U srpnju 2014. godine donesena je Odluka o osnivanju Zajednice proizvođača i veletrgovaca dodataka prehrani HGK. Cilj Zajednice je jačanje aktivnosti usmjerenih unapređenju djelovanja i poslovnog okruženja članica te promicanje zajedničkih interesa članica u području proizvodnje dodataka prehrani i njihova stavljanja na tržište.
U Zajednici su trenutno registrirane 62 članice, ali broj nije konačan već se ažurira kod novih prijava tvrtki. Predsjednik Zajednice u aktualnom četverogodišnjem mandatu, mr.sc. Stjepan Kolednjak, dipl. oec., direktor je prodaje u obiteljskoj farmaceutskoj tvrtki Biovitalis d.o.o., koja se bavi proizvodnjom kozmetike i dodataka prehrani.
Tvrtka Biovitalis d.o.o. je 2014. godine pokrenula inicijativu za osnivanjem stručne zajednice pri HGK koja bi okupila sve koji se bave proizvodnjom ili trženjem dodataka prehrani. Kao najvažniji cilj Zajednice naglašava osvještavanje kupaca, potrošača i šire javnosti o važnosti izbora dodataka prehrani koji neće naškoditi zdravlju pojedinca.
Koji je bio glavni poticaj za osnivanje Zajednice proizvođača i veletrgovaca dodataka prehrani HGK?
– Zajednica je nastala na inicijativu pojedinih poslovnih subjekata koje je okupila tvrtka Biovitalis d.o.o., a sve s ciljem jačanja aktivnosti usmjerenih unapređenju djelovanja i poslovnog okruženja te promicanju zajedničkih interesa u području proizvodnje i stavljanja na tržište dodataka prehrani.
Istaknuta je potreba da se pred nadležnim državnim tijelima afirmira položaj i uloga Zajednice kao ravnopravnog partnera u rješavanju pitanja od interesa za struku, uključujući sudjelovanje u postupku izrade nove legislative kojom se rješavaju pitanja od interesa za članice Zajednice. Usklađivanje međusobnih interesa članica jedan je od osnovnih zadaća Hrvatske gospodarske komore.
Kako se može postati dijelom Zajednice?
– Prema Poslovniku, članice Zajednice mogu biti članice Hrvatske gospodarske komore koje u svojoj djelatnosti imaju proizvodnju i/ili trženje dodacima prehrani.
Koji su glavni ciljevi Zajednice?
– Nekoliko je važnih ciljeva Zajednice. Prvi je cilj izgraditi pozitivno okruženje kako bi se prepoznala važnost dodataka prehrani. Nakon toga, zastupanje interesa industrije dodataka prehrani kao pouzdanog partnera za rješenja na regulatorna, znanstvena i tehnička pitanja, a sve na temelju znanja, međusobnog dijaloga i transparentnosti.
I na kraju, suradnja sa svim zainteresiranim stranama uključenima u područje proizvodnje, trženja i potrošnje dodataka prehrani, uključujući i regulatorna i znanstvena tijela u cilju oblikovanja budućih regulatorskih politika uz isticanja važnosti ovog sektora u javnom zdravstvu.
A aktivnosti?
– Aktivnosti Zajednice tiču se suradnje s nadležnim tijelima i povećanjem svijesti potrošača o važnosti odabira dodatka prehrani koji zadovoljava sve zakonom propisane uvjete i koji na tržište stavlja pouzdan proizvođač, odnosno distributer.
Osim toga, jedna od aktivnosti je i digitalizacija Zajednice koja se provodi zbog bolje vidljivosti Zajednice putem kataloga (HR) dodataka prehrani. I, jasno, tu je i organizacija tematskih sajmova i okruglih stolova.

Jedan dio vaših aktivnosti usmjeren je i ‘borbi’ protiv sive ekonomije…
– Članice Zajednice propisale su interni postupak prijave nesukladnosti. Prijavu je ovlaštena podnijeti svaka registrirana članica Zajednice proizvođača i veletrgovaca dodacima prehrani pri HGK u slučaju da na tržištu uoči dodatak prehrani za koji opravdano sumnja da ne ispunjava uvjete zakona i provedbenih propisa RH.
Sam postupak prijave nesukladnosti su donijele članice Zajednice, s ciljem ukazivanja na dodatke prehrani koji se prodaju na tržištu Republike Hrvatske, a ne ispunjavaju ili krše propisane regulatorne zahtjeve.
S kojim nadležnim tijelima usko surađujete?
– Surađujemo s nadležnim tijelima kao što su Ministarstvo poljoprivrede, Ministarstvo zdravstva, Državni inspektorat, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Hrvatska ljekarnička komora, Hrvatsko farmaceutsko društvo, Hrvatska liječnička komora…
Kako Zajednica pomaže u izgradnji pozitivnog okruženja s ciljem prepoznavanja važnosti dodataka prehrani?
– Tako da komunicira s predstavnicima nadležnih tijela kako bi se propisi prilagodili zahtjevima i kretanjima na tržištu. Osim toga, organizira se odlazak članica na tematske sajmove na kojima mogu saznati najnovije trendove. Isto tako, članice sudjeluju na skupovima u organizaciji HGK.
Pomoću kojih se aktivnosti promiču zajednički interesi članica Zajednice?
– Sve aktivnosti koje se provode unutar Zajednice štite i promiču sve članice uključene u Zajednicu. Sve članice Zajednice imaju zajednički cilj, a on se odnosi na suzbijanje sive ekonomije i zabrane ulaska sumnjivih i, s aspekta zdravstvene ispravnosti, opasnih proizvoda, koji postaju dostupni hrvatskim potrošačima.
U sklopu Zajednice često se organiziraju različiti sajmovi, forumi, konferencije… Jesu li u planu neka važna događanja?
– Zbog pandemije koronavirusa nije bilo značajnih aktivnosti u ovom segmentu u zadnjih godinu i pol. Umjesto toga, sve su aktivnosti usmjerene na digitalizaciju i online promociju radi bolje vidljivosti članica Zajednice.
Putem kojih se aktivnosti postiže suradnja sa svim strukovnim udruženjima i zajednicama u Sektoru za poljoprivredu, prehrambenu industriju i šumarstvo HGK te ostalim sektorima HGK i Županijskim komorama?
– Strukovna udruženja su oblik strukovnog povezivanja i organiziranja članica radi unaprjeđivanja rada i poslovanja članica HGK koje obavljaju određenu djelatnost. U pitanjima od zajedničkog interesa udruženja međusobno surađuju, primjerice, svaka članica HGK može pripadati jednom matičnom udruženju, a zavisno o svom interesu može sudjelovati u radu drugih strukovnih tijela.
Županijske komore, poglavito, potiču razvojne procese na svom području, vodeći računa o ukupnom razvoju, zajedničkim međusobno usklađenim ciljevima i jedinstvenim interesima gospodarstva.

Može li Hrvatska, u proizvodnji dodataka prehrani, konkurirati na europskom tržištu?
– Hrvatski poduzetnici, kao dio europskog tržišta, trebaju uložiti dodatne napore u vidu ulaganja i razvoja novih proizvoda kako bi ojačali svoj položaj na tržištu. Ipak, velike hrvatske farmaceutske tvrtke sve češće u svom asortimanu imaju i dodatke prehrani što dokazuje da je to tržište vrlo zanimljivo za ulaganja te je prisutan trend rasta.
Radi se o iznimno rastućem tržištu, kako u svijetu tako i u našoj zemlji. Kao poseban problem izdvojili bismo već spomenuto sivo tržište koje prilično ometa rad odgovornim poslovnim subjektima, pogotovo sve učestalijim kanalom prodaje na daljinu.
Kao predsjedniku, koji su vam ciljevi Zajednice najvažniji?
– Iznimno je važno biti svjestan da potrošnja dodataka prehrani raste iz godine u godinu s obzirom na činjenicu da potrošači sve više brinu o očuvanju svog zdravlja. Taj je trend svakako pozitivan i predstavlja priliku za mnoge proizvođače i veletrgovce dodacima prehrani. Nažalost, na tržištu se sve češće pojavljuju dodaci prehrani s nerealnim zdravstvenim tvrdnjama i obećanjima o čudotvornom djelovanju, koja jednostavno ne stoje.
No, najvažniji cilj, koji imaju sve članice Zajednice, jest da osvijeste svoje kupce, potrošače i širu javnost o važnosti izbora dodatka prehrani koji je zdravstveno ispravan i koji potječe iz pouzdanog izvora i koji neće naškoditi zdravlju pojedinca. Ovako postavljen cilj je jako ambiciozan, ali ostvariv, samo zahtijeva edukaciju svih tržišnih dionika i podizanje svijesti o ovoj vrlo aktualnoj temi.
62 članice Zajednice proizvođača i veletrgovaca dodataka prehrani HGK:
A1 d.o.o., Abela Pharm d.o.o., Adrialab d.o.o., Agristar d.o.o., Almagea d.o.o., Antičević Zeleni Med j.d.o.o., Apipharma d.o.o., Apipharma Našice d.o.o., Aromara d.o.o., Aronia uživo d.o.o., Belupo d.d., Biovega d.o.o., Biovitalis d.o.o., Cedevita d.o.o., Čeliković Fitosan proizvodni obrt vl. Romana Čeliković, Dr Myko San – zdravlje iz gljiva, Ekoherbalia d.o.o., Encian d.o.o., Energetski dom, Fagron Hrvatska d.o.o., Farmavita, Regulanet d.o.o., Fidifarm d.o.o., Gen d.o.o., Hamapharm d.o.o., Herba laboratorij d.o.o., Herbal Therapy d.o.o., IBCC d.o.o., Herbalife d.o.o., Intermed d.o.o., Lenispharm d.o.o., Magdis d.o.o., MarinaLab Opus d.o.o., Marti Farm d.o.o., Medical Intertrade d.o.o., Medika d.d., Medo-flor d.o.o., Mibe, Pharmaceuticals d.o.o., Milsing d.o.o., Myristica d.o.o., Nemus Lex d.o.o., Novus Spiritus d.o.o., Nutirena j.d.o., Oktal Pharma d.o.o., Orbisano d.o.o., Pampa tea, PharmaS d.o.o., Pharmoval d.o.o., PIP d.o.o., Pretti d.o.o., Priroda liječi d.o.o., Proteos usluge d.o.o., Salveo d.o.o., Salvus d.o.o., Sanea d.o.o., Sanus produkt d.o.o., Stella mediterranea d.o.o., Suban d.o.o., Suplement d.o.o., Tilia-Farm d.o.o., Trešnjevka laboratorij d.o.o., Yasenka d.o.o. i Galleria Internazionale d.o.o.

Naturala Life br. 13
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life ili ga kupi na odabranim prodajnim mjestima i uživaj u sadržajima koji inspiriraju i mijenjaju perspektivu. Online izdanje čitaj besplatno na servisu Issuu.
Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!







