Vjerojatno vas ne čudi činjenica da način na koji osoba koristi društvene mreže može otkriti puno toga o njoj. No, nova istraživanja Nacionalnog instituta za informacijske i komunikacijske tehnologije otkrivaju da društvene mreže mogu predvidjeti ljudske osobine i mentalno zdravlje na višem nivou nego što su to nekad mislili.
Društvene mreže i osobnost
Za ovu su studiju znanstvenici Kazuma Mori i Masahiko Haruno koristili kompjutorske algoritme, odnosno matematički prikaz procesa stvarnog svijeta kako bi predvidjeli i pronašli vezu između osobina ličnosti i upotrebe društvenih mreža, temeljenih na izboru riječi, vremenu i postojećim statistikama.
Posebno su istražili ocjenu osobnosti ‘Big five’ – ekstraverziju, neuroticizam, susretljivost, savjesnost, otvorenost, rezultate inteligencije, zadovoljstvo životom (poput sreće i samopoštovanja) i razinu konzumiranja alkohola i nikotina.
Studija je prikupila podatke na društvenim mrežama od 156 muškaraca i 83 žene, prosječne dobi oko 22 godine. Sudionici su se također podvrgnuli raznim testovima ličnosti koji mjere osobine, uključujući ljestvicu sreće, makijavelijalizma, stupanj opsesivno-kompulzivnosti, kvocijent autizma u spektru i drugim testovima.
Što su otkrili?
Na temelju analiza znanstvenici su otkrili da postoje četiri kategorije informacija na društvenim medijima, koje mogu predvidjeti 23 različite “subskale” osobnosti. Naime, jezik i “mrežne značajke” (stvari poput broja tweetova, statusa, broja sljedbenika, broja odgovora itd.) činile su se najjačim prediktorima.
“Mi smo potvrdili našu hipotezu da podaci o mrežnoj statistici pokazuju jedinstvene snage za predviđanje međuljudskih osobina poput autizma i osobina mentalnog zdravlja poput šizofrenije i anksioznosti”, ističu autori studije u svom istraživanju. “Također smo otkrili da inteligenciju predviđaju sve četiri vrste informacija o uslugama društvenih mreža. Na primjer, naša je analiza pokazala da su ljudi s visokom verbalnom inteligencijom skloni pisanju statusa na društvenim mrežama i da su pritom često favorizirani od strane drugih ljudi”, pišu autori.
“Informacije su također dobro predviđale stvari poput ekstraverzije, dok se vrijeme provedeno na društvenim mrežama povezivalo sa stvarima poput inteligencije i asocijalnog ponašanja. Što se tiče prediktora za mentalno zdravlje, emotivne riječi imale su snažnu prediktivnu moć, upotreba više negativnih riječi i manje pozitivnih riječi predviđale su zabludu, depresiju i tjeskobu.”
Zaključak
Sveukupno, najveća područja predvidljivosti utemeljena na društvenim mrežama bila su mentalno zdravlje, vođenje srcem ili razumom, ‘velika petorka ličnosti’, inteligencija, zadovoljstvo životom i konzumacija alkohola i nikotina.
Do sada stručnjaci nisu znali koliko se osobnosti može vidjeti i razumjeti iz jednog tweeta ili statusa na Facebooku i upotrebe samih društvenih mreža. “Svaka vrsta informacija ima jedinstvene prediktivne snage za određene osobine i atribute,” kažu Mori i Haruno, “sugerirajući da je predviđanje ličnosti iz usluga društvenih mreža snažno sredstvo i psihologije ličnosti i informacijske tehnologije.”
Pročitaj i ovo:
- 8 malih stvari prema kojima nas ljudi nesvjesno procjenjuju
- Introvert, ekstrovert ili ambivert? Evo koje su temeljne razlike
- Što nas čini sretnima? Može li znanost dati odgovor?
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life i uživaj u inspirativnim tekstovima koji mijenjaju perspektivu. Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!