Dora Stipaničić talentirana je ilustratorica i dizajnerica iz Zagreba koja u svojim radovima istražuje vlastiti unutrašnji svijet kroz biljne ornamente, simboliku i formu ljudskog tijela. Ljubav prema umjetnosti igra veliku ulogu u njezinom životu još od djetinjstva, koju ispoljava putem Orla Bird umjetničkog identiteta. Mistična umjetnička djela i mjedeni nakit samo su dio onoga što ova kreativna umjetnica ima za ponuditi. Njezina će vas mašta oduševiti, a radovi natjerati da joj opustošite web shop. Tko je zapravo Orla Bird, odnosno Dora Stipaničić, i što se krije iza njezinog umjetničkog izričaja? Okriva nam u razgovoru.
Odakle ti ljubav prema umjetnosti, crtanju i slikanju? Što tebi u životu predstavlja umjetnost?
– Od kad znam za sebe crtam, a likovno izražavanje je za mene oduvijek predstavljalo velik dio mog identiteta. Roditelji mi isto imaju umjetničke tendencije; bave se arhitekturom, produkt dizajnom, slikarstvom i keramikom, tako da su mi oni definitivno otvorili vrata u taj svijet. Kad god se osjećam anksiozno i zbunjeno, posežem za olovkom i papirom da si razjasnim ono što osjećam kroz skicu ili tekst.
Osim suočavanja sa samom sobom, umjetnost mi predstavlja i način stvaranja nečeg lijepog za svoj i tuđi ambijent. Nedavno sam shvatila da imam manju potrebu kupovati stvari koje mi nameće konzumerizam zbog satisfakcije koju dobivam kroz izradu vizuala i premeta.
Studirala si na Arhitektonskom fakultetu – kako je taj studij utjecao na tvoju umjetnost danas? Kako te tvoj životni put doveo do bavljenja ilustracijom?
– Studij arhitekture mi je donio puno posvećenosti detaljima i još više razvio moju sposobnost koncentracije, no u jednom sam trenutku shvatila da su u toj struci, za moj ukus, previše izraženi tehnički aspekti projektiranja, a premalo kreativni. Ilustracija kao zanimanje mi je omogućila neke nove slobode u izražavanju.
Nisam sigurna je li mi studiranje arhitekture donijelo opsesiju centralnom simetrijom, koja je jedna od glavnih karakteristika mojih radova, ili je to jednostavno izraz mog karaktera koji želi dovesti sve u savršen balans.
Kako bi opisala magičan Orla Bird kozmos? I kako si došla do imena Orla Bird?
– Orla Bird kozmos je skup metaforičkih prikaza egzistencijalnih i spiritualnih tema o kojima često razmišljam. U nekim radovima kroz naslove ili ilustracije možete jasno vidjeti što sam htjela iskomunicirati, dok su drugi otvoreni za višestruke interpretacije. Orla se rodila puno prije nego što sam započela cijeli ovaj kreativni proces.
Roditelji su me nazvali Orla, a onda se predomislili i promijenili mi ime u Dora. Neki prijatelji me zovu Ptica, Bird ili Birdie. Iskreno, ni ne sjećam se trenutka kada sam smislila taj naziv jer sam ga spontano počela koristiti kad sam se krajem 2017. godine intenzivnije počela baviti ilustracijom.
Svaka tvoja ilustracija je magična, hermetična priča za sebe prepuna simbolike i detalja, a istodobno sve slike veže tvoj prepoznatljivi stil. Kako se razvijao tvoj stil?
– Dugo sam u glavi imala nedorečene vizije onoga što sam htjela prenijeti na papir. Što sam više pokušavala, to sam se više približavala onome što sam htjela uhvatiti. Tako da bih rekla da se moj stil možda prije razotkrivao nego razvijao.
Koje motive najviše voliš crtati? Kako izgleda tvoj kreativni proces?
– Trenutno sam opsjednuta crtanjem ruku. One mi predstavljaju alat koji najčešće koristimo kada se izražavamo, a zapravo su nam tako samopodrazumijevajuće. Moj kreativni proces započinje bilježnicom za skice. Kad god mi neki vizual padne na pamet, bilježim ga, ništa ne propuštam. To je ujedno i moj najbolji savjet bilo kome tko želi potaknuti vlastitu kreativnost.
Kad odlučim nešto nacrtati, već imam niz skica od kojih izaberem onu koja me najviše zove u tom momentu. Ilustraciju detaljno skiciram olovkom pa preko skice crtam tankim crnim Unipin flomićem. Ako je potrebno koristim ravnalo, kutomjer, šestar i šablone za krugove, ali najčešće se oslanjam na slobodne poteze ruke. Kada je ilustracija gotova, skeniram ju i digitalno dodam boje i teksture.
Osim originala i art printeva, u ponudi web shopa imaš i kalendare, cijanotipije, kimona, torbe. Možeš li nam malo bolje predstaviti ponudu svog web shopa?
– U ponudi imam široki spektar proizvoda u različitim tehnikama koje objedinjuje isti stil. Osim proizvoda u shopu nudim i usluge logo dizajna, vizuala za brendove i bilo kojeg drugog proizvoda na kojem bi moje ilustracije mogle biti prikladne.
Nedavno sam se počela baviti oslikavanjem tkanine i cijeli proces me oduševio jer zahtijeva visoku razinu koncentracije, što mi onemogućava da razmišljam o ičemu drugome – satima. I najmanja pogreška je dovoljna da taj komad tkanine bude neupotrebljiv jer ne postoji način da se boja ukloni. Profesionalna krojačica mi izrađuje kimona prema mom dizajnu koje ručno oslikavam bojama za tkaninu.
Radim skicu kredom koja se kasnije ispire. Nakon sušenja, boja se zapeglava kako bi se kimono mogao prati. Lijepo je i raditi na custom narudžbama za kimono jer se u tom procesu preklapaju moje ideje i inputi osobe koja će kimono nositi. Istom tehnikom izrađujem i unikatne tapiserije u velikom formatu.
U ponudi imaš i cijanotipije i lunearne kalendare? Možeš li nam to pobliže objasniti?
– Cijanotipije su grafike tamno plave boje koje se rade pomoću UV svjetla i fotosenzibilne tekućine. Papir se premazuje tekućinom i ostavlja na sušenju nekoliko sati. Na njega se stavlja print na prozirnoj foliji ili paus papiru s ilustracijom te se eksponira na suncu ili pod UV lampom. Nakon ekspozicije, tekućina se ispire i cijanotipija nastaje – dijelovi koji su bili pokriveni printom ostaju bijeli, dok ostatak, koji je reagirao s UV svjetlom, poprimi tamno plavu boju.
U ponudi imam i lunarne kalendare koji prikazuju faze mjeseca kroz godinu. Ideja da mjesečeve mijene mogu utjecati na naša stanja i raspoloženja stara je tisućama godina. Isto tako, svake godine dizajniram godišnji kalendar s 12 ilustracija koji je dostupan za besplatni download. Možete ga dobiti prijavom na mailing listu na mom webu.
Odnedavno izrađuješ i nakit. Kako si se odlučila otisnuti u te vode?
– Kako i sama obožavam nositi nakit, mislim da je to bio logični slijed događaja, ali trebalo mi je dugo vremena da ga uspijem napraviti na temelju svojih ilustracija. Dizajn je trebao biti dovoljno simplificiran da funkcionira kao komad nakita, a opet dovoljno prepoznatljiv da korespondira s mojim ostalim radovima.
Radi se o privjescima od mesinga s mističnim motivima, na lančićima od nehrđajućeg čelika u zlatnoj i srebrnoj boji. Svaki sa stražnje strane kod kopče ima malo oko od mesinga kao potpis.
S autoricom i aromaterapeutkinjom Petrom Krolo s profila si razvila self<3care dnevnik. Kako je došlo do te suradnje i po čemu je vaš dnevnik poseban?
– Mislim da je Petrina uloga u informiranju zajednice o načinima prehrane koji pomažu kod autoimunih bolesti jako bitna, tako da mi je bilo zbilja drago kad mi se javila za suradnju. Već je imala dnevnik u digitalnom obliku koji je trebalo redizajnirati, dodati neke kategorije, pripremiti za tisak te napraviti glavnu i nekoliko sekundarnih ilustracija. To mi je još uvijek jedan od najdražih projekata, a mislim da je i Petra bila zadovoljna jer smo nastavile surađivati.
Kroz dnevnik, osim onoga što jedete, pratite i niz drugih faktora koji mogu utjecati na vaše zdravlje, a koji bi inače prošli potpuno nezamijećeni (kao što su san, stolica, raspoloženje, temperatura itd.). Sve u svemu, koristan alat za praćenje stanja organizma, pogotovo ako imate neke neuobičajene probleme koje medicina ne uspijeva riješiti.
Dizajnirala si špil tarot karata, Avisomnia. Odakle ti interes za tarot?
– Mislim da tarot još uvijek nosi stigmu crne magije ili naivnog predviđanja budućnosti, ali mislim da može biti jako koristan alat za introspekciju. Sastoji se od 78 karata koje kroz simboliku koju svaka karta sadrži, postavljaju niz pitanja o kojima možda prije niste razmišljali.
Moj interes za tarot je vezan uz te introspektivne momente, no i uz izazov koji je nosila svaka pojedinačna interpretacija. Avisomnia (avis somnia, lat. – ptičji snovi) je špil baziran na tradicionalnom Rider-Waite špilu, samo uz potpuno drugačije vizualne prikaze.
Kako je tekao proces osmišljavanja i oslikavanja karata?
Cijeli proces je počeo još 2018. kada sam dizajnirala prve 22 karte (Veliku Arkanu). No moj stil tada nije još bio na razini za projekt tog opsega i sada mislim da sam to napravila očajno (smijeh). Krenula sam ispočetka na ljeto 2020. godine, nakon detaljnijeg proučavanja tarota i nakon niza skica koje su davale koherentnu sliku cijelog budućeg špila.
Radila sam na ilustracijama godinu dana, a trebalo mi je još nekoliko mjeseci da osmislim paletu boja, pripremim 78 karata, booklet i dizajn kutije za tisak te da nađem firmu koja će mi proizvesti 100 špilova karata. Uz špil dolazi i spomenuta knjižica, koja početnicima olakšava čitanje, objašnjavajući simboliku svake karte.
Biljke su čest motiv na tvojim ilustracijama, a i osobno ih voliš uzgajati. Koliko biljaka posjeduješ i koje su ti najdraže?
– Imam oko 60 biljaka od kojih sam možda 3 kupila. Ostale sam razmnožila reznicama, uzgojila iz sjemenki, dobila na poklon ili na razmjeni biljnog materijala. Najdraže su mi monstere deliciose, a općenito više volim biljke koje ne cvjetaju, nego imaju samo lišće u različitih bojama i oblicima. U nekom trenu sam ih imala i više, ali sam ih dosta podijelila jer nisam više imala slobodnih površina za odlaganje ičega.
Prije nego što si postala sam svoj šef i u potpunosti se posvetila umjetnosti, radila si u arhitektonskom uredu. Što želiš poručiti onima koji razmišljaju o napuštanju svog 9-to-5 posla i promjeni karijere u nešto kreativno i, po mišljenju društva u kojem živimo, manje sigurno i konvencionalno?
– Mislim da se u današnje vrijeme malo preveliki naglasak stavlja na pozitivne aspekte rada za sebe i od doma. To je definitivno bila dobra odluka za mene, ne bih se vraćala na 9-5 posao i uživam u svakom novom radnom danu, ali to nije nužno najbolja odluka i za sve ostale. Rad za sebe često podrazumijeva niže prihode i puno više radnih sati u prvih par godina poslovanja, kao i konstantno razmišljanje o svim aspektima poslovanja s kojima se ne trebate zamarati kada ste nečiji zaposlenik.
Primjerice, u mom poslu mi trenutno 30% vremena odlazi na stvaranje, a 70% na sve ostale pozadinske aktivnosti koje nitko ne vidi i nisu naplative, od nabave materijala, formiranja cijena, izdavanja računa do traženja novih klijenata, korespondencije s klijentima, učenja novih programa i vještina i još puno, puno toga.
Tako da bih ljudima koji razmišljaju o napuštanju svog posla poručila da prvo dobro razmisle, stave na papir pozitivne i negativne strane jedne i druge varijante te procijene što će biti bolje za njihovo psiho-fizičko zdravlje i sveukupno zadovoljstvo radom i životom. S druge strane, rad za sebe će vas sigurno natjerati da razvijete svoju kreativnost, snalažljivost i samopouzdanje te mislim da dugoročno može donijeti veću satisfakciju kad vidite koliko neočekivane i velike stvari ste sposobni sami napraviti.
Imaš li kakve buduće projekte u najavi?
– Planirala sam krenuti učiti tehniku linoreza, kojom se motivi mogu otiskivati u tinti na papiru, ali imam osjećaj da se u zadnje vrijeme kao malo dijete igram i (previše) istražujem nove načine izražavanja. To je svakako dobra stvar za moju kreativnost, ali mislim da bih se trebala malo više posvetiti marketingu i proizvodima koje već imam u ponudi u ovom trenutku.
Istaknula bih da tarot špil Avisomnia, kojega smo već spomenuli, izlazi najvjerojatnije već ovaj mjesec i rekla bih da je to najveći projekt moje ilustratorske karijere do sada te me jako zanima na kakav će odaziv naići.
Pročitaj i ovo:
- Klara Petrović: “Već nakon prvog TikTok kulinarskog videa sam dobila hrpu pozitivnih reakcija”
- Katarina Baban: “Bez mašte i vjere da sve može završiti lijepo – nema pomaka”
- Mateja Klemenčić: „Kad sam se oslobodila opsesivnih misli o hrani i vježbanju, napokon sam počela živjeti ispunjen život“
Naturala Life br. 14
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life ili ga kupi na odabranim prodajnim mjestima i uživaj u sadržajima koji inspiriraju i mijenjaju perspektivu. Online izdanje čitaj besplatno na servisu Issuu.
Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!