U vremenu u kojem trenutačno živimo, kada se sve događa brzo, kada poruke dolaze u sekundama, a emocije često izražavamo emojijima, darivanje cvijeća ostaje jedan od najljepših, iskrenih i bezvremenskih načina da nekome pokažemo pažnju, ljubav ili zahvalnost. Cvijet ne traje vječno – ali baš zato njegova ljepota nosi poruku trenutka koji želimo zapamtiti. Upravo zato, u svijetu koji ponekad zaboravlja stati, buket cvijeća podsjeća nas da su male geste one koje najviše znače.
Dobro to zna i Jana Agaj Marić, vlasnica cvjećarne Flor D’Jana u Puli. Zahvaljujući njezinim cvjetomatima – automatskim prodajnim aparatima za cvijeće – darivanje cvijeća nikada nije bilo lakše. Smješteni na prometnim lokacijama i dostupni 0-24, oni omogućuju da čak i u kasnim večernjim satima ili na putu s posla kupite buket za dragu osobu. Brzo, praktično i – s puno srca. Za Naturalu otkriva sve o ovoj inovativnoj ideji, prednostima kupovanja cvijeća iz cvjetomata, kao i o poslovnim planovima i održivosti ovog lijepog i mirisnog posla.
Svaka poslovna ideja počne s istinskom zaljubljenošću u neki posao – od kuda vama ljubav prema cvijeću i odluka da ono postane i vase životno zanimanje?
– U svijet cvijeća ušla sam sasvim neplanirano – sa 17 godina, tijekom stručne prakse u vrtnom centru, kada sam ujedno i prvi put ozbiljnije zakoračila među biljke. Nedugo zatim ukazala mi se prilika za posao u jednoj poznatoj pulskoj cvjećarni, gdje sam naučila prve osnove o radu s cvijećem. Upravo tamo počela se razvijati moja ljubav prema cvjetnom dizajnu i kreativnom izražavanju, koje njegujem i danas – dakle, više od 20 godina.
S obzirom na ideju o postavljanju prvog cvjetomata u Hrvatskoj i ponudi o poslovnoj suradnji s proizvođačem, pokrenuli smo Jana Flor box. Time smo ujedno postali i prodajni predstavnik i ekskluzivni distributer cvjetomata za hrvatsko tržište. Uz to, kao vodeći distributer, omogućujemo nabavu, instalaciju i tehničku podršku za cvjetomate pa nam se svi zainteresirani mogu obratiti putem kontakt forme na www.cvjetomatihrvatska.com.
Predstavili ste prvi cvjetomat u Hrvatskoj – kako ste došli na tu ideju i s kojim ste se sve izazovima suočavali dok ga niste postavili?
– Posljednje tri godine posvetila sam praćenju navika i potreba svojih kupaca, pri čemu sam primijetila da sve češće traže gotove bukete – ponekad čak i izvan radnog vremena. Današnji užurbani tempo života ostavlja sve manje prostora za čekanje i planiranje, pa narudžbe ‘u trenutku’ postaju svakodnevica. Često su me klijenti zamolili da baš ja izradim buket, no to, uz obiteljske i poslovne obveze, nije uvijek bilo moguće.
Kao majka troje djece, svakodnevno balansiram između privatnog i poslovnog života. U želji da svojim kupcima i dalje pružim kvalitetu i osobni pečat, a pritom zadržim ravnotežu, počela sam razmišljati o rješenju koje bi zadovoljilo obje strane. Sve me to navelo na ideju da počnem istraživati postoji li samoposlužni automat za prodaju cvijeća.

Na moje oduševljenje, pronašla sam automat koji je u potpunosti odgovarao onome o čemu sam maštala: cvjetomat s odjeljcima za bukete i cvjetne aranžmane dostupan kupcima 0-24, neovisno o radnom vremenu cvjećarne. Baš zato što sam se, kao i mnogi, nerijetko našla u situaciji kada mi je ‘buket u zadnji čas’ bio potreban, veselila me ideja da ću kupcima moći ponuditi dostupnost buketa i cvjetnih aranžmana 24/7. Iskreno, i na našu sreću, nismo se susreli s puno izazova, što nas je oduševilo, s obzirom na to da smo prvi u Hrvatskoj koji smo postavili cvjetomat.
Kako funkcionira kupnja buketa preko automata i kakvo je iskustvo kupnje cvijeća ili aranžmana koje korisnici mogu pronaći u cvjetomatu?
– Prvi uređaj smo postavili u Puli, u trgovačkom centru Max Cityju te odmah nakon toga u Santorijevoj ulici 36, ispred cvjećarne. U ponudi imamo raznovrsne bukete, ovisno o trenutačno dostupnom cvijeću te prema tome varira i cijena, a one se kreću od 25 do 50 eura. Na cvjetomatu je moguće platiti gotovinom ili karticom. On prihvaća novčanice od 5, 10 i 20 EUR-a. Karticom je moguće platiti tako da se kartica prisloni, on očita maksimalan iznos koji je moguće kupiti odnosno 50 EUR, rezervira sredstva, utipka se šifra željenog proizvoda, te se odjeljak s izabranim buketom/aranžmanom otvori. Rezervirani iznos se stornira te je kupcu s računa skinut iznos buketa/aranžmana kojeg je izabrao. Jednostavno i praktično.
Na koji način održavate svježinu i kvalitetu cvijeća u automatu i kakve su vam bile prve povratne reakcije kupaca – što ističu kao prednosti, a postoje li neke mane takve kupovine?
– Aparat funkcionira na jednostavan način, ima rashladnu komoru koja održava cvijeće svježim, što mu dodatno produžuje rok trajanja. Svaki dan obilazimo i punimo automat zbog velike potražnje. Buketi najčešće budu u cvjetomatu dan, dva jer ih stalno nadopunjujemo novima.
Jako smo se iznenadili pozitivnim reakcijama ljudi, dobili smo jako puno podrške i pozitivnih komentara. Mnogi nas zaustavljaju i s oduševljenjem pričaju o cvjetomatu. Prihvaćamo pozitivne i negativne komentare no sretni smo što su 99 % njih ipak pozitivni. Poanta aparata nije da sam izrađuje bukete, već samo vrši njihovu prodaju, a to znači da ne uzima ničije radno mjesto a kupcima je dostupan i kada cvjećarna ne radi. Jako smo zadovoljni radom cvjetomata. Krenuli smo s minimalnim očekivanjima i oduševljeni smo gdje nas je to do danas dovelo.

Planirate li postaviti još cvjetomata diljem Hrvatske, i ako da – gdje?
– Osim dva cvjetomata u Puli (etaža -2, May City i Santoriova 36-ispred cvjećarne Flor d’ Jana), postavili smo cvjetomat u Rijeci, u sklopu Marti Retail Parka te uskoro ćemo postaviti jedan na jednoj poznatoj istarskoj lokaciji.
Pazite li na održivost u svom poslovanju – primjerice, izbor dobavljača, pakiranja, otpad…?
– Da, održivost nam je iznimno važna i nastojimo je uključiti u sve aspekte poslovanja, koliko god je to moguće u našoj djelatnosti. Pazimo na izbor dobavljača i preferiramo lokalne uzgajivače cvijeća kad god je to moguće. Otpad zbrinjavamo na odgovoran način i trudimo se biti dio te pozitivne promjene.
Koje su vaše daljnje ambicije i ciljevi za Flor D’Janu u idućih nekoliko godina?
– Imamo mnogo ideja i planova koje postupno razvijamo i provodimo, korak po korak. Naš fokus je i dalje na kvaliteti, originalnosti i prilagodbi suvremenom načinu života, a pritom pažljivo pratimo trendove i osluškujemo želje kupaca. Ne volimo previše govoriti unaprijed – radije pustimo da rezultati govore za sebe – ali svakako nastavljamo ulagati u širenje ponude i unaprjeđenje iskustva naših klijenata, uvijek s dozom svježine i nečeg novog.
Mislite li da tehnologija i inovacije mijenjaju cvjećarsku industriju te kako vi osobno balansirate tradiciju ručno izrađenih aranžmana s automatizacijom?
– Tehnologija i inovacije svakako mijenjaju cvjećarsku industriju – ne nužno u smislu samog aranžiranja, jer tu i dalje dominira ručni rad, kreativnost i osobni dodir, nego u načinu kako kupci dolaze do cvijeća i kako se odvija prodaja. Današnji tempo života traži brza, jednostavna rješenja, a upravo tu vidim prostor gdje tehnologija može nadopuniti tradiciju, a ne je zamijeniti.
Upravo zato je danas tu cvjetomat – automat koji omogućuje dostupnost ručno izrađenih buketa 0-24, bez kompromisa po pitanju kvalitete ili osobnog pečata. Tako čuvamo tradiciju i autentičnost, ali je približavamo suvremenom načinu života. Za mene je to pravi balans – kombinirati najbolje od oba svijeta: toplinu i emociju ručne izrade s praktičnošću koju donose inovacije.
Što biste poručili ljudima koji misle da je cvijeće ‘prolazno’ ili ‘nepotrebno’?
– Razumijem da cvijeće na prvi pogled može djelovati kao nešto prolazno ili nevažno, ali vjerujem da njegova vrijednost leži upravo u toj prolaznosti – u trenutku koji uljepša, u emociji koju probudi. Cvijeće ne traje vječno, ali zato ima moć da prenese poruku, razveseli, utješi ili uljepša nečiji dan.
U svijetu koji je često brz i zahtjevan, cvijeće nas podsjeća da zastanemo, da budemo prisutni, da osjetimo…








