Domaće je najbolje! Istraživanje nezavisne agencije za istraživanje tržišta Hendal po nalogu Dr. Oetkera pokazalo je da 90% Hrvata konzumira pekmez ili džem te pri tome preferiraju domaće proizvode (77%). Domaći džem za one koji ga preferiraju je kvalitetniji – i po sastavu i po okusu. A osim toga: oni koji sami kuhaju džem, tome se vesele (57%).
Na reprezentativnom uzorku odraslih građana Republike Hrvatske starijih od 18 godina dobili smo podatak da 90% ispitanih konzumira nešto iz ove kategorije proizvoda. Omiljena vrsta pripremljenog džema Hrvatima je džem od šljiva (33%) te nakon toga džem od marelica (20%). S velikim razmakom na trećem mjestu slijedi jagoda (9 %), a na četvrtom šipak (7%). Okusne preferencije su različite kod osoba koje preferiraju kupovne i domaće džemove. Među onima koji radije konzumiraju domaće, još više se preferira šljiva (41%), dok se među onima koji radije konzumiraju kupovno nešto više preferira šipak (13%) kao i miješani džem od više vrsta voća (9%).
Mora biti domaći – jer je kvalitetniji!
Većina odraslih osoba najviše voli jesti domaći džem (77%). Pri tome je najvažniji sastav, domaći džem za razliku od kupovnog nema štetnih aditiva i konzervansa (20%), a dodatno je razlog i transparentnost jer onda konzumenti znaju točan sastav koji konzumiraju (17%). Uz ovo je povezana i percepcija da je domaći džem zdraviji (11%) i prirodniji (7%) te da sadrži manje šećera (4%) i voće koje nije špricano (2%). Uz zdravlje podjednako je važan i okus, 18% posebno ističe superiornost okusa domaćeg džema pred kupovnima (okus je bolji, bogatiji, drugačiji), a 17% za domaći džem smatra da je općenito kvalitetniji od kupovnog.
Kupiti je jednostavnije – ali okus nije bolji. Samo svaki peti ispitanik (20%) će svoj omiljeni džem radije kupiti. Ali razlog tome nije okus: samo 15% ispitanika koji preferiraju kupovni džem smatraju da je kupovni džem boljeg okusa, a veću kvalitetu kupovnog džema ističe tek 10%. Najvažniji razlog kupovine ove kategorije proizvoda je dostupnost i jednostavnost – sami nemaju volje, znanja ili mogućnosti da prave domaće (37%), odnosno kupovni džem im je jednostavno dostupniji (12%).
56% voditelja domaćinstava sami pripremaju džem
Više od polovice (56%) voditelja domaćinstava u Hrvatskoj pravilo je pekmez ili džem. Kod starijih je značajno veći udio onih koji imaju iskustva u pravljenju džemova dok je kod mlađih voditelja domaćinstva više onih koji imaju želju da nauče kako se to radi. Zanimanje za pravljenje džemova, bez obzira na iskustvo, visoko je među svim dobnim skupinama.
Kao razlozi za pravljenje domaćeg džema se ponajprije navode bolji okus te saznanje o sastojcima: 74% osoba koje prave zimnicu žele znati što se sve nalazi u njihovom džemu, 72% osoba smatra da je domaći džem ukusniji, 70% džemove prave od domaćeg voća, 55% pri tome kombiniraju različite vrste voća te 54% ih pravi s manje šećera. Važni su i emocionalni faktori: više od polovice (57%) ispitanika navode da ih pravljenje džema veseli, a podjednaki broj (61%) ih time održava obiteljsku tradiciju („jer je moja majka odnosno baka to radila“). Gotovo svaki drugi priprema džem da bi ga poklonio (48%). Uz kvalitetu i emocije, važna je i cijena – 48% smatra da je domaći džem jeftiniji od kupovnog.
Pripremanje domaćeg pekmeza odnosno džema Hrvati čine za sebe i svoje potrebe (89%) ali u velikoj mjeri i kako bi darivali svoje bližnje. Domaća zimnica ponajprije se priprema za djecu (79%). Međutim, od pravljenja zimnice profitiraju i ostali, npr. partner (64%), rodbina (42%) i prijatelji (40%).
Usudite se: s bakom ili mamom, prijateljima ili Dr. Oetkerom
16% voditelj kućanstva nikada nije, no rado bi se okušali u pravljenju pekmeza i džemova. Ali uz nedostatak vremena (63%) i nedostatak voća iz vlastitog vrta (62%), osobe bez iskustva nemaju dovoljno znanja (53%) odnosno žele da im proceduru netko pokaže. Imamo dobre vijesti za sve koji žele pokušati: pripremiti zimnicu može biti puno, puno jednostavnije nego što mnogi misle! Tko nije pokušao uz pomoć člana obitelji ili prijatelje, s lakoćom i sigurnošću se može upustiti uz pomoć Dr. Oetker Džemfixa i Želirnog šećera!
Za razne vrste voća, udjele šećera i voća u džemovima ili čak s manje kalorija – tu su razne vrste Džemfixa 1:1, 2:1 i 3:1, Džemfix za šljive ili Želirni šećer posebno za jagode. A uz najnoviji proizvod na hrvatskom tržištu Želirni šećer sa Stevijom, možete spremiti voće za zimu s čak 40% manje kalorija i voćnim okusom kao da je jučer ubrano voće. Uz ove Dr. Oetker pomagače marmelade i džemovi kuhaju se samo 3 minute! Svatko može napraviti svoju omiljenu marmeladu. Uz sve to Dr. Oetker nudi Vam i dodatnu pomoć: sve o pripremi domaće zimnice i voću, recepte, etikete za staklenke i razne savjete potražite na www.zimnica.hr!
Usporedba između…
– mladih i starih I:
Ljubav prema jagodi se sa starijom dobi smanjuje: mlađi više vole džem od jagoda (17% ispitanika između 18 i 24 godina, 10% ispitanika između 25 i 44 godina) nego stariji (8% ispitanika između 45 i 54 godina, 4% ispitanika starijih od 55 godina). Osim jagode, mladima se nešto više sviđa i džem od šipka (10% ispitanika između 18 i 24 godina), a manje džem od šljiva (24% ispitanika između 18 i 24 godina).
– mladih i starih II:
Među starijim osobama (45+ god) koje vode domaćinstvo najviše je onih s dugogodišnjim (više od 10 godina) iskustvom u pravljenju džema, dok je kod mlađih (do 44 god) više onih s manje od 10 godina iskustva u pripremi ove vrste zimnice. Kod njih je ujedno i znatno veći udio onih koji nikada to sami nisu radili ali bi rado probali (24-26% među osobama između 18-44 godina starosti).
– sela i grada I:
U manjim mjestima ispod 10.000 stanovnika više se prave ostale vrste zimnice, a najviše onih koji ne pripremaju nikakvu zimnicu nalazimo u velikim gradovima iznad 100.000 stanovnika.
– sela i grada II:
U manjim mjestima ispod 10.000 stanovnika oni koji prave domaći džem češće to rade zato što imaju voće u vrtu te jer je jeftiniji od kupovnog.
– muškaraca i žena I:
Muškarci (14%) češće nego žene (6%) izjavljuju da općenito ne konzumiraju pekmez/džem.
– muškaraca i žena II:
Žene od svih okusa džemova nešto više preferiraju džem od marelice u odnosu na muškarce.
– muškaraca i žena III:
Muškarci vole domaći džem zbog njegove kvalitete (20% muškaraca naspram 14% žena), dok ga žene preferiraju jer ga same prave (22%) i jer je takav džem jeftiniji (4% žena naspram 1% muškaraca) i s manje šećera (5% žena naspram 2% muškaraca). Kupovni džem žene više preferiraju jer ga ne moraju praviti same (8% žena) odnosno muškarci češće kažu da im je takav džem dostupniji (18% muškaraca naspram 8% žena).
– muškaraca i žena IV:
Gotovo trećina muškaraca koja vodi domaćinstvo okušala se barem jednom u pravljenju džema (29%) – kod žena je taj postotak više nego dvostruko veći (71%). Među muškarcima nalazimo značajno više onih koji nemaju nikakav interes za tim (49% muškaraca naspram 13% žena). Žene više prave i ostale vrste zimnica, polovica muškaraca nije nikada pravila nikakvu zimnicu (46%) dok isto kaže tek 16% žena.
– kontinentalne i primorske Hrvatske I:
Kupovni džem više se preferira u primorskoj Hrvatskoj (34% u Dalmaciji, 27% u Istri, Hrvatskom primorju i Gorskom Kotaru) nego u regijama kontinentalne Hrvatske koje više vole domaće džemove.
– kontinentalne i primorske Hrvatske II:
U Dalmaciji je među osobama koje vode domaćinstvo uz to i najmanji interes za pripremom džema u odnosu na ostale regije. Pravljenje ostalih vrsta zimnice najveće je u Slavoniji te u Lici, Kordunu i Baniji, a manje je u primorskoj Hrvatskoj te u Zagrebu.
– kontinentalne i primorske Hrvatske III:
U kontinentalnoj Hrvatskoj oni koji prave domaći džem češće to rade zato što imaju voće u vrtu te jer je jeftiniji od kupovnog, ova dva razloga rjeđe se spominju u primorskoj Hrvatskoj te u Zagrebu.
– samaca i parova:
Spremanje džemova kao i ostalih vrsta zimnica značajno je veće među osobama u braku nego među samcima zaduženim za vođenje domaćinstva. Među samcima je i značajno najviše onih koji niti nemaju interes da nauče pripremati džem (40% samaca naspram 24% vjenčanih).