Predstavljamo

Glukomanan za vitkost - što o tome kaže znanost?

Biljno vlakno glukomanan postiže osjećaj sitosti i doprinosi mršavljenju, redukciji tjelesne težine i održavanju normalne razine kolesterola

Glukomanan za vitkost - što o tome kaže znanost?

Glukomanan je biljno vlakno koje se dobiva iz azijske biljke Amorphophallus konjac (đavolji jezik).  Konjac se već stoljećima koristi u tradicionalnoj kineskoj medicini kao sredstvo čišćenja i detoksikacije pa je biljka čak i dobila zanimljiv nadimak – „metla za crijeva“. U Japanu je glukomanan dio tradicionalne kuhinje gdje, među ostalim, služi kao zgušnjivač. 

Glukomanan se svrstava u skupinu topivih vlakana te može apsorbirati vode do 50 puta svoje težine, zbog čega se smatra jednim od najviskoznijih poznatih vlakana. Glukomananu se pripisuju brojna pozitivna svojstva, a znanstveni dokazi najviše govore u prilog povoljnom učinku na mršavljenje te sniženje razine kolesterola u krvi. 

 
Glukomanan djeluje na organizam čineći ga sitim
 
Glukomanan se sastoji od dugih lanaca ugljikohidrata koji su neprobavljivi i stoga pripadaju grupi prehrambenih vlakana. Glukomanan u dodiru s vodom nabubri i zauzme mjesto u želucu, te je iz tog razloga potrebno koristiti ga sa mnogo vode. Postiže se osjećaj sitosti (bez osjećaja napuhnutosti i bez pojave neželjenih plinova u probavnom sustavu), nema osjećaja gladi, a sve uz pomoć prirode.
 
Djelovanje Glukomanana istraživala je EFSA (European Food Safety Authority), odobrila i smatra ga korisnim i učinkovitim. Zato je glukomananu odobrena zdravstvena tvrdnja da pridonosi mršavljenju, redukciji tjelesne težine i održavanju normalne razine kolesterola.
 
Glukomanan pridonosi mršavljenju
Blagotvoran učinak postiže se s dnevnim unosom 3 g glukomanana u tri doze od 1 g, zajedno s 1-2 čaše vode prije obroka, u kontekstu energetski ograničene prehrane.
 
Glukomanan pridonosi održavanju normalne razine kolesterola u krvi
Blagotvoran učinak postiže se s dnevnim unosom 4 g glukomanana.
 
Glukomanan za vitkost - što o tome kaže znanost?
 
Kliničke studije dokazale djelovanje 
 
Utjecaj glukomanana na tjelesnu masu dobro je dokumentirano znanstvenim istraživanjima. Analiza studija provedenih na ljudima i objavljena u časopisu Alternative Therapies in Health and Medicine pokazala je da uzimanje glukomanana u dozama od 2 do 4 grama može dovesti do značajnog gubitka kilograma među pretilim osobama i osobama s prekomjernom tjelesnom masom. 
 
Osmotjedno kliničko ispitivanje provedeno je kod 20 pretilih osoba. Primali su glukomanan i placebo u dozi od 1 g (dvije kapsule od 500 mg), 1 sat prije svakog od tri glavna dnevna obroka. Ispitanici su upućeni da ne mijenjaju svoje prehrambene navike ni fizičke aktivnosti. Rezultati su pokazali značajan gubitak tjelesne težine (2,5 kg) pomoću glukomanana tijekom osam tjedana, bez ikakvih promjena u načinu prehrane i fizičke aktivnosti. Serumski kolesterol i lipoproteinski kolesterol niske gustoće značajno su smanjeni (21,7 i 15,0 mg/dl) u skupini koja je tretirana glukomananom. Nisu zabilježene nikakve nuspojave na glukomanan.
 
Glukomanan za vitkost - što o tome kaže znanost?
 
Glukomanan doprinosi održavanju normalne razine kolesterola u krvi
 
Glukomanan može biti od pomoći i u kontroli razine kolesterola u krvi što je potvrdila i EFSA odobrivši mu tvrdnju „doprinosi održavanju normalne razine kolesterola u krvi“. Za blagotvorni učinak potrebno je unijeti 4 g glukomanana dnevno i to uz dovoljno tekućine kako ne bi došlo do gušenja. 
 
Meta analiza 14 randomiziranih kliničkih studija objavljena u časopisu American Journal of Clinical Nutrition otkriva pozitivan  učinak glukomanana na razinu LDL kolesterola i triglicerida. Istovremeno nije uočen utjecaj na HDL kolesterol. Pozitivan učinak utvrđen je već nakon 3 do 4 tjedna uzimanja glukomanana. Zanimljivo je da je analiza, također, pokazala blagotvoran utjecaj glukomanana na tjelesnu masu. Vjeruje se da je za pozitivan učinak glukomanana na razinu kolesterola zaslužna njegova visoka viskoznost kojom utječe na apsorpciju  masnoća i kolesterola. 
 
Glukomanan se općenito smatra sigurnim za upotrebu. Nuspojave koje se mogu javiti kod osjetljivih pojedinaca jesu nadimanje i laksativni učinak, no ti simptomi se uobičajeno povlače već nekoliko dana nakon početka njegovog uzimanja. 
 
 
Izvori studije: 
US National Library of Medicine
National Institutes of Health
 
Literatura: 
Doi K. Effect of konjac fibre (glucomannan) on glucose and lipids. Eur J Clin Nutr 1995;49(suppl 3):S190–7.
Keithley J, Swanson B. Glucomannan and obesity: a critical review. Altern Ther Health Med. 2005;11(6):30-4.
Sood N, Baker WL, Coleman CI. Effect of glucomannan on plasma lipid and glucose concentrations, body weight, and blood pressure: systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2008;88(4):1167-75.
 
 
 
 
 
 
 
 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.