Biciklisti bi trebali voziti brzinom od 12 do 20 kilometara na sat, a pješaci bi se trebali kretati brzinom od dva do šest kilometara na sat na gradskim cestama kako bi udisanje onečišćena zraka sveli na minimum, a iskoristili sve zdravstvene prednosti vježbanja, zaključuje istraživanje provedeno na University of British Columbia.
Naime, što se brže krećete, teže dišete pa možete potencijalno udahnuti više onečišćenog zraka, ali ste zato izloženi prometu kroz kraće vrijeme. Ova analiza pokušava pronaći idealan omjer kad je riječ o brzini kretanja i izlaganju onečišćivačima, navodi Alex Bigazzi, stručnjak za transport na odjelu građevinarstva i regionalnog planiranja Sveučilišta Britanske Kolumbije, koje je provelo analizu.
Koristeći računalni model baziran na popisu od 10.000 ljudi, Bigazzi je izračunao idealne brzine kretanja koje on naziva brzinama minimalne doze (MDS) za različite dobne i spolne skupine. Za biciklistice mlađe od 20 godina, idealna brzina povezana s najmanjim rizikom onečišćenja iznosi prosječno 12,5 kilometara na sat na ravnoj cesti. Za bicikliste u istoj dobnoj skupini ona iznosi 13,3 kilometara na sat. Idealne brzine vožnje za ženske i muške bicikliste u dobnoj skupini od 20 do 60 godina iznose između 13 i 15 kilometara na sat.
Muškarci i žene pješaci mlađi od 20 godina trebali bi hodati brzinom od oko tri kilometra na sat, a njihovi stariji kolege trebali bi postići brzinu od najmanje četiri kilometra na sat kako bi smanjili izlaganje onečišćenju tijekom putovanja. Bigazzi je također izračunao idealne brzine putovanja za ostale cestovne razrede.
Ako se krećete mnogo brže od brzina minimalne doze, recimo oko 10 kilometara brže od optimalnog raspona – vaše je udisanje onečišćenog zraka znatno veće, napominje Bigazzi. Dobra vijest je da većina ljudi zapravo putuje brzinama prilično blizu brzinama minimalne doze.
Rezultati koji se temelje na Bigazzijevom nedavnom istraživanju o velikim količinama toksičnih kemikalija koje apsorbiraju biciklisti na prometnim gradskim ulicama, opisani su u radu objavljenom u časopisu International Journal of Sustainable Transportation.