Iako je većina nas svjesna problema trgovanja ljudima, u ljudskoj je prirodi da će se zvono za uzbunu upaliti tek kad opasnost osjetimo u neposrednoj blizini ili čak na vlastitoj koži. No, nitko ne ostaje ravnodušan na spomen trgovanja ljudima, a tragične priče koje svako malo osvanu u medijima itekako privlače pozornost.
No, prečesto se taj problem ne doživljava kao stvarnost, kao priča koja se možda upravo sada odvija u vašem susjedstvu. Dokle god žrtve ne dobiju ime i prezime, dok ne postanu vaše kćeri, prijatelji, djeca kumova, dobri dečki iz kvarta, dotle govorimo o jadnim ljudima koje je zadesila strašna sudbina. Naravno, nitko ne misli da u vama ne postoji pravo suosjećanje. Naprotiv, naprosto je većini nas teško zamisliti veličinu ovog zla.
80% žene i djevojčice, a 50% maloljetnici
Mogli bismo članak popuniti statistikama koje ćete s lakoćom i sami doznati odvojite li pet minuta vašeg vremena za „googlanje“. Primjerice, najmanje je 12,3 milijuna žrtava prisilnog rada diljem svijeta, od čega je 2,4 milijuna bilo predmetom trgovanja. Ili, 600 do 800 tisuća muškaraca, žena i djece prodano je preko međunarodnih granica svake godine, od čega su otprilike 80 posto žene i djevojčice, a 50 posto su maloljetnici.
Možemo spomenuti i da se barem s jednom osobom trguje svake minute, da se ukupan godišnji prihod od trgovanja ljudima procjenjuje na 31,6 milijardi dolara. I Hrvatska posljednjih godina prati trendove kao tranzitna zemlja, odnedavno se spominje i kao zemlja porijekla, a po ulasku u Europsku uniju sve češće se upozorava na domaće kupce.
Idealni uvjeti za trgovanje
U ljudskoj je prirodi da će se zvono za uzbunu upaliti tek kad opasnost osjetimo u neposrednoj blizini ili čak na vlastitoj koži. Svaka ravnodušnost nestaje u sekundi vaše nepažnje. Dok je tijekom obilaska trgovačkog centra vaš mališan nestao igrajući se skrivača ili pretražujući igračke u drugom redu polica.
Možda će vam školarac veselo ispričati priču o teti koja mu je ponudila prijevoz do kuće jer vas poznaje još od djetinjstva, a vi ćete istovremeno osjetiti i užas od moguće otmice i zahvalnost prema njegovom prijatelju koji ga je zaigrao, pa je vaš sin ipak odbio “ljubaznu” ponudu.
Sigurno vam neće biti svejedno ni ako vaša mlađa sestra, zgodna apsolventica, ali bez perspektive zapošljavanja u skorije vrijeme, pretražuje oglase u kojima se nude primamljive zarade za “animatorice” u inozemstvu ili pak unosni honorari za čuvanje djeteta, previsoki čak i za stanovnike zemalja s višim standardom od našeg.
A možda je i vama, nakon dugog razdoblja nezaposlenosti i borbe za preživljavanje, palo na pamet potražiti izvor zarade u poslovima koji se plaćaju na ruke, iako pritom baš i nije sasvim jasno što se od vas očekuje.
Dužničko ropstvo i višegodišnja gospodarska kriza
Dužničko ropstvo u kojem većina nas živi, višegodišnja gospodarska kriza i sve veći broj očajnih, depresivnih stanovnika dovedenih na egzistencijalni minimum, idealni su uvjeti za lovce na robove.
Većinom čak i nije potrebno ponuditi brda i doline – siguran smještaj i minimalna plaća često su sasvim dovoljan mamac jer i to je više od podstanarske sobe za koju se ne može platiti najamnina. Svakako ne smijemo propustiti spomenuti internet kao odlično područje lova koje s lakoćom štiti anonimnost trgovaca te stvara mogućnost kreiranja nepostojećih osoba.
Posljednjih se mjeseci tako upozorava i na slučajeve mladih djevojaka koje su se zaljubile u lažne virtualne prijatelje, otputovale za srcem u inozemstvo te završile u raljama prostitucije.
Dovoljno je biti svjestan opasnosti i dobro informiran
Zvono za uzbunu sve je glasnije i ne smijemo ga više zanemarivati, niti dozvoliti da nam aktualni politički, gospodarski i drugi problemi skrenu pozornost ili nas učine prestrašenima i neopreznima. S druge strane, i ovu pošast možemo izbjeći uz mjere opreza – dovoljno je samo biti svjestan opasnosti i dobro informiran.
Hrvatski Crveni križ, uz potporu Međunarodne federacije društava Crvenog križa i Crvenog polumjeseca (IFRC), a povodom obilježavanja Europskog dana suzbijanja trgovanja ljudima (18. listopada), pokrenuo je kampanju pod nazivom „Red Bell – Crveno zvono“.
Njezin cilj je upravo podizanje znanja i javne svijesti o trgovanju ljudima i pravima žrtava. Detaljne informacije o trgovanju ljudima i kampanji možete doznati na web stranicama Crvenog križa (hck.hr), a njihova nastojanja možete podržati i na Facebook stranici facebook.com/CrvenoZvono.
Još uvijek nije prekasno da svoje viđenje i osjećaje vezane uz trgovanje ljudima izrazite fotografijom koju ćete poslati na fotografski natječaj organiziran u sklopu kampanje. Sve informacije potražite na linku Natječaj te na stranicama Vizkulture, koja projekt prati kao medijski pokrovitelj.
Prijave se primaju do 15. rujna.