Volite li čitati? Nova studija provedena na Sveučilištu Ohio ukazuje da postoji prilično izravna veza između čitanja u djetinjstvu, savladavanja vještine čitanja i ljubavi prema knjigama u odrasloj dobi.
Objavljeno u časopisu Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, istraživanje je pokazalo da mala djeca predškolske dobi kojoj roditelji čitaju pet knjiga dnevno ulaze u vrtić s vokabularom većim za 1,4 milijuna riječi nego djeca kojima roditelji nikada nisu čitali. Ako se pet knjiga čini mnogo, istraživanje otkriva da će čak i djeca kojoj roditelji čitaju samo jednu knjigu dnevno čuti oko 290 000 riječi više do pete godine života.
Djeca koja čuju više riječi bit će spremnija vidjeti te riječi napisane kad dođu u školu, a vjerojatno će brže i lakše savladati vještinu čitanja, navodi Jessica Logan, glavna autorica studije i docentica na Sveučilištu Ohio. Istraživači su identificirali 100 najtiražnijih knjiga i slikovnica namijenjene djeci predškolskog uzrasta. S obzirom na broj riječi u knjigama (u prosjeku između 140 i 220 riječi), na temelju tih informacija izračunali su koliko riječi dijete može čuti od svog rođenja do petog rođendana. Otkrili su da su djeca kojoj roditelji nikada nisu čitali čula 4 662 riječi do trenutka kada su krenula u vrtić, dok bi djeca kojoj se čitalo jednom ili dva puta tjedno čula 63 570 riječi, jednom dnevno oko 296 660 riječi, a čitanje pet knjiga dnevno dovelo bi do brojke od 1 483 300 riječi.
Riječi koje djeca čuju u knjigama bit će mnogo složenije i teže riječi nego one koje čuju samo u razgovoru s roditeljima i drugima u kući, objašnjava Logan. Na primjer, dječja knjiga može predstaviti pojmove kao što su koale, Indija, detektivi i druge teme koje se najčešće ne pojavljuju u vašim uobičajenim kućnim razgovorima. Riječi koje djeca čuju iz knjiga mogu imati posebnu važnost u učenju čitanja.
Štoviše, vjerojatno je da će roditelji pričati o knjizi sa svojim djetetom ili dodati zabavne i maštovite elemente ako su priču pročitali više puta. Ovaj „izvan-tekstualni“ razgovor može dodatno proširiti i obogatiti vokabular djeteta u razvoju i uvesti nove riječi izvan područja stvarne priče koju čitaju.
U konačnici, zaključci istraživanja upućuju na to da će djeca definitivno imati koristi ako im roditelji čitaju, ne samo u budućem lakšem savladavanju vještine čitanja i širenja vokabulara, nego i zbog obiteljskog povezivanja i zajedničkog provođenja vremena.
Pročitaj i ovo:
• Igrajte se zajedno – najbolji dar koji možete dati svom djetetu
• Ove tri aktivnosti značajno utječu na razvoj mozga vašeg djeteta
• Neki novi klinci, neki novi roditelji