Sve više ljudi priznaje da ih online kupovina, umjesto da ih opusti, ostavlja praznima, krivima ili tjeskobnima. Možda je i vama poznat taj osjećaj: uđete na webshop „samo malo pogledati“, pa se odjednom uhvatite kako uspoređujete desetke artikala, prebacujete ih iz košarice u wishlist i još uvijek niste sigurni što želite.
U jednom trenutku osjećate uzbuđenje, u idućem – frustraciju.
Psiholozi poručuju da taj emocionalni rollercoaster nije slučajan. Online kupovina aktivira dopamin, ali jednako brzo troši mentalnu energiju, potiče paralizu odlučivanja i izaziva osjećaj neuspjeha. U nastavku donosimo tri najčešće zamke u koje većina nas upada – i zbog kojih se nakon online kupovine osjećamo gore, a ne bolje.
Kako nas paradoks izbora umara
Psihologinja dr. Kate Cummins objašnjava da online kupovina aktivira centar za nagrađivanje u mozgu, no prevelik broj opcija brzo dovodi do suprotnog učinka. Profesorica marketinga dr. Diedre Popovich podsjeća da istraživanja potvrđuju „paradoks izbora“: ljudi žele mnogo mogućnosti, ali kad ih ima previše, javlja se paraliza odlučivanja.
Uz to, brendovi sve češće prodaju i lifestyle, a ne samo proizvode. To stvara pritisak i iluziju da će vas baš ta jedna serija traperica, svijeća ili organizatora „napokon učiniti boljima“. Umjesto zadovoljstva, online kupovina pretvara se u izvor stresa, uspoređivanja i neodlučnosti.
Online kupovina uvlači nas u gubljenje vremena
Djeluje praktično, ali lako se pretvori u sate skrolanja? Dr. Popovich taj fenomen povezuje s „flowom“ – psihološkim stanjem u kojem vrijeme jednostavno nestane dok ste duboko uronjeni u aktivnost. Problem? Nakon dugog pregledavanja možda se ne možete odlučiti ni za što, a osjećaj gubitka vremena dodatno pojačava nezadovoljstvo.

Teret odgovorne kupnje
Osim izbora i gubitka vremena, online kupovina nosi i emocionalni teret „odgovorne kupnje“. Kako raste svijest o otpadu i etičkoj proizvodnji, raste i pritisak da svaka kupnja bude savršena. No studija iz Journal of Business Ethics otkriva da veća informiranost može pojačati dilemu, napetost i paralizu – osobito ako pokušavate „kupovati održivo“, ali imate ograničen budžet. Rezultat? Kupovanje postaje moralna dilema umjesto zadovoljstva.
Iako online kupovina može biti zabavna i praktična, lako se pretvori u izvor stresa. No kada razumijete kako funkcioniraju mehanizmi izbora, marketinga i emocionalnog preopterećenja, vraćate kontrolu sebi – a ne webshopovima.
Jasni kriteriji, vremenske granice i svjesno kupovanje pomažu vam da ne uđete u beskrajno skrolanje i uspoređivanje. A kad kupujete iz pravih razloga, bez pritiska i bez krivnje, kupovina ponovno može biti ono što je nekad bila: malo zadovoljstvo, a ne emocionalni teret.
Pročitaj i ovo:
- Kako preživjeti blagdanski kaos? Stručnjaci preporučuju ovih 5 jednostavnih koraka
- Jutarnja rutina: 10 jednostavnih navika za poticanje dobrog raspoloženja
- 5 prirodnih načina kako podići razinu hormona sreće (bez vježbanja)







