O ekologiji i (negativnom) otisku kojeg svakodnevno ostavljamo na okoliš u posljednje se vrijeme priča sve više. Nikako drugačije ni ne bi trebalo biti jer promjena započinje malim koracima koji naizgled ne znače puno – a znače sve. Promjenu možemo pokrenuti započevši od svog doma, ali i ormara.
Tome svjedoče vlasnici i pokretači brenda MIRET, braća Domagoj i Hrvoje Boljar, koji su svoje bogato iskustvo u proizvodnji obuće odlučili podići na stepenicu više. Naime, njihove su tenisice izrađene od čak 97 posto prirodnih materijala, a želja im je jednoga dana doseći i ovih preostalih tri posto. Jednostavnog i prirodnog dizajna uklopit će se u svaki outfit, a što je najvažnije, omogućiti vam da gdje god krenete ostavljate pozitivan otisak – doslovno.
MIRET tenisice su puno više od obuće. Kako biste ih vi opisali u nekoliko riječi?
Domagoj: MIRET tenisice nisu samo proizvod, one su kotač promjene. Miretice predstavljaju održivu alternativu napravljenu bez kompromisa u vidu dizajna, udobnosti i izdržljivosti. One su gotovo rješenje koje ne stavlja odgovornosti na kupce, već na nas kao proizvođače.
Kako ste uopće došli na ideju da se bavite proizvodnjom održive obuće? Kako je sve krenulo?
Hrvoje: Kako smo i prije bili dio industrije, procesa nabave materijala, proizvodnje obuće i surađivali s raznim luksuznim brendovima, imali smo priliku vidjeti industriju iznutra te kako izgleda cijeli životni ciklus proizvoda.
Nakon nekoliko godina rada u industriji uvidio sam toksičnost i neodrživost cijelog sistema i odlučio iskoristiti svoje znanje da promijenim industriju, svijest potrošača, ali i prije svega ponudim alternativno rješenje.
Kako je to voditi obiteljski biznis i raditi s bratom? Jeste li striktno podijelili posao ili uskačete jedno drugome?
Domagoj: Iako smo različiti, zajednički rad odlično funkcionira, s obzirom na to da smo obojica stručni u svom području, a ono što je najbitnije, naše vrijednosti i vizija o MIRETU je jednaka.
Hrvoje se bavi razvojem i modeliranjem proizvoda te organiziranjem proizvodnje, dok sam ja zadužen za business development- vođenje, upravljene, financiranje i ostalo.
Iako svaki od nas ima svoju ulogu i područje unutar MIRET-a, startup je uvijek dinamično okruženje u kojem se često izlazi iz svojih okvira te se “uskače” i zajedno rješavaju izazovi.
Trenutno su vaše tenisice izrađene od 97 posto prirodnih materijala – što je impresivno samo po sebi – no tu, kako čujemo, ne mislite stati i cilj vam je doseći impresivnih 100 posto? Kako to namjeravate postići?
Hrvoje: Materijali koje trenutno koristimo su 100% prirodna novozelandska vuna te 6 biljaka – konoplja, kaučuk, pluto, pamuk, eukaliptus i celuloza.
Samo konci i ljepilo su napravljeni od sintetičkih materijala, a razlog tome je značajno produljenje izdržljivosti i trajnosti tenisice, što je također bitna stavka sa strane održivosti. Još uvijek nismo pronašli prirodnu alternativnu koja pruža jednaku dugotrajnost, no konstantno radimo na unapređenju tenisice i otkrivanju boljih i novih načina proizvodnje.
Otkuda nabavljate prirodne materijale? Je li vam bilo teško pronaći dobavljače koji zadovoljavaju sve vaše kriterije?
Domagoj: Materijale nabavljamo uglavnom iz Europske unije, a imamo dobavljače iz 9 zemalja. Pronaći dugoročne dobavljače je bilo vrlo izazovno, jer osim što ih nema mnogo na tržištu, bilo nam je bitno da isti dijele naše vrijednosti i da su transparentni u svom poslovanju.
Koliko je zahtjevno (i skuplje) baviti se održivom proizvodnjom? Je li vas to znalo obeshrabriti u početku?
Hrvoje: Znanje i iskustvo koje smo dotad prikupili o modeliranju i razvoju obuće nam je uvelike pomoglo, no jedan od najvećih izazova bio je pronaći rješenje i odgovor na pitanje kako tradicionalne materijale obuće koje zadovoljavaju funkcije estetike, trajnosti i cijene, adekvatno zamijeniti s materijalima koji zadovoljavaju visoke ekološke kriterije.
U početku ste naišli i na određene prepreke, naime, bilo vam je teško pronaći investitora. U kojem se trenutku to promijenilo?
Domagoj: Iako se ideja o Miretu rodila 2015. godine, prvi period razvoja proizvoda je tekao sporo jer smo paralelno i dalje radili za druge brendove. 2018. je godina u kojoj smo zatvorili staru tvornicu i odlučili službeno osnovati MIRET.
Hrvoje: Počeci su bili teški, s obzirom na to da u to vrijeme hrvatski startup ekosustav nije bio razvijen kao danas te zapravo nisu postojali inkubatori, akceleratori i fondovi.
Prvo financiranje je ostvareno 2019. godine u EIT Climate-KIC akceleratoru, a krajem iste godine je ostvarena i investicija od VC fonda Fil Rouge Capitala. Sve je to dovelo do uspješne 2020. godine, kada je MIRET lansirao svoju Kickstarter kampanju.
Vaše su tenisice jednostavnog i čistog dizajna. Koliko ste dugo smišljali dizajn?
Domagoj: Dizajn se razvijao dugo te je svaka generacija tenisice unaprijeđena na neki način – u vidu performansa ili dizajna. Hrvoje je perfekcionist u svemu što radi pa je tako i svaki detalj na MIRET tenisici detaljno promišljen te istovremeno stvoren u svrhu bolje udobnosti.
Vaša se nova kolekcija zove Agave is life i uključuje dva nova modela. Možete li nam reći nešto više o kampanji – koja se priča krije iza nje, što vas je inspiriralo?
Hrvoje: Novom kolekcijom, MIRET nastoji osvijestiti važnost flore u očuvanju bioraznolikosti i održavanja ravnoteže u ekosustavima. Upravo zato novu generaciju MIRET tenisica s povišenim đonom u niskoj i visokoj varijanti, krase imena ISOLA (otok) i FLORA (biljni svijet), kao stalni podsjetnici na prirodu koju treba čuvati.
Domagoj: Važno je da se biljke ne uzimaju zdravo za gotovo, posebno u svijetu u kojem bioraznolikost nestaje. Srećom, Hrvatska je u samom europskom vrhu po pitanju raznolikosti biljnih i životinjskih vrsta, a kampanje poput ove nastoje podići svijest o tome koliko je važno da tako i ostane.
Na koja tržišta trenutno distribuirate svoje proizvode, a koja su vam u planu?
Hrvoje: MIRET tenisice su prodane po gotovo cijelom svijetu i mogu se pronaći na svakom kontinentu. No trenutno nam je ciljno tržište Europa i iz tog područja nam dolazi najviše kupaca. Jedno od sljedećih tržišta na kojem se želimo razvijati je SAD.
Koji su vam glavni ciljevi koje namjeravate ostvariti u doglednoj budućnosti? Biste li željeli jednom imati i fizičku trgovinu?
Domagoj: Primarni cilj u narednom razdoblju je povećanje D2C i B2C prodaje. Kako bi to učinili, bavimo se svim ključnim točkama plana: razvojem novih stilova, povećanjem proizvodnje, eko certificiranjem proizvoda, širenjem marketinškog tima i mnogim drugim.
Hrvoje: Fizička trgovina nije isključena kao opcija, no trenutno nam nije u interesu, s obzirom na to da ovakav model poslovanja na velikom tržištu i prodaje preko webshopa funkcionira odlično.
Kako je to biti poduzetnik u Hrvatskoj? Imate koji savjet za one koji će se tek upustiti u tu avanturu?
Domagoj: Biti poduzetnik u Hrvatskoj je izazovno, no definitivno je lakše od onda kada smo mi započinjali. Savjet onima koji se upuštaju u poduzetničke vode je da krenu u to što ranije.
Rizik je manji kad je osoba mlađa, a također ima više vremena i mogućnosti posvetiti se razvijanju ideje. Nadalje, bitno je imati pouzdanog partnera u projektu koji je spreman na rizike, dugoročna odricanja i turbulentna razdoblja.
Gdje se vaše tenisice mogu kupiti i kako ih treba održavati da bi što duže bile ‘kao nove’?
Hrvoje: Tenisice se isključivo mogu kupiti na MIRET webshopu.
MIRET tenisice imaju vodoodbojnu vunu te prirodan sloj zaštite koji odbija prljavštinu i vodu te se zbog toga vrlo teško zaprljaju. Ako ipak dođe do prljanja, uvijek naglašavamo da se ne smiju tretirati kemikalijama.
Mrlje od blata treba pustiti da se posuše te ih usisati s manjom snagom (i iščetkati laganim pokretima ako je potrebno), a za druge mrlje preporučujemo tretiranje čistom krpom i običnom vodom.
Pročitaj i ovo:
- Grof Darkula: “Često spominjemo ‘tabu teme’ jer se razgovor oko njih odavno trebao normalizirati”
- Ana Radišić: ”Inspiraciju pronalazim u svakom danu, u razgovorima, situacijama, ljudima”
- Domagoj Jakopović Ribafish: “RokOtok me obogatio za tisuće novih ljudi, djece, topline i ljepote”
Naturala Life br. 14
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life ili ga kupi na odabranim prodajnim mjestima i uživaj u sadržajima koji inspiriraju i mijenjaju perspektivu. Online izdanje čitaj besplatno na servisu Issuu.
Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!