Nema zime s Naturalom

Ayurveda čuva vaše zdravlje u zimskim mjesecima

Kako bi zadržali ravnotežu i u potpunosti uživali u nadolazećem razdoblju - potrebno je prilagoditi se zimskim uvjetima života

Ayurveda čuva vaše zdravlje u zimskim mjesecima

Još prije više tisuća godina u vedskim zapisima je s razumijevanjem opisano kako izmjene ciklusa i ritmova prirode utječu na nas i naš život. Biti u skladu s prirodom ujedno znači i biti u skladu sa sobom i uravnotežiti energije u nama.



S obzirom na to da ne možemo utjecati na vrijeme i izmjene sezona - potrebno je prilagoditi im se. To znači uskladiti ishranu, fizičke aktivnosti i ostale aspekte života sa zimskim uvjetima. To je ayurvedski pogled na zimu; ravnoteža se postiže prikladnim promjenama navika u svrhu sezonske prilagodbe.

Svi znamo što znači zima: sivo nebo, oblaci, niske temperature, ograničenost kretanja i sporiji tempo. Po Ayurvedi to je sezona kaphe - ukoliko postignemo ravnotežu, kapha će naše tijelo i um opskrbiti snagom, elanom i stabilnošću. Dakle, ključne riječi su ravnoteža i prilagodba. Ukoliko to ostvarimo prema zimskim načelima; sve ostalo će sjesti na svoje mjesto.


Jutarnje navike

Ayurveda predlaže nešto kasnije ustajanje u zimskom periodu u odnosu na ostala godišnaj doba (oko 7 ujutro). Nakon buđenja dobro očistite jezik kako biste uklonili ostatke bakterija i gljivice koje su se nakupile tijekom noći i tako poboljšajte cirkulaciju visceralnih organa. Zube iščetkajte pastom koja sadržava biljke koje griju, poput klinčića i cimeta.

Potom, popijte čašu mlake vode kako biste stimulirali rad crijeva. Počastite se kratkom masažom. Utrljajte zagrijano ulje sezama po cijelom tijelu i ostavite ga na sebi narednih 5 do 10 minuta. Nakon toga stanite pod vrući tuš i sperite višak.

Ayurveda čuva vaše zdravlje u zimskim mjesecimaUpotpunite svoj jutarnji režim yogom, vježbama disanja i meditacijom. Pozdrav suncu je odlična vježba za početak dana jer otvara prsni koš, grlo i sinuse te pročišćava dišne organe. Vježbe disanja poput bhastrike jačaju element vatre i zagrijavaju tijelo.

Poslije meditacije, vrlo je bitno unijeti u sebe doručak bogat nutrijentima. Izostanak doručka, pogotovo u zimskom periodu, ruši ravnotežu u našem tijelu. Uživajte u zdjeli zobenih pahuljica, ječma, palenti ili rižinim pahuljicama. Začinite ih cimetom.

Otprilike sat vremena nakon doručka prokuhajte pola žličice svježeg ili sušenog đumbira, pola žličice cimeta i prstohvat klinčića te ih ostavite u vrućoj vodi tijekom 5 minuta. Pijenjem ovog čaja poboljšavate cirkulaciju, probavu i opuštate mišiće.




Fizičke aktivnosti u zatvorenom


Zimski uvjeti otežavaju i za mnoge vježbanje vani čine nemogućim. To nije razlog da tijekom zime zanemarite važnost fizičke aktivnosti. Upišite se u teretanu, kupite neki video s uputama za vježbanje kod kuće ili iskoristite pokretnu traku za trčanje. Fizička aktivnost zimi je vrlo važna kako bi se poboljšala cirkulacija i tijelo ispunilo energijom.

Vašem tijelu zimi pogotovo godi sunce. U jutarnjim satima ili za vedrih dana odite do prozora i upijte što više sunca možete. Sunčeve zrake opuštaju mišiće, potiču proizvodnju vitamina D, uklanjaju posljedice zimske depresije i pomažu našem tijelu da održi pravi biološki ritam spavanja.

 


Što jesti i piti?


U svoju prehranu tijekom zimskih mjeseci pokušajte što više uvrstiti cjelovite žitarice, beskvasni kruh, maslac, svježi sir, povrće kuhano na pari, tople juhe kuhane s dodatkom ghee-a, kao i jače začinjenu hranu.

Tijekom zime imamo veću potrebu za hranom, stoga se preporučuje hrana bogata proteinima; grahorice, tofu, jaja; odnosno piletina, puretina i riba. Jela svakako začinite začinima koji će vas zagrijati poput; cimeta, klinčića, crnog papra. Uz obroke zimi prija i čašica crnog vina jer potiče cirkulaciju, probavu i jača apetit. Treba izbjegavati hladna pića te ih u potpunosti zamijeniti Toplom vodom, čajem te povremeno i vrućim kakaom.




Kako se zagrijati?

Zimi svakako treba izbjegavati laganiju odjeću. Kako bi tijelo zadržalo potrebnu toplinu nosite tople odjevne predmete i prilikom izlaska van nipošto nemojte zaboraviti staviti kapu na glavu. Kao što je svima već poznato - kapa je izuzetno korisna kad se radi o održavanju tjelesne temperature jer se više od pola topline tijela gubi putem glave. Također je bitno prekriti uši i vrat.

 

Ayurveda čuva vaše zdravlje u zimskim mjesecima
 

Liječenje prehlade

Prema ayurvedskom gledištu, prehlade su uzrokovane neuravnoteženim odnosima kaphe i oprečne vate. Simptomi prehlade; začepljen nos, glavobolja, povišena temperatura vode u gubitak teka, osjećaj hladnoće i slabiju probavu.

Prirodna pomoć za liječenje prehlade:


Đumbir - odličan lijek protiv prehlada. Možete ga konzumirati u obliku vrućeg čaja ili si napraviti kupku s đumbirom. Recept je sljedeći: trećinu šalice sode bikarbone i trećinu šalice praška đumbira isuti u vruću kupku te se namakati u njoj. Također je vrlo korisno inhalirati paru prokuhanog đumbira za uklanjanje simptoma prehlade.

Vitamin C - preporučuje se 500 mg dnevno u zimskim mjesecima

 

Ayurveda čuva vaše zdravlje u zimskim mjesecima
 

 

Prirodne kapi za nos - ˝podmazivanje˝ dišnih puteva smanjuje iritaciju i potrebu za kihanjem. Lezite na leđa, malo zabacite glavu unatrag i ukapajte 3 do 5 kapljica razvodnjenog ghee-a u svaku nosnicu te nježno uvlačite zrak kroz nos. Ovaj postupak ponovite ujutro i navečer.

Pijte toplu vodu - konzumiranje tople vode više puta dnevno uklanja toksine iz sustava i ubrzava proces oporavka.

Izbjegavajte mliječne proizvode - sve dok prehlada ne prođe trebalo bi izbjegavati mlijeko i sve mliječne proizvode.


Zašto imamo pojačan apetit zimi?

Kao odgovor na hladnije vrijeme, tijelo na sve moguće načine pokušava reducirati gubitak topline. Osim toga, usmjerava toplinu iz perifernih dijelova tijela u njegovo središte, posebice trbuh. Apetit, vatra u vama raste i zato imamo povećanu potrebu za hranom. U slučaju disbalansa u obliku prehlade, ta potreba se smanjuje, a prate ju i drugi neugodni simptomi.

Zimi svakako treba izbjegavati bilo kakve hladne napitke, kasne odlaske na počinak, popodnevne spavance, izlaganje hladnoći i vjetru te obavezno trebamo ostati fizički aktivni.

 


 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.