Mame i tate ovisni o ekranima mogu negativno utjecati na jezične vještine svoje djece – tipkanjem, slanjem poruka, tweetanjem i TikTokkingom, upozorava najnovije istraživanje.
“Roditeljska tehnoreferenca – redoviti prekid interakcije licem u lice između roditelja i djece zbog upotrebe uređaja sa zaslonom – ima utjecaj na mentalno zdravlje djeteta, obiteljske odnose i kognitivni razvoj djece”, ističu autori studije estonskog Instituta za psihologiju.
Mališani oponašaju ovisnost svojih roditelja o uređaju
Istraživački tim, pod vodstvom dr. Tiie Tulviste sa Sveučilišta u Tartuu, ispitao je više od 400 obitelji s djecom mlađom od 5 godina kako bi utvrdio štetne učinke stalne upotrebe telefona, računala, tableta i TV-a njihovih roditelja.
Istraživači su otkrili da mališani imaju tendenciju oponašati ovisnost svojih roditelja o uređaju – što znači da što se mama i tata više prepuštaju vremenu ispred ekrana, to više i dijete želi ekrane. Prečesto gledanje njihovih roditelja u ekrane u konačnici usporava vokabular i gramatički razvoj malog djeteta.
Ova studija samo potvrđuje nedavnu analizu Sveučilišta Drexel, koji su otkrili da bebe i mala djeca koja provode puno vremena ispred ekrana imaju veću vjerojatnost da će pokazivati atipična osjetilna ponašanja povezana s neurorazvojnim poremećajima kao što su autizam i ADHD.
Sve više država uvodi zabrane upotrebe ekrana do određene dobi djece
Stoga je Švedska agencija za javno zdravstvo predložila je da se djeci mlađoj od 2 godine zabrani korištenje elektroničkih uređaja. Zdravstveno tijelo tvrdilo je da pristup tehnologijama uzrokuje loše spavanje i probleme s mentalnim zdravljem kod mnogih ljudi.
Tulvisteino istraživanje potvrđuje upravo to – i sugerira da i odrasli, posebno roditelji, moraju osvijestiti negativne utjecaje korištenja ekrana. Ova je studija anketirala 421 roditelja, tražeći od njih da procijene koliko dugo svaki član obitelji obično provede koristeći različite ekrane u različite svrhe tijekom tipičnog vikenda. Uz to, ispitanici su trebali odgovoriti i koliko još od tog vremena obitelj provede zajedno pred ekranima, primjerice, dok zajednički gledaju neki film.
Svi sudionici studije zatim su ispunili upitnik ocjenjujući jezične sposobnosti svoje djece. Na temelju odgovora, istraživači su kategorizirali roditelje i njihovu djecu u skupine s ‘visokom’, ‘niskom’ ili ‘umjerenom’ uporabom ekrana.
Gotovo svi oblici upotrebe ekrana imaju negativan utjecaj
Nakon prikupljanja podataka, znanstvenici su ispitali jezični razvoj ove djece te su otkrili kako su djeca koja su provela manje vremena pred ekranom postigla više ocjene i iz gramatike i iz vokabulara.
Nijedan oblik korištenja ekrana, uključujući vrijeme zajedničkog gledanja s obitelji, nije imao pozitivan učinak na jezične vještine djece, stoji u zaključku studije. I igranje videoigara – bilo da ih igraju mama, tata ili dijete – bilo je izrazito negativno povezano s djetetovim jezičnim vještinama.
Iako, preporučuje se čitanje e-knjiga i igranje nekih obrazovnih igrica koje nude djeci priliku da nauče jezik. Istraživanje je dokazalo da je tijekom prvih godina života najutjecajniji faktor svakodnevna dijadička verbalna interakcija roditelj-dijete licem u lice, odnosno dijeljene ponašanja i emocija između djeteta i roditelja“, stoji u zaključku spomenute studije.
Pročitaj i ovo:
- Telefonska anksioznost: Mobiteli sve više uzrokuju tjeskobu i stres
- Mentalno zdravlje djece: Djeca ne bi trebala dobiti mobitele prije 14. godine!
- Porazni podaci: Djeca generacije Alpha ne sklapaju prijateljstva