Prva, sada već daleko poznata domaća trgovina zdrave hrane i ekoloških proizvoda bio&bio, svoja je vrata otvorila prije petnaest godina. Od tada pa do danas je postala sinonim za provjereni i kvalitetni asortiman cjelovitih prirodnih proizvoda i veliki izbor certificiranih robnih marki domaćih i svjetskih proizvođača. Njihova ponuda uključuje više od četiri tisuće prirodnih i certificiranih organskih proizvoda, a glavni su im adut djelatnici koji svakom kupcu pristupaju individualno, prenoseći im svoje znanje o zdravoj i prirodnoj prehrani. Danas se mogu pohvaliti s čak devet bio&bio trgovina u Zagrebu, tri u Splitu, te po jednom u Varaždinu, Osijeku, Rijeci, Puli i Dubrovniku. U nastavku saznajte kako je cijela priča započela, kako se rodila ideja, ali i koji su planovi za budućnost.
Prije petnaest godina otvorena je kultna bio&bio trgovina u Ilici, pokrećući pionirski trend kvartovske trgovine. Koja je bila ideja iza pokretanja?
– Želja nam je bila ponuditi ljubiteljima zdrave hrane i ekoloških proizvoda mjesto za kupovinu, ali i mjesto savjeta, druženja i doživljaja. Tako je otvorena prva bio&bio trgovina „na asfaltu“ koja nudi najbolje organske i cjelovite proizvode, uz dobru atmosferu i provjerene informacije. Od samog početka poslovanja jedan je od glavnih kriterija kvalitete bio&bio trgovina 100% organska hrana. Danas smo jedini domaći lanac koji prodaje 100% certificiranu ekološku hranu, danas broji 16 trgovina i web shop i ima priču koja pokazuje kako strast, dosljednost i odvažnost daju rezultate.
Jeste li se bojali neuspjeha?
– Kada smo počinjali, bili smo jako mladi, mislili smo da ćemo ustrajnim i fokusiranim radom utjecati na velike promjene te da se za 30 do 40 godina može napraviti puno. Sada vidimo, naravno, da je to mladenački idealizam i da nismo niti blizu imali utjecaj koji smo tada zamišljali. Moramo priznati kako je, još uvijek, organska proizvodnja u vrlo malom postotku u odnosu na konvencionalnu, iako se konstantno povećava. Organska poljoprivreda i proizvodnja, za razliku od konvencionalne proizvodnje, ne uništavaju planet, tlo i pitku vodu, čuvaju bio raznolikost a time i opstojnost čovjeka na planetu. Kako ne postoji „planet B“ tako niti u našoj percepciji ne postoji plan B. U tom smislu i na uspjeh gledamo kao na mogućnost da pozitivno utječemo na mijenjanje navika, čuvanje okoliša itd.
Čak i u ovim izazovnim vremenima vi bilježite rast poslovanja. Kako vodite tim, u kojem smjeru pokrećete budućnost poslovanja?
– Naše poslovanje je stabilno za razliku od mnogih, nažalost. Za zdravo i snažno društvo bilo bi bolje da je što više stabilnih i uspješnih poslovnih subjekata. Ono što nam je svima zajedničko: pred nama su poprilično neizvjesni mjeseci, možda i godine, tek se naslućuju ogromne ekonomske posljedice koje pandemija ostavlja iza sebe. Mislim da je u ovoj situaciji najvažnije zadržati mir, jednostavnost i povezanost.
Jedni bez drugih ne možemo ništa stoga stalno podsjećanje da je u timskom radu snaga i da je sada presudno da brinemo o sebi, svom zdravlju, jedni o drugima. Uvjerena sam da je potrebno usporiti, kako bismo bolje sagledavali situaciju, ojačati sustav iznutra i to je ono što upravo radimo kako bismo zadržali visoku kvalitetu i proizvoda i usluga na koje smo navikli naše kupce.
Iako je prošlo 15 godina, trgovina u Ilici 70 još je uvijek upravo mjesto kakvo je zamišljeno. Što mislite što je doprinijelo tome?
– Sami smo sebi nametnuli najviše standarde – samo certificirani organski prehrambeni proizvodi mogu biti na našim policama. Tako poručujemo kupcima: u našoj trgovini ne moraš pregledavati hranu i tražiti oznaku za certifikat, jer samo takvu hranu i prodajemo. Sve više kupaca to prepoznaje i cijeni, a nama je njihovo povjerenje dragocjenost koju želimo zadržati. Na kraju, nama ovo nije posao, to je životni poziv kojem smo potpuno posvećeni.
Kako to da Biovegino osnivanje vežete uz koncept edukacije i osobnog razvoja?
– U vrijeme početaka nije bilo niti publike niti proizvoda kojima bi se trgovalo – pionirski projekt podrazumijevao je krenuti od početka. Stoga je kombinacija edukacije i trgovine u korijenu ovog poslovnog koncepta, po čemu je i danas prepoznat. Pred kraj rata, 1994. godine pokrenuli smo trgovinu na prvom katu u Ilici 72, jer je u istom prostoru postojala ustanova Makronova, gdje smo radili edukacijske programe te prvi veganski restoran u Zagrebu.
Željeli smo polaznicima naših seminara i posjetiteljima restorana omogućiti da kupe najkvalitetnije organske namirnice. Spoj edukacije i kvalitetnih informacija tj. kvaliteta usluge uz kvalitetne namirnice činio je posebnu atmosferu zbog koje su ta trgovina, kao i cijela Makronova i restoran, postali kultno mjesto gdje su se okupljali ljudi koji su željeli istražiti mogućnosti održivih stilova življenja. Stoga je bio&bio koncept nastavak ove priče.
bio&bio sa svojih 16 poslovnica širom Hrvatske i web shopom, jedini je domaći lanac trgovina na čijim se policama nalazi isključivo hrana s ekološkim certifikatom
Po čemu biste istaknuli trgovinu u Ilici među ostalih 15 bio&bio trgovina?
-Trgovina nosi taj dobri i vitalni duh pionirskih početaka, odvažnosti i neizmjerne strasti da se ostvari pozitivan utjecaj u sredini u kojoj postoji i dâ najbolje od sebe. Kad smo prvi puta ušli u taj prostor zatekli smo puno ostataka prijašnjeg uređenja, željeza, drveta itd. Bilo nam je jasno da ne želimo to sve samo baciti u okoliš pa smo sve iskoristili, odnosno reciklirali za uređenje trgovine. Ovaj rođendanski mjesec iskoristit ćemo za nužna poboljšanja i unaprjeđenja, ali potpis Ilice ostat će prepoznatljiv.
Danas imamo mnogo više izbora, konkurencija je snažna i lako dostupna. Kako opstati u vrhu, među najboljima? Što vam predstavlja najveći izazov? Koja je vaša poslovna politika?
– Naravno da pratimo sve što se na tržištu događa i drago nam je da su organski proizvodi sve dostupniji. To je, na kraju krajeva, ono o čemu smo prije više od trideset godina i sanjali te priželjkivali da se dogodi. Često je, nažalost, slučaj da se pod organskim proizvodima predstavljaju i oni koji to nisu i to ugrožava, s jedne strane povjerenje kupaca, a s druge strane nanosi štetu istinskim ekološkim proizvođačima. Nama je važno zadržati našu autentičnost i obećanje koje smo dali i sami sebi i drugima: samo certificirana organska hrana može biti u našoj proizvodnji i prodaji.
U tom smislu natječemo se prvenstveno sami sa sobom, stalno si podižemo ljestvicu. Ove godine smo tako prvi na našem tržištu počeli pakirati proizvode unutar bio&bio robne marke u kompostabilnu ambalažu. To je temelj naše politike poslovanja: “pričati“ našu jedinstvenu priču i zadržati pionirski i inovativan duh.
Pročitaj i ovo:
- Sandra Krstev Barać: “Funkcionalna medicina je rješenje za bolesti i tegobe na koje konvencionalna medicina ne nudi pravi odgovor”
- Alan i Natalija Šerbinek: “Ljudi se iznenade kada čuju da se Hug Your Life proizvodi u Hrvatskoj”
- Iva Brozičević Dragičević: “Pretilo dijete će gotovo sigurno postati pretila osoba. To moramo promijeniti”
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life i uživaj u inspirativnim tekstovima koji mijenjaju perspektivu. Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!