Vjerujemo da ste već čuli za pojam greenwashing, ali jeste li čuli za pojam greenwishing? Riječ je o terminu koji je prvi put upotrijebio Duncan Austin u eseju iz 2019. godine gdje je objasnio kako je to poput bacanja novčića u fontanu želja za održivošću bez da uvodimo ikakve konkretne i opipljive promjene.
Greenwishing je dakle čin izražavanja želja ili namjera za održivošću bez poduzimanja konkretnih radnji. To je teritorij praznih obećanja, velikih težnji i uzvišene retorike bez sadržaja koji bi to potkrijepio.
Dolazi li našim djelovanjem doista do promjena?
Kada malo bolje razmislimo puno toga može se smatrati greenwishingom. Živimo u svijetu kada je jako popularno biti zelen, promovirati svoje održive vrijednosti, kreirati proizvode koji su eco, bio i organic, ali pitanje je jesu li sve stvari koje komuniciramo da radimo samo floskula, pusto bacanje novčića u fontanu želja ili zaista našim djelovanjem dolazi do pravih promjena.

Jedan od primjera greenwishinga smatra se prošlogodišnje Svjetsko prvenstvo u nogometu koje je nazvano prvim ugljično neutralnim Svjetskim prvenstvom u povijesti. FIFA je tvrdila da će kako bi to ispunila offsetirati (pretvoriti u drveće, op.a.) sve letove svih vlasnika ulaznica, Katar će osigurati da su stadioni blizu jedan drugome kako bi se smanjilo putovanje od jednog do drugog, a poticat će se korištenje javnog prijevoza što je više moguće. Englezi imaju odličan izraz za to, a to je wishful thinking. Lijepo složeno, vjerojatno se zaista to i htjelo, samo je jednostavno nemoguće za popratiti, mjeriti, vidjeti jesu li stvarno imali nultu emisiju CO2?
A kako da ne ostane sve samo na želji?
Prije svake komunikacije bilo kakve zelene radnje zaista se pobrinite da ste i započeli s mijenjanjem svojeg poslovanja. Nije dovoljno izjaviti, treba raditi i uvoditi promjene. Promjene ne dolaze preko noći, što ste više iskreni prema toj činjenici to ćete i manje štete napraviti.
Ne prebacujte odgovornost na nekog drugog, primjerice na potrošače, ne organizirajte edukativne kampanje kojima želite educirati javnost bez da sami ne provodite to o čemu educirate. Neka riječ jednokratno postane prošlost u vašem vokabularu i za kraj, zadajte si zelene ciljeve koje su mjerljivi i ostvarivi. Dobro je željeti biti zelen, loše je samo govoriti o tome.
Pročitaj i ovo:
- Kako prepoznati i izbjeći zlogasni greenwashing?
- Vintage i second-hand revolucija: buvljaci su postali epicentar održive mode
- Budite dio pozitivnih promjena – svaki vaš obrok ima utjecaja na okoliš







