Natalija i Alan Šerbinek, supružnici i poduzetnici, već godinama uspješno plivaju vodama biznisa, razvijajući brend dodataka prehrani ‘Hug Your Life’. Upoznali su se prije 25 godina, radeći u istoj tvrtki, a zatim su im se poslovni putevi razdvojili da bi se prije osam godina ponovno pronašli u istom biznisu – ovoga puta vlastitom, proizvodnji dodataka prehrani. Ideja o vlastitom biznisu nastala je 2008. godine, u vrijeme krize koja je pogodila Hrvatsku, no neko je vrijeme stajala po strani svo do trenutka kada su shvatili da, za njih, svjetlo na kraju tunela nije u radu za druge – već u onom za sebe.
„Sada, s odmakom od već skoro 30 godina poslovnih iskustava, možemo reći da smo zaista mnogo prošli i radili. Usudili bi se reći puno toga dobroga jer je iza svakog posla nešto je ostalo u glavi“, kaže Alan napominjući kako su mu dragocjeni bili stečeno iskustvo, znanje, ali i pogreške. Svaki za sebe, naučio je puno – od slaganja polica, čišćenja podova i cjelonoćnih inventura u trgovinama, preko komercijalnih, voditeljskih, direktorskih pozicija u tvrtkama koje su se bavile tekstilom, sportom, igračkama pa sve do rada u bankama i leasing kućama. „Neprocjenjivo je to iskustvo koje smo dobrim dijelom znali iskoristiti u našoj firmi“, otkriva nam Alan.
Brend Hug Your Life slavi osam godina postojanja. Što se najviše promijenilo u vašim životima od kada ste poduzetnici?
Alan: Jako puno zvuči kada kažeš osam godina postojanja, no što se tiče pristupa poslu od kada smo poduzetnici nije se puno promijenilo. Dok smo radili „za druge“, trudili smo se maksimalno i respektirali posao, kolege, partnere, kupce, dobavljače, inventar… Ono što se promijenilo je radno vrijeme. I prije smo znali raditi zaista puno, praznicima i nedjeljama, no sada smo doslovno 24/7 u poslu.
Razmišljate li stalno o poslu?
Natalija: Stalno. Gdje god bili posao je u glavi, na putu, u našem razmišljanju uvijek se nešto vrti i tražimo kako unaprijediti, biti bolji, konkurentniji… Možemo reći da je tu i jedan pozitivan strah od narednog razdoblja koji nemaš kada radiš za druge ili barem ga nemaš u tolikoj mjeri. Svaki mjesec brojke resetiramo na nulu i krećemo u neku vrstu utrke.
Kako je sve krenulo, možete li se prisjetiti? I čija je ideja bila da se krene s privatnim biznisom i proizvodnjom dodataka prehrani?
Natalija: Počeli smo intenzivno razmišljati „što raditi“ par godina prije otvaranja firme. Tada je globalna kriza zahvatila i Hrvatsku te smo vrtjeli ideje što i kako. Bilo je tu zaista različitih opcija, dobrih i manje dobrih ideja. I onda negdje 2012. uspjeli smo doći do određenog kapitala i paralelno s time započeli posao s dodacima prehrani. Ideja za prvi proizvod je stigla iz bliže obitelji. Okružili smo se dobrim partnerima, prenijeli ogromno iskustvo iz prijašnjih firmi te krenuli. Danas smo prisutni na velikom broju prodajnih mjesta, u ljekarnama i trgovinama zdravom prehranom, a imamo i 10-ak inozemnih kupaca ili distributera.
“Svaki mjesec brojke resetiramo na nulu i krećemo u neku vrstu utrke”
Natalija Šerbinek
Jeste li istovremeno dali otkaze u svojim tvrtkama ili ste ipak bili oprezniji i ušli u poduzetništvo pod parolom „samo nek je jedna sigurna plaća“?
Alan: Bili smo oprezniji. U samom početku imali smo jedan proizvod, sve nam je bilo novo, nismo imali kupce, tražili smo gdje i kako prodati, bio je to potpuno drugačiji pristup u odnosu na sve ono što smo od prije znali. Tu je bio rizik od naplate, rizik od rokova trajanja proizvoda, velike minimalne količine u proizvodnji. U tim počecima najgore je bilo gledati kako se ušteđevina topi, a posao (još) ne raste dovoljnom brzinom. Sve je trebalo unaprijed financirati i čekati da se kotač zavrti. Istovremeno razvijati nove proizvode, osmišljavati pristupe prema kupcima, tražiti izvore nabave, nove kupce itd. Izdržali smo skoro godinu i pol i tada se ženski član tima priključio, odnosno dao otkaz u banci.
Jeste li ikada pomislili: „Što je nama ovo trebalo?“
Natalija: Ne! Nikada, zaista. Da se vratimo ponovo na početak priče, opet bi tako ili vrlo slično napravili. Da nismo krenuli s dodacima prehrani, krenuli bi 100% s nečim drugim.
Koliko se danas proizvoda može kupiti pod vašom etiketom?
Alan: Šesnaest proizvoda, a u finalnoj su pripremi još tri nova. Naša je još dodatna prednost da smo u mogućnosti proizvesti preparat prema formulaciji kupca s relativno malim minimalnim količinama i brzom isporukom. Tako smo prošle godine Rumunjskom kupcu, prema njegovoj ideji, isporučili četiri proizvoda, a ove godine imamo ponavljajuće narudžbe iz Kuvajta. Osim toga poslujemo bez ikakvih posrednika, sve sirovine kao i ostale sastavne dijelove finalnog proizvoda nabavljamo direktno od proizvođača, vrlo smo brzi u komunikaciji i realizaciji. Sve to dovodi do toga da finalni proizvod možemo ponuditi, u usporedbi s nekim inozemnim tvrtkama, u vrlo kratkom vremenskom razdoblju i vjerujemo po konkurentnoj cijeni.
Odakle ime Hug Your Life – tko ga je smislio?
Natalija: Ideja je došla od mog brata, Alanovog šogora, koji nam je pokazao jedan filmić gdje Nick Vujičić stoji na klupi i grli ljude. Naime, Nick je rođen s tetra-amelijskim sindromom, rijetkim poremećajem koji karakterizira odsustvo ruku i nogu. Filmić, a i jedna njegova knjiga se zove Give me a Hug. Naša prva ideja je bila Hug, ali nam je nešto nedostajalo, nešto iz prirode, života, zelenila… Tako smo stigli do Hug Your Life, s logotipom i rukama koje grle ime brenda. Zanimljivo da još uvijek dosta kupaca vjeruje kako je Hug Your Life američki brend te se vrlo ugodno iznenade kada shvate do smo zapravo domaći proizvođači.
Koje su najvažnije karakteristike koje svaki Hug Your Life proizvod mora imati? Od čega ne odstupate u proizvodnji?
Alan: Apsolutno kvaliteta sastojaka. Tu ne postoji kompromis. Sastojci moraju biti provjereni, standardizirani, zdravstveno ispravni. Paralelno s time uvijek gledamo da pružimo što je veće, a istovremeno Pravilnicima dopuštene, dnevne doze. Znamo se šaliti da bi naše kapsule mogle puknuti kao baloni koliko su napunjene aktivnim sastojcima ili bi trebale biti veličine ping-pong loptice.
Kako izgleda poslovati u Hrvatskoj na području dodataka prehrani, možete li možda usporediti poslovanje u Hrvatskoj s poslovanjem u nekim drugim zemljama Europske unije?
Alan: Ulaskom Hrvatske u Europsku Uniju dobar dio procesa oko registracije dodataka prehrani se pojednostavio i standardizirao što svakako predstavlja pozitivan pomak. Izuzetno pazimo na koji način komuniciramo sa zdravstvenim tvrdnjama i kako se proizvodi prezentiraju na web stranicama ili katalozima. Od naših partnera/kupaca iz drugih EU država dobivamo slične informacije što se tiče procesa registracije i proizvodnje. Jedino na što im malo zavidimo je potencijal odnosno tržište koje je veće ili značajnije veće u odnosu na hrvatsko.
Što vas najviše veseli, a vezano je uz proizvodnju? Je li to feedback kupaca ili nešto drugo?
Natalija: Nema boljeg osjećaja nego kada kupac nazove i oduševljeno kaže kako mu je naš proizvod pomogao. Evo nedavno smo dobili na mail zahvalu s nalazom krvne slike jednog slovenskog kupca. Nekoliko mjeseci koristi naš proizvod koji doprinosi održavanju normalne razine kolesterola u krvi. Subject maila je bio „Rdeči riž funkcionira“, odnosno kaže da crvena riža funkcionira, a očigledno u sinergiji s ostalim aktivnim sastojcima u proizvodu je pomogla kupcu. Dobro nam se urezalo u pamćenje komentar jedne magistre iz Gradskih ljekarni Zagreb. Bilo je to jesen 2014. kada smo započeli s distribucijom našeg Natural Stress Off proizvoda. Dakle, magistra zove na telefon i čujemo ozbiljan glas „Pri telefonu magistra ta i ta…. molim lijepo ŠTO STE VI TO stavili u ovaj proizvod Stress Off?!“. Noge su mi se odsjekle i taman nakon valjda kao vječnost dugih 2-3 sekunde razmišljanja što se sada desilo, čujemo nastavak „Pa ljudi ovo vam je super, koristim ga par dana i djeluje. Evo držim jednu bočicu odmah pored blagajne, za nas cure u ljekarni! Da nam lakše prođe dan“.
Imate li planova za izvoz? U kojim se još zemljama (za sada) mogu kupiti vaši proizvodi?
Alan: Od samog početka poslovanja imali smo viziju kako želimo poslovati i na inozemnom tržištu. Ime brenda, ali i imena svakog proizvoda su osmišljavana u tom smjeru. Izlagali smo naše proizvode i na inozemnim sajmovima no sada smo, zbog korone, neke planove prolongirali. Hug Your Life proizvodi se mogu kupiti u Bosni i Hercegovini, Sloveniji, Rumunjskoj, Poljskoj, Bugarskoj, Maroku, Kuwaitu, Jemenu, Španjolskoj, Njemačkoj, a uskoro i u Švedskoj i Mađarskoj. Možda čak i u Japanu.
Odakle stižu sastojci za vaše proizvode? Jeste li imali problema s uvozom od kada je započela pandemija koronavirusa?
Alan: Sastojci, odnosno sirovine u prahu stižu iz Sjeverne i Južne Amerike, Kine, Indije ili Njemačke. Ovisno o kojem je sastojku riječ, odnosno gdje mu je prirodno, autohtono podneblje. Tijekom proljeća, za vrijeme početka pandemije koronavirusom bilo je problema s uvozom, kasnili su nam sastojci te smo u 2-3 navrata imali defekturu pojedinih proizvoda. Tu su se pojavili i globalni problemi sa (ne)redovitim avio transportom te slobodno možemo reći ratno profiterstvo s cijenama prijevoza. Skoro preko noći 1 kg tereta je poskupila više od 4 puta. Mi smo unatoč povećanoj nabavnoj cijeni gotovog proizvoda uspjeli zadržati iste maloprodajne cijene. Srećom sada se je cijena transporta normalizirala.
Osobno sam doživjela da ljekarnice često preporučuju baš vaše proizvode – možete li mi reći za kojim je proizvodima porasla potražnja za vrijeme pandemije koronavirusa?
Natalija: Prekrasno je čuti da unatoč ogromnoj konkurenciji i globalnim brendovima ljekarnice znaju preporučivati naše proizvode. To nam daje jednu posebnu snagu za dalje, za naprijed. Potražnja je porasla za proizvodima za imunitet i našim prirodnim izvorom vitamina C, što je bilo i za očekivati.
Možemo li reći da su proizvodi koji djeluju na imunitet, zbog korone, izgubili svojstvo sezonalnosti – oni su se, naime, nekada najviše kupovali prije i tijekom zime, zar ne?
Natalija: Tako je. Primjećujemo da se taj period potražnje proširio. Prije smo imali isključivu sezonalnost, a sada je potražnja i tijekom ljeta, jeseni.
Supružnici ste i poslovni partneri. Možete li mi reći koje su osobine vašeg partnera bile najvažnije da bi biznis bio uspješan.
Alan: Kod supruge cijenim dosljednost, organiziranost, iskrenost.
Natalija: Kod supruga cijenim analitičnost, komunikacija, preciznost. Mislim da nam je važno iskustvo i znanje koje smo donijeli s prethodnih radnih mjesta. U poslovnom smislu partnerstvo nam je donijelo odličnu međusobnu nadopunu i znanje. U privatnom smislu možemo reći da nam je zajednički posao donio jednu dodatnu energiju, adrenalin, veliki izazov, ali i mnogo poslovnih razgovora u privatno vrijeme, subotama, nedjeljama. Znamo da posao mora funkcionirati, da nitko drugi neće odraditi naš dio posla.
Uspijete li se ikada isključiti od posla ili je to stalna tema vaših razgovora? Kako na to reagiraju vaša djeca?
Natalija: Rijetki i kratki su trenuci kada smo „off“. Gotovo uvijek se nešto mota po glavama, komentiramo, pričamo, vidimo prilike… Čini nam se da se nikada nećemo moći isključiti od posla na par dana. Djeca (student i maturantica) su nam velika podrška. Samostalni su, ozbiljni, odlični na faksu i u školi, a veseli nas da pokazuju zanimanje i za našim poslom. Ne gunđaju niti kada moraju par dana po nekoliko sati nešto hitno odraditi kod nas. Naravno pro bono (smijeh).
Trudimo se što više vremena provesti svi zajedno. Bilo to oko štednjaka, na poslijepodnevnom ručku ili večeri, vikendom u prirodi ili vrtu ili na nekoj dalekoj destinaciji…
“Na Zanzibaru na jednim vratima je pisalo: If you are busy, life is easy. If you are lazy, life is crazy. Work like a slave to live like a king – tako da smo to prihvatili i kao svoj moto”
Alan Šerbinek
Volite putovati, otkrijte nam koja je bila najzanimljivija destinacija koju ste posjetili?
Alan: Putovanja nas opuštaju. U njima uživamo. Proživljavamo ih tri puta – kod planiranja, na putu i zatim kada ih se prisjećamo. Svaka daleka destinacija nas je očarala na svoj način, no možda ipak svima nam je najdublji trag ostavio Zanzibar te posjet nacionalnom parku Selous u Tanzaniji. Vožnja Piper avionom kao u stripu Mr.No-a, slijetanje na nešto što tamo zovu poletno-sletna staza, vožnja džipom između lavova, slonova, žirafa, majmuna, zebra, vožnja čamcem između krokodila i nilskih konjića…. spavanje u bungalovima u srcu safari parka gdje nas „čuvaju“ Masai ratnici, ručak ispod baobaba starog više od 3.000 godina, stalno nasmiješena lokalna hakuna matata ekipa, hrana… Ma, predivno iskustvo.
U čemu još uživate, osim u putovanjima?
Natalija: U pripremi novih kombinacija hrane gdje u zadnje vrijeme klinci uspješno prednjače i pokazuju inicijativu. Tu su i večernja ili vikend druženja sa dragim prijateljima gdje se znamo zaista lijepo opustiti. Istina da nam je ova godina, zbog korone, sve promijenila i promiješala planove, ali vratit će se u normalu. Netko od nas još uživa u vrtlarstvu i sadnji vrta (ja), a netko u tome manje uživa, ali mora kopati.
Kako se zamišljate za desetak godina – biste li i dalje voljeli raditi ovako puno parom kao i sada ili ipak planirate malo usporiti? Gdje vidite brend Hug Your Life za desetak godina?
Alan: Posao nas „drajva“, vuče naprijed. Volimo raditi, nije nam teško. Takvi smo bili prije 20-ak godina, takvi smo danas, a takvi želimo i ostati. Naravno da bi trebali malo usporiti, odnosno pronaći način da bolje optimiziramo neke procese, podijelimo poslove, postanemo još efikasniji. Jer posao se širi, idemo naprijed. Desetak godina je ogromno razdoblje. Korona nas je sve naučila da nažalost ništa nije sigurno, odnosno da danas možeš imati odličan posao, odličnu firmu, a sutra si već na rubu zatvaranja poslovanja. Gdje vidimo brend Hug Your Life za 10 godina? Na bočicama. Šalu na stranu, željeli bi vidjeti Hug Your Life kvalitativno gdje je i danas, ali s još većom prepoznatljivošću. S obzirom na to da govorimo o poslu od kojeg živimo, o komercijalnom poslu, logično je da želimo proširiti poslovanje na još nekoliko tržišta, s većim brojem artikala. U planu je i diverzifikacija poslovanja s pod-brendom Hug Your Life-a, ali prvo neka se stabilizira tržište nakon ove krize, pa ćemo onda hrabro dalje.
Na Zanzibaru na jednim vratima je pisalo: If you are busy, life is easy. If you are lazy, life is crazy. Work like a slave to live like a king – tako da smo to prihvatili i kao svoj moto.
Za kraj, zanima me, bez kojeg Hug Your Life proizvoda ne biste mogli zamisliti dan?
Natalija: Iako bi vjerujem očekivali odgovor Natural Stress Off zbog radnog (ne)vremena i svakodnevnih situacija ipak naši favoriti su Green Balance za alkaliziranje organizma te Super C Antioksidant kao prirodni izvor antioksidanasa i vitamina C.
>> Više o brendu Hug Your Life saznajte na linku.
Pročitaj i ovo:
- U dobru i zlu: tri para koji pokazuju kako je to živjeti i raditi zajedno
- Hug Your Life: Članstvo u loyalty programu uz doživotne popuste
- Super C Antioksidant: tvoj adut za zimu
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life i uživaj u inspirativnim tekstovima koji mijenjaju perspektivu. Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!