Aleksandra Dojčinović, kreativna dizajnerica i vlasnica brenda ‘LeiLou’, 2007. godine osnovala je tvrtku koja danas zapošljava tridesetak ljudi, uglavnom žena. Tijekom godina njezine su kreacije nosile mnoge žene iz javnog i političkog života u Hrvatskoj, a haljine su prepoznate diljem svijeta, odnedavno i u Hollywoodu. U svijet poduzetništva ušla je skromno, ali hrabro, a može se pohvaliti i brojnim nagradama i priznanjima. O samim početcima, izazovima i budućim planovima porazgovarala je s Anom Škrmetom za Poduzetnik.biz.
Kako je nastao vaš brend ‘LeiLou’?
– ‘LeiLou’ je brend skromnih početaka. Naime, na početku sam, osim ideje, imala samo tri stvari: vrijeme, energiju, odnosno želju i početni kapital od svega 450 €. Tada nisam mogla niti zamisliti da će biti potrebno ovoliko odricanja. Bilo je trenutaka kada mi je zaista bilo teško i zbog toga smatram da je jako važno klincima, među kojima se kriju neki budući poduzetnici, prenijeti kako imati vlastiti biznis nije nimalo bajkovito, ali isto tako i činjenicu da se pravim, dobrim i realnim odlukama te predanim radom može živjeti od toga što radiš i uživati u mnogo lijepih trenutaka. Što se tiče imena, nastalo je spontano tijekom jedne modne revije u Americi. Izgovorila sam ‘LeiLou’ i tako je ostalo.
Koji su vam dizajneri bili uzori, tko vas je najviše inspirirao u životu?
– Često me to pitaju, a ja se još češće pokušavam sjetiti nekog dizajnera koji me obilježio u toj mjeri da ga mogu nazvati uzorom. Međutim, nema nijednog! Mogu izdvojiti samo sličicu iz djetinjstva kad sam roditeljima, s možda pet godina, svečano obznanila da ću jednog dana biti Žuži. Mislila sam, naravno, na Žuži Jelinek koja je tada bila jedna od najpoznatijih dizajnerica i šnajderica na ovim prostorima. Danas me inspiriraju neki drugi ljudi, koji uglavnom nisu iz sfere kojom se ja bavim – različiti poduzetnici, umjetnici, znanstvenici, jednostavni i vrijedni ljudi kojima volim posvetiti svoj rad i svoje revije.
Vaše su haljine poznate diljem svijeta, nose ih i neke holivudske dive. Kako je došlo do tih suradnji? Imate li neku zanimljivost koju biste mogli podijeliti s našim čitateljima?
– Nikada nisam željela oblačiti zvijezde. Moj san je bio, i danas još uvijek jest, kreirati nosivu modu. To je moj put i ne mogu me svjetla reflektora udaljiti od njega. Ono što mogu reći za svjetske zvijezde jest da su puno bolji i jednostavniji ljudi nego što možemo zamisliti. Svi s kojima sam dosad radila bili su, prije svega, ljubazni i prizemni. Zanimljivosti je bezbroj, zbog čega me prijatelji često nagovaraju da napišem knjigu o poslu, no poznata sam po nadimku Šutko i nikada ne prepričavam insajderske priče, a iskreno – ne volim ih niti slušati jer me to zamara.
Mnoge djevojčice i mlade djevojke danas žele ući u svijet mode. Mnogo mladih djevojaka u Hrvatskoj vjerojatno žele biti dizajnerice poput vas. Na što bi im bilo važno skrenuti pozornost? Kako se dolazi do tolikih nagrada? Presuđuje li ponekad u svemu i faktor sreće?
– To što neki nazivaju srećom za mene je čista matematika. Pokušaš, ne uspiješ, pa ponovno pokušaš i tako na stotine puta, sve dok koračić po koračić ne dođeš do željenog cilja. Na tom je putu, uz talent i entuzijazam koji daju snagu, ključna i disciplina. Treba pritom ostati i skroman, a ja svoj posao radim jer više uživam na svom radnome mjestu nego na godišnjem odmoru. Ne radim ga za novac, a imam ga dovoljno. Ne radim ni za priznanja, iako me okolina često njima nagradi. Smatram da je sve to došlo baš zato što mi nikada nije bilo u fokusu, niti su me isključivo novac i nagrade vodili prema naprijed. Važno je imati ispravne vrijednosti i njih se držati. Ono što sam sigurna jest da moje pravo vrijeme tek dolazi i da se moj pravi poslovni uzlet još uvijek nije dogodio.
Da niste modna dizajnerica, što biste drugo odabrali u karijeri? Je li postojao možda neki plan B?
– Nema plana B i nema kalkuliranja. Moda je moj život, moja strast, a moja tvrtka je moje malo stabilno carstvo i velika ljubav. Smatram da mi žene u posao uvijek unosimo dozu emocija i srca, što je muškarcima često neobično, ali nama je to urođeno. Da bismo bile savršene poduzetnice, trebale bismo možda malo više riskirati, a za to nam često nedostaje hrabrosti, pa su zbog toga ženski rezultati u poduzetništvu često skromniji.
Kako ste se odlučili na svijet poduzetništva i s kojim se sve izazovima suočavate u svom poslovanju?
– Nisam nikada morala donositi tu odluku, poduzetništvo je moj život. Volim koordinirati, spajati ljude, biti oslonac svojim radnicima i ne osjećam pritisak odgovornosti zbog toga, već se lako nosim s time. Zbog toga smatram da karakter poduzetnika ili imaš ili nemaš. Razmišljati o tome da je negdje drugdje lakše poslovati, nema smisla!
Svi skupa moramo raditi na tome da zaposlenicima pružimo dostojanstven rad i život, pa će i odlazaka iz Hrvatske biti manje. Za sada na tome rade samo pravi poduzetnici, ali, nažalost, sustav nas ne prati i tu je ključ svih problema. Naravno da nije lako raditi na tržištu koje je stravično maleno i gdje su primanja velike većine ljudi skromna, ali ja osobno radim i vani, gdje se suočavam s brojnim drugim izazovima, koje također nije jednostavno prebroditi.
Kakva je vaša organizacijska kultura u firmi, na koji ste način formirali svoj tim ljudi?
– Moja iskustva sa zaposlenicima su odlična. Imam krasan tim od tridesetak ljudi, uglavnom su žene, dobro se slažemo. Uživam kod svojih radnika vidjeti želju za novim znanjima. S godinama su, srećom, iz tima polako otpadali oni kojima radna atmosfera i odgovornost nisu odgovarale. Danas je atmosfera u firmi poticajna i vrlo produktivna. Naime, na mlađe snage oslanjam se kad je u pitanju digitalna transformacija, koja se snažno ogleda i u našoj industriji, a u tom smo smislu tako dobro posložili stvari da idemo ukorak s vremenom, često i ispred njega.
Vaš brend prati slogan: „Za snažne žene od snažne žene“. Imate li kakav praktični odjevni savjet za snažne žene – poduzetnice?
– Svojedobno smo, zajedno s ekipom iz Ernst&Younga, održali predivnu večeru za petnaestak uzvanica, gdje smo im pokušali pojasniti u koje ključne komade odjeće vrijedi uložiti za uvijek svjež poslovni look. No, i tu je teško generalizirati jer smatram da svaka žena u svoj stil treba unijeti dio osobnosti, dati neki svoj pečat i osjećati se ugodno u svojoj koži, pa tek onda u svom ormaru.
Ipak, odijevanje je vrlo važno, nemojmo se zavaravati činjenicom da odijelo ne čini čovjeka. Istina je da isključivo odijelo ne čini čovjeka, ali pristojan i njegovan izgled otvorit će vam mnoga vrata, osobito na visokim pozicijama i u velikim poslovima, gdje su detalji često presudni za uspjeh.
Koje biste tri poticajne mjere predložili resornim institucijama kako bi se poduzetnicima u Hrvatskoj olakšalo poslovanje?
– Najprije, treba odgajati poduzetnike, a naš spor i besplatan sustav obrazovanja vrlo često odgaja vječne studente. Također, sociološka klima i okružje ne potiču mlade ljude na uspjeh nakon školovanja jer se kod nas na uspjeh još uvijek ne gleda blagonaklono. Te stvari trebamo hitno mijenjati, a mi, nova generacija poduzetnika, u svojim 30-im i 40-im godinama života, spremni smo skinuti stigme koje su nam nametnuli poduzetnici iz 90-ih.
Razumljivo, i sama sam ponekad povrijeđena zbog nekih loše odrađenih stvari zbog kojih mi danas ispaštamo, ali isto tako znam da treba prestati plakati za prolivenim mlijekom i da svi skupa moramo krenuti naprijed. Treće i najvažnije, preuzimanje odgovornosti!
Nakon što završe školu i otvore tvrtku, mladi trebaju sami biti najodgovorniji, jednako za uspjeh, kao i za neuspjeh. Ljudi su navikli biti dio velikih sustava, taj sustav često krive za svoju neostvarenost i sve to skupa poziva na neodgovornost. Moja je želja da stvaramo pozitivnu klimu za buduće naraštaje poduzetnika, za što nam je iznad svega potrebna pomoć medija.
>> Više o poduzetničkim temama čitajte na www.poduzetnik.biz
Pročitaj i ovo:
- Ivica Nola i Rijana Hadžić Radoš: “Nohaa dizajn je uistinu handmade brand rađen s ljubavlju”
- Josipa Maras: “Svaka tapeta je unikatna i potpuno se prilagođava željama klijenata”
- Mate Rimac: “Da netko zna kako izgleda moj radni tjedan, nikad se ne bi mijenjao sa mnom”
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life ili na digitalnu verziju na platformi Magzter i uživaj u sadržajima koji ispiriraju i mijenjaju perspektivu. Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!