Svi smo barem jednom u životu pokušali voditi razgovor koji je neočekivano postao napet. I koliko god se trudili objasniti svoje osjećaje, naišli bismo na obrambene zidove koji samo otežavaju dogovor. Ako vam je poznat osjećaj frustracije dok pokušavate doprijeti do nekoga tko se odmah brani, niste sami. U nastavku donosimo provjerene savjete koji će vam pomoći da i najteže razgovore pretvorite u priliku za dublju povezanost.
Defanzivnost ometa otvorenu komunikaciju i često dovodi do prebacivanja krivnje
Defanzivno ponašanje često je rezultat unutarnjih nesigurnosti, osjećaja srama ili straha od odbijanja, za Well+Good govori terapeutkinja Channing Richmond. Osoba se može braniti zbog ranijih negativnih iskustava ili traumatskog djetinjstva. Istraživanje objavljeno u Cambridge University Pressu potvrđuje kako defanzivnost ometa otvorenu komunikaciju i često dovodi do prebacivanja krivnje.
U trenutku kada osoba postaje defanzivna primijetit ćete:
- promjene u tonu ili glasnoći glasa
- sarkazam ili iskrivljavanje činjenica
- tjelesne znakove poput okretanja tijela ili fizičkog distanciranja
- vlastiti osjećaj nelagode ili tjeskobe tijekom razgovora
Studija objavljena u British Journal of Social Psychology pokazala je da obrambena komunikacija otežava rješavanje sukoba i pogoršava probleme u odnosima. Stručnjakinja Jillian Amodio naglašava da je važno razvijati emocionalnu otvorenost i spremnost na priznanje grešaka kako bi odnosi opstali i napredovali.
5 moćnih koraka voditi razgovor s defanzivnom osobom
- Pripremite se mentalno prije razgovora. Prakticirajte tehnike uzemljenja kako biste ostali smireni.
- Provjerite je li druga osoba spremna za razgovor. Postavite pitanje poput: “Jesi li sada u mogućnosti razgovarati o jednoj važnoj temi?”
- Postavite jasne ciljeve. Dogovorite se da, ako razgovor eskalira, uzmete “time out”.
- Fokusirajte se na jedno pitanje odjednom. Izbjegavajte općenite izjave poput “Ti nikad…” i koristite “ja” izjave.
- Poštujte emocije svog sugovornika. Pokažite empatiju čak i ako se ne slažete s njihovim stavovima.
Kako spriječiti defanzivnost?
- Imenujte defanzivnost bez optuživanja (“Osjećam da se braniš kada pričamo o ovome”).
- Postavljajte pitanja s iskrenom znatiželjom (“Što te sada najviše brine?”).
- Pozovite osobu da objasni svoje ponašanje umjesto da je prozivate.
- Napravite pauzu kada razgovor postane previše emocionalno nabijen.
Kako se riješiti vlastite defanzivnosti? 4 koraka za osobni rast
- Prakticirajte samorefleksiju. Preispitajte vlastite reakcije i učite iz svojih komunikacijskih obrazaca.
- Provjerite činjenice. Pitajte se: “Želim li biti u pravu ili razumjeti drugu osobu?”
- Razmislite o terapiji. Stručnjaci preporučuju terapiju kao moćno sredstvo za prepoznavanje i promjenu obrambenih obrazaca.
- Tražite iskrene povratne informacije. Razgovarajte s osobama od povjerenja i budite spremni čuti i neugodne istine.
Svatko od nas ponekad reagira obrambeno – to je dio ljudske prirode. No ključ nije u izbjegavanju tih trenutaka, već u prepoznavanju kada se događaju i hrabrosti da ih pretvorimo u priliku za rast. Znati razgovarati s defanzivnom osobom ne znači samo sačuvati mir u jednom razgovoru, već graditi temelje za snažnije, iskrenije odnose. Uz strpljenje, otvorenost i iskrenu znatiželju, čak i najteže rasprave mogu postati prilika da jedni druge bolje čujemo, razumijemo i podržimo.