Vodeći se mišlju da zdrava i ekološki uzgojena hrana jednostavno mora biti cjenovno povoljnija i dostupnija, a da kvalitetom ne smije zaostajati za najkvalitetnijim brendovima na tržištu, Dominik Milolož i Elvis Kajtazović otvaraju 2015. jednu nesvakidašnju tvornicu – Tvornicu zdrave hrane.
Krenuli su, kako sami kažu, iz garaže, a danas imaju jednu od najvećih webtrgovina u Hrvatskoj i čak sedam trgovina u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Varaždinu. Vrlo brzo nakon otvaranja web-trgovine predstavljaju tržištu i svoju vlastitu robnu marku – Nutrigold, u kojoj ćete danas pronaći čak 390 proizvoda.
Svoje malo carstvo zdrave hrane izgradili su zahvaljujući skladnom partnerskom odnosu, strpljivom i pomnom promišljanju svakog koraka te na načelima zelenog poslovanja, a danas je Tvornica zdrave hrane danas sinonim za zdravu, kvalitetnu i povoljnu kupovinu među ljudima koji se žele hraniti zdravo.
Poslovanje Tvornice zdrave hrane ušlo je u petu godinu. Otkrijte nam, kako se osjećate kao ‘petogodišnjaci’?
Elvis: Kao slavljenici! Zapravo smo ponosni što je naša priča zaživjela i što je naša početna ideja otišla u odličnom smjeru.
Dominik: Kad netko kaže da je prošlo već pet godina, čini mi se puno. Čini mi se kao da smo nedavno maštali o prvom dućanu, o brandu kojeg mi potpisujemo, o imenu za koje zna cijela Hrvatska. Nakon samo pet godina daleko smo stigli… ali to osvijestimo tek kad nas netko o tome pita.
Svaki biznis ima neku svoju priču, a kod vas je sve krenulo sa shirataki tjesteninom koju niste mogli pronaći u Hrvatskoj. Kako je tekao vaš poslovni put tih pet godina? Je li bilo uspona i padova ili samo uspona?
Dominik: Naš je poslovni rast kombinacija upornosti, želje za promjenom na tržištu i velike volje. Baš zato smatramo ovaj petogodišnji put vrlo prirodnim i logičnim. Krenuli smo iz garaže, pomaknuli se u mali iznajmljeni kvartovski prostor i malo pomalo otvarali veće poslovnice u hrvatskim gradovima. U međuvremenu smo jako puno truda uložili u webshop i online poslovanje. Sve se to isprepletalo i pazilo na svaki sljedeći korak. Kad pogledamo na ovih 5 godina iza nas, rekli bismo da je ipak bilo puno uspona. Padove smo uspjeli previdjeti i doskočiti im… ili smo ih možda zaboravili. (smijeh)
Green je definitivno in. Zanima me u kojem ste to trenutku shvatili, s obzirom na to da ste obojica relativno mladi ljudi?
Elvis: U vrijeme kada smo mi pokretali svoju priču, green nije bio trend kao danas. Na izraze “acai bowl” ili “superhrana” većina nas je ljudi pitala o čemu mi to pričamo. Danas Instagram vrvi acai bowlovima, a superhrana je postala dio svakodnevice jako velikog broja ljudi. Da je zeleno jako veliki trend shvatili smo najviše kroz naše društvene mreže, koje su iz godine u godinu postale svojevrsni virtualni hit, “dom” brojnih ljubitelja zdrave hrane i mjesto gdje naša Tvornica živi kroz svaki like, share i svaku poruku. Naša priča nije nastala iz trenda ni iz pretpostavke da će zeleni način života biti popularan već iz čiste želje za promjenom na tržištu zdrave hrane. Baš zato, što je nama osobno kao ljubiteljima zdrave hrane i zdravog načina života to trebalo.
Imate li osjećaj da je sve više mladih ljudi zainteresirano za zdravu prehranu? Nekako mi se čini da su se, prije možda desetak godina, ljudi okretali zdravoj hrani tek kada bi se pojavio neki zdravstveni problem. No, kao da se taj trend sada promijenio i da su upravo mladi ljudi postali perjanica promjene koja nas polako okreće od društva koje hranu kupuje u fast-foodu do onog koji je kupuje u trgovinama zdrave hrane.
Dominik: Složit ću se. Mladi su postali pravi zagovornici zdrave hrane. Ipak, ne mogu reći da su samo mladi postali svjesni da je hrana temelj zdravlja. Sve više starijih ljudi želi promijeniti svoj način života, jer nikada nije kasno. Nama se i taj stav sviđa!
Nama se sviđa i stav najvećeg mesojeda koji se oduševi na salatu od kvinoje, a sviđa nam se i stav djevojke koja je pobornik veganstva. Mi baš to želimo. Da dođemo do svakog čovjeka…svakog koji želi dati priliku zdravome.
Kako procjenjujete trenutno stanje u Hrvatskoj na tržištu zdrave hrane – ima li je dovoljno? Tu prvenstveno mislim na ekološki i organski uzgojenu hranu.
Elvis: Ne znam baš točan odgovor na ovo pitanje. Ima dovoljno dobre i kvalitetne hrane, ali nema dovoljno dobrog pristupa u prezentiranju istog. Ovo možda zvuči neskromno i samodopadno, ali vjerujem da je upravo naša priča na tragu dobrog balansa između kvalitetnog, povoljnog, provjerenog i iskrenog.
Otkrijte nam, što za vas točno predstavlja zdrava hrana? Naime, čak ni nutricionisti se ne mogu složiti oko ove definicije pa me zanima koja je vaša.
Elvis: Za početak, hrana kojoj znate porijeklo i kvalitetu. Već s ta dva ispunjena uvjeta, na putu ste ka dobroj hrani. Meni osobno, zdrava hrana predstavlja svaku onu hranu nakon koje se ne osjećam loše, koja mi ne stvara osjećaj grižnje savjesti, koja me puni energijom i koja bojama i okusima mijenja dan na bolje. Možda će to nekada biti čips, ali najiskrenije, to uglavnom bude dobra riba ili jutarnji fini proteinski smoothie.
Dominik: Smatram da nije svaka hrana za svakoga. Ako kivi ima hrpu vitamina C, ne znači da je za nekog iz našeg podneblja bolji izvor nutrijenata i vitamina C od dobrog starog kiselog zelja. Treba pametno balansirati između hrane koja odgovara našem organizmu, našim potrebama. Netko doručak ne može zamisliti bez jaja, nekome je dovoljna zobena kaša. Naći odgovarajuća jela na zahtjeve vašeg organizma tajna je zdrave prehrane.
Koliko vam je važno na tržište plasirati proizvode koji su kvalitetni, ali i cijenom pristupačni?
Dominik: Najvažnije! To je sistem prema kojem poslujemo i koji je glavna okosnica našeg poslovanja.
Je li i to razlog što ste pokrenuli vlastitu robnu marku Nutrigold? Kakve ste proizvode plasirali kroz tu marku?
Dominik: Nutrigold asortiman proizvoda, brand je kojeg smo stvarali osluškujući potrebe kupaca. A kupci su htjeli upravo kombinaciju kvalitete i povoljnog. Na kraju smo htjeli i neku drugačiju ambalažu, drugačiju komunikaciju, jednostavno, biti drugačiji na policama. I to nas je pokrenulo. Najtraženiji proizvodi poput kokosa ili chia sjemenki ubrzo su počeli stizati iz Šri Lanke, Egipta, a oni poput lana ili suncokreta s naših prostora. I sad smo tu gdje jesmo, s više od 300 Nutrigold “paketića”, kojima smo kroz godine mijenjali vizualni identitet shodno prijedlozima kupaca, naših djelatnika, ali i nekih globalnih trendova poput recikliranja.
Zelena filozofija proteže se kroz gotovo sve segmente vašeg poslovanja. Koliko vam je to važno?
Elvis: Postaje nam sve bitnije. Recikliranje, odvajanje otpada, korištenje štednih izvora energije bili su počeci naše zelene filozofije. Sada Dominik i ja vozimo hibridne automobile, naši proizvodi na kućni prag stižu u recikliranim kutijama, staklenke u transportu osiguravamo recikliranim kartonom, a velik dio ambalaže „prebacili“ smo iz plastičnih u reciklirane. Također, proizvode kojima je blizu rok trajanja nosimo kući ili poklonimo radnicima, jer bacanje hrane nije opcija. Živjeti zelenije mora biti odabir svih nas, a pogotovo onih koji rade u tom segmentu i na kraju krajeva, žive od toga.
Rijetke su tvrtke koje tako posluju i vjerujem da biste i sami voljeli da ih je više. Živite li i privatno ‘zeleno’?
Elvis: Ne možeš dobro raditi svoj posao ako ga ne uskladiš i privatno i poslovno. Zeleno se moralo preslikati i na privatno – od obiteljskog života do hobija.
Biste li voljeli vidjeti da Hrvatska u budućnosti krene više putem proizvodnje, pogotovo ekološke? Kako bi, prema vama, trebala izgledati Hrvatska koju ćemo ostaviti budućim generacijama?
Dominik: Nažalost, naša zemlja nije poticajna kad je zelena politika (pa tako i zelena proizvodnja i poljoprivreda) u pitanju. Također, nerijetko smo se susreli s ljudima koji nisu fleksibilni, puni radnog elana i voljni surađivati na obostrano zadovoljstvo. Ekološka osviještenost općenito, a onda i pogled na ekološku proizvodnju u Hrvatskoj su još u povojima. Mjesta za razvoj i poboljšanje ima još jako puno. Ne bih volio takvu Hrvatsku ostaviti budućim generacijama. Možda je podsvjesno i to jedan od razloga zašto se to trudimo mijenjati, zašto smo se otvorili prema svijetu i zašto nešto učimo iz boljih primjera pa se trudimo prenijeti na nas.
Smatrate li da kroz Tvornicu zdrave hrane ispunjavate i neku svoju osobnu misiju?
Elvis: Sigurno! Iz “sebičnih” razloga smo u ovo sve krenuli, a onda je Tvornica postala ljubav, strast, ponos, energija, posao, hobi. S njom rastemo i mi!
Za kraj, kada sami punite košaricu proizvodima iz Tvornice zdrave hrane – možete li nam otkriti bez kojih pet proizvoda ne možete?
Dominik: Idem na one “must have” proizvode: kokosovo ulje, himalajska sol, chia sjemenke, kakao prah i kikiriki maslac.
Elvis: Ja ipak biram proizvode koji su najbolji za neki fini zdravi desert: datulje, šećer od breze, rižin griz, napitak od badema i bademi.
Pročitaj i ovo:
- Ostani doma – Tvornica zdrave hrane je izzbor br. 1 za online naručivanje iz udobnosti vlastitog doma
- Čokoladno,a bezgrešno: dva sirova recepta s čokoladom kojima nećete moći odoljeti
- Centar Zagreba od sada je bogatiji za novi zdravi kutak
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life i uživaj u inspirativnim tekstovima koji mijenjaju perspektivu. Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!