Malo je osoba kojima susret s Kristinom Ercegović nije promijenio život. Poduzetnica, spisateljica, žena neiscrpne energije i velikih ideja, koja je osnivanjem Business Cafea pokrenula val promjene na području zemalja jugoistočne Europe, inspirira brojne poduzetnike da ostvare svoje snove i krenu put uspjeha. Kroz Business Cafe Kristina povezuje poduzetnike iz cijele regije, potvrđujući onu kako "nitko nije sam", pogotovo ako se okružiš s istomišljenicima, ako se umrežiš, ostvariš kontakte i izgradiš odnose. Energija koja se proteže kroz sve susrete Business Cafea, energija davanja, pomaganja i dijeljenja, velikim je dijelom odraz Kristinine energije – ona je osoba kojoj osmijeh nikad ne silazi s lica, pozitivnog stava i pogleda na svijet što provlači kroz svaki projekt kojeg se prihvati. Budući da je ove godine Kristina proslavila 15 godina poduzetništva, s njom smo popričali o planovima za predstojećih 15.
>> Business Cafe efekt: Na krilima istomišljenika, lakše je poletjeti
Prije svega, čestitke na jednom sasvim posebnom „rođendanu“. Naime, ove godine slaviš 15 godina poduzetništva. O lošim stvarima nećemo, ali što je ono nabolje što ti se dogodilo u tih 15 godina?
– Hvala ti. Jednom sam naišla na citat – ako želiš raditi na sebi, pokreni biznis. Rekla bih da je najbolje što mi se dogodilo – ja. Kakva sam osoba postala u 15 godina. Ja uvijek kažem da nije važno u poduzetništvu koliko putem zaradimo nego kakva osoba (p)ostanemo. Ponosna sam na sebe jer sam uspjela nadmašiti samu sebe. Izazov je ponoviti uspjeh. Rijetko je biti serijski poduzetnik, zaista. Prodala sam dvije firme, a kad jednom uspiješ pitaš se možeš li ponovo. A ja jesam, i bolje nego prvi puta i sve ispočetka s novim, svojim prezimenom, jer sam nakon rastave vratila svoje.
Da sada kreneš ispočetka, bi li odabrala sličan put ili bi, u nekim detaljima, ipak bio drugačiji?
– Stalno krećem ispočetka, već sam krenula tri puta i ove godine planiram još dva nova poduzetnička projekta. Vrijeme je jer Business Cafe ulazi u sedmu godinu. Sada sam sama sebi prioritet. Kod donošenja odluka, pitam se prvo je li to dobro za moje zdravlje i mene, onda za moj biznis. Dakle, ako me pitaš što bih drugačije – odmarala bih se više. Ako treba i na silu. Sad znam. Prije bih krenula. Ništa ne bih čekala i još prije bih sve delegirala.
Učimo iz grešaka, no ponekad je ipak lakše učiti iz tuđih grešaka pa hajdemo pomoći mladim poduzetnicima-početnicima – otkrij nam nekoliko svojih grešaka iz kojih si najviše naučila.
– Bilo je tu puno grešaka. Zapravo mislim greške ne postoje, sve je to lekcija, ali bole, baš bole. No, kako bi moji coachevi rekli – sve se svodi na rad s krivim ljudima. Pisat ću i o tome na blogu – naime, ove se godine osvrćem na raznih 15 stvari, zasada sam stavila preporuku 15 knjiga i 15 filmova…
Dakle, rekla bih da me najskuplje koštao moj win-win nastup u pregovorima o suradnji. Najčešće druga strana ima u planu win lose, i kad kreneš win -win oni misle da, ako si dobar čovjek i ljubazan, da si naivan i glup. Nekad i ispadne tako dok ne naučiš sebe staviti na prvo mjesto. I reći ne. Briga o sebi, postavljanje granica i kad ne paziš na to – to su bile bolne greške.
Zovu te Kraljicom networkinga – možeš li, onako „odokativno“, procijeniti koliko si ljudi susrela u ovih 15 godina?
– Uživo najmanje 20 000, i još 5 do 6000 virtualno. Minimalno. Sa svih strana svijeta. Svi mogu naučiti sustavno i efikasnije se umrežavati pa i najteži introverti – idući petak je radionica za one koji žele naučiti kako da networkingom povećaju prodaju.
>> Kristina Ercegović: Svakodnevno živim svoj san
„Samo mijena na tom svijetu stalna jest“, kazao je Preradović, a naziv tvoje tvrtke je Zaokret. U svijetu poduzetništva se često susrećemo s promjenama, a nedavno si se i ti odlučila na jednu promjenu u svom poslovanju – reci nam o čemu je riječ?
– Tako je, Business Cafe u novoj godini čekaju i neke promjene. Umjesto četvrtkom, zagrebački Business Cafe odsada je ponedjeljkom – doza inspiracije za početak tjedna, a i kažu svi da se ništa ne dešava u gradu ponedjeljkom. Više ne snimamo evente da se svi bolje opuste i otvore do kraja. Prodaja ulaznica je samo online – želimo znati tko nam točno dolazi i kvalitetno se pripremiti za naše goste. U skladu s tim, podigli smo cijenu na 200 kn umjesto 100 kn i povećali vrijednost na svim razinama. Event traje dva, a ne tri sata, jer manje je više.
I dalje nas čekaju aktualne teme koje muče male poduzetnike, samo što idemo u dubinu, bez maski. S nama su i dalje najbolji gosti koje poznajem na tu temu, bez obzira odakle su, uživo ili putem Skypea. Nakon ove slijedi tema u ožujku, je li cijena uspjeha prevelika – kako spriječiti burnout, pa sinergija dijaspore te iduća generacija. Dovest ću djecu da čujemo kako oni razmišljaju. Želja mi je volontirati, da djecu koja nemaju roditelje i moraju s 18 godina napustiti dom naučim kako da pokrenu biznis ili pronađu posao, jer imam iskustva u zapošljavanju za sebe i druge. Također mi je u planu snimati video postove umjesto pisanja za blog, jer ću tako brže prenijeti svoja znanja drugima, a voljela bih privesti kraju i rad na novoj knjizi "Ljubav sve pobjeđuje".
Jedna od novosti Business Cafea je i lokacija – zašto si se odlučila baš za ovu lokaciju?
– Da ljudi osjete kako je to biti na vrhu jer jedino tamo svi zaslužujemo biti. Vidimo se na Zagreb 360 vidikovcu na vrhu nebodera s pogledom na cijeli Zagreb.
Tema 36. Business Cafea je marketing ili, kako često znaš reći, „Marketing je sve, sve je marketing“. Gdje poduzetnici najviše griješe u prodaji svog „proizvoda“?
– Ne znaju upakirati to što znaju – dakle, svoje talente u konkretne proizvode koji mogu riješiti konkretne probleme kupaca. I ne govore (dovoljno) riječima kupaca. Zaziru od marketinga i bježe od prodaje. I sama sam imala taj problem i kontinuiramo učim.
Tko će ti biti gosti?
– Zagrebačko izdanje Business Cafea će na neki način biti VIP izdanje – samo najbolje iz zemlje i inozemstva. Ovaj puta uživo s nama je Lenja Faraguna, slovenska stručnjakinja za marketing (ili kako ga ona naziva, marCAREting) i moj coach. Lazar Džamić nam je gost putem Skype iz Beograda. 15 godina vodio je odjel brend strategije za Google u Londonu, autor je 8 knjiga te veliki poslovni i marketinški stručnjak. I domaći gosti – Ilija Brajković i Petar Bogdan, vlasnici digitalne marketinške agencije Akcija. U publici očekujemo 100 gostiju iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije i Slovenije. Još je nekoliko ulaznica dostupno u sustavu Entrio.
Znam da je pitanje stereotipno, ali moram ga postaviti – gdje se, kako se i s kim se vidiš u idućih 15 godina?
– S kim, pojma nemam. Kako isto ne znam. Život mi je pokazao da on tu određuje. Glavno da sam zdrava. Da i dalje radim što volim i što me ispunjava, dijelim znanje, spoznaje. U društvu drage osobe i dobrih prijatelja. I obično bude bolje nego sam zamislila. Gdje – voljela bih živjeti samo u toplim krajevima, dakle, kad je zima van iz Hrvatske dok se ljeto ne vrati, a to planiram puno prije realizirati. I svakako mi je plan da moj sin tada ne živi sa mnom ili ja s njim, kako god. Važno je da ne bude jedan od hrvatskih sinova s mamom do 40. Plan mi je da se osamostali s punoljetnošću, a to je za 10 godina. I želja mi je još više stvarati biznise s duhovnošću i pomagati istima da još više uspiju. Zanima me duhovnost i biznis, a to su zapravo moje dvije teme. Tko zna kuda će me odvesti. Voljela bih realizirati san s kojim je zapravo osnovan Zaokret, Change your life resort, za koji trenutno tražim investitora. To je mjesto za drugačiji odmor – mir, tišina, zdrava hrana, more i rad na sebi. Tko zna. Veselim se vidjeti.