavnom odjeća koja je već nošena i nosi se ponovo“, objasnila nam je Nidžara Mustafić, vlasnica dućana vintage odjeće Mango Sticky Rice.
Tamo gdje sve „vrišti“ vintage
U Mango Sticky Rice-u obožavatelji vintage mode i svi koji to žele postati, mogu pronaći unikatne i visokokvalitetne odjevne predmete koji su, kako je i sama Nidžara rekla, najbolji i najkvalitetniji dizajni tog vremena. Odjeći i modnim dodatcima poklonjena je nova prilika, jer cijeli dućan funkcionira kao „ormar sjećanja“ gdje se prvenstveno njeguje povijest odjevnog premeta i kontekst u kojem je nastao. Uniformirana i „isfurana“ odjeća ovdje se ne može pronaći jer je svaki komad odjeće priča za sebe i ističe posebnost modne epohe.

„Za većinu predmeta znamo od kuda potječu i koja priča stoji iza njih. Informira nas vlasnik, a surađujemo i s par zagrebačkih obrtnika koji nam pomažu procijeniti i popraviti stvari. Volimo kupovati na sajmovima u Hrvatskoj i inozemstvu“ istaknula je Nidžara te dodala da joj je u njezinom dućanu najbitnije da se stvari uz intervenciju mogu ponovno koristiti čime se štede resursi, priroda i novac.

Šareni izlog prepun antikviteta nije prva stvar koja će vam zapeti za oko u ovom vintage dućanu, jer se ovdje se ne njeguje samo vintage kultura već i osobni pristup, prije svega naglašavajući važnost odnosa između klijenta i vlasnice. Osim slow fashion kupovine, ovdje se može popiti vrući čaj iz antikne šalice iz prošlog stoljeća i provesti neko vrijeme u ugodnom razgovoru o odjeći, umjetnosti ili čuti pojedinosti o komadiću povijesti kojeg nosite u vrećici.
Foto: Mango Sticky Rice, privatna arhiva Foto: Mango Sticky Rice, privatna arhiva Foto: Mango Sticky Rice, privatna arhiva Foto: Mango Sticky Rice, privatna arhiva
„Kreiramo iskustvo za svakog klijenta koji svrati u naš dućan, želimo mu uljepšati dan. Mi volimo ono što radimo, ljudi to prepoznaju i ponovo se vraćaju, a često upravo su naši klijenti ti koji nama uljepšavaju dane“, podijelila je s nama Nidžara i naglasila da u dućan dolaze ljudi različitih zanimanja i životnih pozadina poput studenata, grafičkih dizajnera, kustosa, arhitekata ili medijski eksponiranih ličnosti.
Kultura vintage-a postala je popularna u Hrvatskoj i zemljama svijeta te budi znatiželju ljudi koji su zasićeni modom svjetski poznatih brendova i žele promjenu u svojem modnom izričaju. Ako želite u svoju kupovinu odjevnih predmeta unijeti osvježenje ili isprobati slow fashion, zbog kojeg će vam okoliš biti zahvalan, uputite se u najbliži vintage dućan koji će otvoriti vaše horizonte i probuditi želju za novim životnim stilom.
Pročitaj i ovo:
- Aleksandra Dojčinović: “Moda je moj život i moja strast, a brand LeiLou velika ljubav”
- Klimatska kriza: Kako zaštititi svoje mentalno zdravlje?
- Smanjite količinu otpada u svom kućanstvu
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life ili na digitalnu verziju na platformi Magzter i uživaj u sadržajima koji ispiriraju i mijenjaju perspektivu. Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!











