Kako živjeti svoj san u Dubaiju? Hrvatska poduzetnica s adresom u Ujedinjenim Arapskim Emiratima pokazuje kako je to moguće – Matea Nesek karijeru je započela u informatičkom sektoru u SAD-u, da bi je potom okolnosti odvele u Dubai. Naravno, svemu je kumovala i ljubav, a prilika u koju ju je dovelo preseljenje u Emirate pomogla je da realizira dugo sanjani san o kreiranju vlastitih parfema.
Njezini su mirisi unikatni i elegantni, a cijela je priča savršeno zaokružena – od odabira samo najkvalitetnijih sastavnica, kreiranja mirisne priče do vizualnog dojma i dizajna ambalaže. Parfeme kupuje arapska elita, obožavaju ih šeici, a nose ih i poznata imena – Tiger Woods samo je jedno od njih jer Matea, kao velika zaljubljenica u golf, i u tom sportu pronalazi inspiraciju.
Danas ste osnivačica brenda Matea Nesek, kreatorica mirisa i poduzetnica s uspješnom karijerom u Emiratima, no možete li s našim čitateljima podijeliti svoj životni put koji je prethodio tome?
– Kao diplomiranu informatičarku, životni put me prvo odveo u New York, gdje sam radila za poznati lanac restorana Primola, iako se zapravo u toj struci nikad nisam posve pronašla. Upravo sam ondje osvijestila taj američki mindset da u životu nije bitno slijediti svoju diplomu, nego nastojati pronaći sebe u onome što volite, a parfemi su oduvijek bili moja strast. Već sam tada krenula štedjeti kako bih pokrenula svoju liniju parfema, no to se nekako u SAD-u nije posložilo, nego me splet okolnosti odveo u Dubai, gdje sam radeći u industriji luksuznih automobila, paralelno razvijala svoj brend.
Foto: Goran Matijašec
Informatičarka u svijetu luksuznih automobila… Što vas je na kraju odvelo prema mirisnim bočicama? Odakle želja za pokretanjem vlastite linije parfema?
– Još u djetinjstvu smo bratić i ja uzimali cvjetne latice iz bakinog vrta i radili improvizirane parfeme koje smo potom prodavali susjedima. Paralelno me fascinirala knjiga koju je 1999. godine napisao naš rođak o umjetnosti kreiranja parfema. Tako da mogu reći da je želja za kreiranjem parfema postojala zaista još od malih nogu, a s godinama je samo rasla. Kad sam jednom skupila hrabrosti i bila u prilici odvažiti se u avanturu osnivanja brenda, nisam dvojila.
Kako izgleda postupak kreiranja jednog parfema? Što sve taj proces kod vas obuhvaća, osim samog slaganja mirisnih nota?
– Prvi korak je vizualizacija. Zamislim ženu (ili muškarca) koji će nositi taj parfem – način života, osobnost, emocije… pa nastojim tu viziju pretočiti u miris. Kreiranje samog mirisa, eksperimentiranje s notama, proces je koji traje mjesecima. Na svijetu postoji 40.000 molekula različitih mirisa, a meni je posebno bitno da stvorim kombinaciju koja neće asocirati ni na jedan postojeći miris, nego će biti unikatna i imati svoj jedinstven pečat. Paralelno s kreiranjem mirisa radim i na dizajnu bočice, ambalaže, koja će dostojno ispratiti mirisnu priču tog parfema.
Što prema vašem mišljenju čini kvalitetan parfem – je li to postotak ulja, kvaliteta sirovina, priča koja stoji iza mirisne bočice? Na koje karakteristike treba obratiti pažnju?
– Ukusi su različiti, pa svakome odgovaraju određene note, odnosno mirisi. Međutim, kada pričamo o kvaliteti, smatram da je postojanost parfema na koži najbolji pokazatelj kvalitete. Eau De Toillete (EDT), naravno, traje kraće na koži nego Eau De Perfum (EDP), no unutar same kategorije postoje velike razlike. Recimo moj EDP Valoroso sadrži 38 posto ulja, a Driver Intense 39 posto, što ih po kategorizaciji već svrstava u esenciju parfema, a ne EDP, koji je obično 15-20 posto.
Druga stvar, koja je meni osobno jako bitna, jest da koristim sastojke koji su prirodni, odnosno ne reagiraju s kožom, pa biram isključivo certificirane i visokokvalitetne sastojke pri izradi parfema. Iako sama cijena parfema nije nužno pokazatelj njegove kvalitete, ona se formira ovisno o cijeni pojedinog ulja, odnosno njegovoj kvaliteti, gdje cijena može varirati. Bitna je čak i sama ambalaža parfema jer zadržava kvalitetu parfema jednom kad se otvori. I još jednom napominjem, meni je jako bitno da je miris unikatan, a ne već viđen.
Foto: Jef Anog
Miris je osobna priča, no koliko toga određuje kultura kojoj pripadamo? Kako biste usporedili razlike između arapskog i našeg tržišta po pitanju parfema i preferencija po pitanju mirisa?
– Arapi zaista obožavaju parfeme. U prosjeku kupe nekoliko parfema na mjesec i obavezno imaju parfem u automobilu, na radnom stolu – posvuda, te za razliku od naših ljudi koji se većinom poprskaju jednom dnevno, odnosno ujutro, oni više puta na dan osvježe miris. Preferiraju jače mirise, a posebno je popularan oud (agar) kao dominantna nota, dok citrusni mirisi popularni kod nas ovdje ne prolaze.
Također, kod nas ljudi dosta pažnje posvećuju tome koji brend mirisa je u pitanju, dok ljudi ovdje, dapače, preferiraju unikatne mirise, jer ne žele mirisati kao većina grada. Osim toga, u arapskoj kulturi je uobičajeno da se odjeća nakon pranja podimi tamjanom, a pri nošenju još dodatno namiriši parfemom. Također, često pri nanošenju kombiniraju dva, tri parfema, što je trend koji je tek odnedavno došao na zapadno tržište s dual-parfemima.
Vaše parfeme nosi arapska elita, šeici, pa i poznata imena iz svijeta sporta. Po čemu su posebni? Imaju li ti mirisi i neko osobno značenje?
– Pri kreiranju parfema bitno mi je nekoliko stvari. Prije svega, da miris bude uistinu poseban, odnosno da ga ne možete zamijeniti nekim drugim. Svaki miris za mene je kao kratka priča iz mog života. Pa zato i kombiniram mediteranske i arapske sastojke da parfem reflektira ljubavnu priču između mene i supruga, koji je arapskog podrijetla, te stoga svaki miris dočarava neku našu uspomenu.
Bitno mi je zatim da je visokokoncentriran postotak esencije parfema, što omogućava da miris bude postojan na koži jer sam prije kao kupac znala često biti razočarana činjenicom da mi neki drag parfem brzo ispari s kože.
Veliku pažnju pridajem i samom pakiranju, od dizajna bočice i ambalaže do popratnih rekvizita. Jer miris budi snažne emocije u ljudima, a želim da se moji kupci osjećaju posebno već kada prime u ruke samu vrećicu s mojim logotipom, i da uistinu uživaju u raspakiravanju.
Foto: Jef Anog
Možete li s nama podijeliti neke mirisne tajne, recimo kako parfem dulje zadržati na koži? U čemu ljudi najviše griješe pri nanošenju parfema?
– Parfem se nanosi na pulsne zone na tijelu (zapešće, vrat, prsa…) te se pri nanošenju ne trlja, što je najveća greška koju ljudi rade. Ono što ljudi često ne znaju jest da miris gornjih nota parfema mogu osjećati samo 15 minuta, nakon čega se oslobađaju note srca parfema, koje traju u prosjeku 30 minuta, a sve ostalo su zapravo bazne note koje u prosjeku traju pet, šest sati, a oni uistinu postojani čak do 24 sata. Sve, naravno, ovisi i o kvaliteti sastojaka te o koncentraciji parfema.
Budući da ste pokretali svoj biznis iz pozicije autsajdera, koliko je teško bilo probiti se u Emiratima, u usporedbi s prilikama na hrvatskom tržištu? S kojim ste se poteškoćama susretali?
– Iskreno, nije bilo lako jer sam bila nova na tom tržištu i nisam imala nikakve veze i poznanstva. Velikim trudom, radom i upornošću uspjela sam ostvariti svoj san i relativno se brzo etablirati na tom tržištu. Očekivala sam da će na hrvatskom tržištu biti puno lakše, jer sam ipak Hrvatica i držim do domovine, pa sam čak i cijene prilagodila našem tržištu kako bi parfemi bili dostupni prosječnom potrošaču, no, iskreno, malo sam razočarana poslovnim pristupom većine potencijalnih partnera u Hrvatskoj.
Pokazalo se da je, za razliku od Emirata, u Hrvatskoj bez neke konkretne veze nemoguće ući u veću parfumeriju ili slično, pa čak i dogovoriti sastanak uživo. Recimo, uspješno smo dogovorili suradnju s velikom češkom online-platformom Notino, dok je u Hrvatskoj sve to jako teško. Ipak, i dalje sam optimistična i nadam se da će se stvari promijeniti.
Osim Dubaija, na kojim ste sve tržištima trenutno prisutni? Mogu li se vaši parfemi pronaći i u Hrvatskoj?
– Prisutni smo u 22 europske zemlje te našem Showroomu u Business Bayu u Dubaiju, u nekoliko concept storeova i hotela s pet zvjezdica, a naravno, i putem našeg webshopa i društvenih mreža.
Dok velik broj naših ljudi bježi iz Hrvatske, vi nastojite proširiti svoje poslovanje upravo ovdje. Kako to? Što vam pritom predstavlja najveću motivaciju?
– Iako živim vani, Hrvatska je i dalje moja domovina i bitno mi je da svoj brend razvijam ovdje, iako je poslovati u Hrvatskoj puno teže nego u drugim zemljama u kojima poslujem ili u kojima sam živjela. Glavna motivacija su mi brojni pozitivni komentari kupaca i upiti gdje mogu isprobati parfeme, koje mi redovito šalju putem društvenih mreža, kao i činjenica da se kupci, kada jednom probaju moje parfeme, stalno vraćaju. Također, posebno sam ponosna na Cosmo Beauty Award za najbolji parfem 2018. godine po izboru struke hrvatskog izdanja časopisa Cosmopolitan koji je prepoznao kvalitetu mojih parfema.
Strastvena ste igračica golfa, pa su i dvije linije parfema posvećene tom sportu. Odakle ljubav prema golfu?
– U taj sport sam se zaljubila u Americi. Isprva mi je bio odbojan jer je to kod nas sport za elitu pa ga nisam htjela ni probati. U Americi je situacija drukčija, to je komercijalni sport kao i bilo koji drugi. Osim toga, jako je dobar za networking, za sklapanje poslova i generalno za procijeniti profil osobe s kojom igrate.
Ljudi u Hrvatskoj najčešće misle da u Emiratima teče med i mlijeko. Koliko je to zapravo istina i koliko je teško uspjeti u Dubaiju?
– Najveća zabluda je da ljudi ovdje samo uživaju i čim dosele imaju masne plaće i voze bijesne automobile. Stvarnost je ipak drukčija. Ovdje ljudi rade po šest dana u tjednu, često i prekovremeno, te se zaista narade da bi ostvarili nešto u karijeri. Primjećujem da sve više Hrvata dolazi ovamo s tim istim očekivanjima, no zapravo velik broj ljudi ovdje živi s cimerima, radi za minimalnu plaću bez obzira na obrazovanje i iskustvo, a samo najuporniji uspiju.
Koji su vam daljnji poslovni planovi?
– Trenutno radim na novoj liniji parfema zbog koje sam jako uzbuđena. Paralelno se nastojim proširiti na nova tržišta, sklopiti nova partnerstva i učvrstiti postojeća. Dugoročno planiram prošiti brend s nekim dodatnim proizvodima, posebice bath&body linijom, svijećama te, naravno, vlastitom trgovinom.