Prva Waldorfska škola u Zagrebu osnovana je 1993. godine. Škola je utemeljena s ciljem pružanja alternativnog osnovnoškolskog obrazovanja koje se temelji na principima waldorfske pedagogije, a cjelokupan rad i program verificiran je od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa Republike Hrvatske.
Waldorfska škola u Zagrebu pruža osnovnoškolsko obrazovanje koje, uz predmete programa državne škole, sadrži dodatne predmete, poput ručnog rada, vrtlarstva, zanata, euritmije i sličnog. Cilj ovakvog programa je omogućiti svakom djetetu da unaprijedi i razvije svoje prirodne kapacitete u najvećoj mogućoj mjeri, pri čemu se posebna pažnja pridaje razvoju unutarnje motivacije te poštivanju rada drugih. Kurikulum, program i nastava usmjereni su prema ispunjenju društvenih potreba djeteta, a roditelji su aktivno uključeni u sve aspekte školskog života.
Ivana Vukelić Bonifačić poslovna je ravnateljica Waldorfske škole u Zagrebu. Po profesiji je novinarka s poslovnim iskustvom na mjestima rukovođenja i upravljanja te poslovima odnosa s javnošću. U informativnom i za roditelje korisnom intervjuu, ravnateljica škole objasnila nam je temeljne razlike između klasične i Waldorfske škole, koje su njezine prednosti te što sve djeca tamo mogu naučiti.
Koja je temeljna razlika između Waldorfske i klasične škole?
– Razlika se temelji na pristupu obrazovanju koje je neodjeljivo od odgoja. Kurikulum koji je drukčiji, ali priznat od MZOS-a, uključuje predmete poput ručnog rada, rada u drvu, vrtlarstva, euritmije, zbora i orkestra. Također, u sklopu nastave određenih predmeta pojavljuju se epohe neuobičajene za redovne škole, kao što su glagoljica, botanika, gradnja, zemljoradnja, astronomija, zoologija, minerologija, prostoručna geometrija i slično. Znanje se prenosi tako da se učeniku ostavi prostor za zauzimanje individualnog stava o temi – da iznjedri svoj odgovor koji je prihvaćen, makar bio različit od onoga što učitelj pretpostavlja. Drugim riječima, prema učeniku se iskazuje veliko poštovanje kroz obraćanje pozornosti na njegove emotivne i obrazovne potrebe, što rezultira visokim samopoštovanjem kod djece.
Koje su prednosti Waldorfske škole u odnosu na klasičnu školu?
– Prednost Waldorfske škole pravovremenost je u prenošenju nastavnog sadržaja prilagođenog svim potrebama djeteta. Upravo zbog toga, uz obrazovne, postoje i umjetnički i praktični predmeti. Usto, u ovoj Školi nastojimo pokazati da učimo radi znanja, a ne ocjena, budući da se one uvode tek u 7. razredu. Osim toga, koristimo i drukčiju metodu prenošenja znanja, a to je znanje stvoreno kroz iskustvo. To daje dugoročne rezultate za cijeli život, a ne kratkoročne radi dobivanja ocjene koja se vrlo brzo zaboravi. Waldorfski kurikulum osmišljen je tako da pripremi dijete za život dajući mu sve potrebne vještine i znanja s kojima će slobodno i odgovorno djelovati u svom okruženju.
Kako se upisati u prvi razred?
– Upis u Školu vrlo je jednostavan – nazovite nas i prijavite se na informativni razgovor na kojem možete saznati više o Školi. Za upis je potrebno obaviti pregled kod školskog liječnika prema mjestu stanovanja i u područnoj školi te test emocionalne zrelosti za pohađanje 1. razreda. Povodom 20. godišnjice djelovanja Škole, za školsku godinu 2014./2015. omogućen je 25% manji iznos školarine za novoupisane učenike u 1., 2., 3., 4. i 5. razred. U godinama ekonomske krize i krize morala, Škola je smatrala važnim odgovoriti na izazov vremena humanom gestom, tako da će ove godine upis umjesto redovnih 14 400 kuna, iznositi 10 800 kuna (900 kuna mjesečno). Očekujemo da će ovaj popust roditeljima olakšati financijsko opterećenje pri upisu djece u Školu.
Koje posebne vještine djeca svladavaju u Waldorfskoj školi?
– U Waldorfskoj školi djeca razvijaju mnogobrojne vještine, a neke od njih su unutarnja želja za učenjem i znanjem (unutarnja, a ne vanjska motivacija kao što su ocjene), kreativnost u svim aspektima života, spretnost u radu i vještina izrade različitih predmeta od vune, tkanine ili drva; snalažljivost i prilagodljivost u rješavanju životnih prepreka. Učimo i tzv. "soft-skills", kao što su prezentacijske vještine, komunikacijske vještine i dr, zatim djeca uče organizacijske vještine i timski rad, a razvijaju se i umjetnički talenti i sposobnosti. Budući da djeca već od prvog razreda na interaktivan i praktičan način uče engleski i njemački jezik doista lakše svladavaju strane jezike od svojih vršnjaka. Razvijanje zdravih životnih navika i povezanosti s prirodom, pozitivan pristup životu, empatija prema mlađima i drukčijima te poštovanje prema starijima također su važni segmenti podučavanja Waldorfske škole.
Jesu li djeca nakon pohađanja Waldorfske škole dobro pripremljena za srednju školu?
– Jesu, jer ih naša Škola priprema za život, a srednja škola samo je jedna stepenicu u životu. Naši se učenici upisuju u različite srednje škole, a izabiru ih prvenstveno prema vlastitim afinitetima i talentima, a ne zbog toga što se njihov prijatelj ili susjed upisuje u određenu srednju školu.
Kako izgleda jedan prosječan dan učenika Waldorfske škole?
– Ovisno o razredu, boravak učenika u Školi može trajati od 8:00 do 12:00, ili najdulje do 17:00 sati. Glavna nastava u svim razredima traje od 8:00 do 10:00, nakon čega slijedi veliki odmor i doručak. Nakon toga se, prema rasporedu, održavaju ostali predmeti. Niži razredi nakon završetka nastave mogu biti u dvorištu Škole do 14:00 sati pod nadzorom dežurnih učitelja. Na 14 000 m2 zelenila omogućeni su im različiti sadržaji – od sportskih aktivnosti na malom nogometnom igralištu, izgradnje „baza“ od grana i šipražja, penjanja u kućici na drvetu te radova u školskom povrtnjaku i cvijetnjacima pa do izgradnje tunela za autiće ili štrikanja i kukičanja u hladovini lipa ili pak besposlenog sjedenja na nekim od brojnih klupica. Tijekom svih odmora učenici izlaze na školsko dvorište kako bi napravili predah od nastave u učionicama. Budući da imamo pokretnu učionicu (bez pravih školskih klupa), nastava u 1. razredu potpuno je drukčija u odnosu na klasičnu školu, a većina nastave izvodi se u pokretu i kroz ritam. Ovakav način rada pogoduje dobi djeteta od 6 do 7 godina. U Školi nudimo doručak, ručak i užinu pa većina učenika koristi tu mogućnost. Izvannastavne aktivnosti izvode se između 14 i 17 sati, a tijekom njih se, osim pisanja zadaća, održavaju i različite radionice – vrtlarska, ručni rad i likovna. Svakoga dana u Školi čuju se pjesma i glazba jer su uz glazbeni odgoj, zbor i orkestar redovni predmeti. Osim toga, kroz sve predmete prisutno je i likovno izražavanje – učenici u bilježnice upisuju, ali i oslikavaju nastavno gradivo, a takve ukrašene bilježnice postaju njihovi udžbenici.
Na čemu se temelji Waldorfska pedagogija?
– Waldorfska pedagogija temelji se na cjelovitom pristupu obrazovanju i odgoju koji podrazumijeva razvoj i njegu volje, osjećaja i mišljenja u djece. Učenja Rudolfa Steinera, austrijskog filozofa i glavnog utemeljitelja antropozofije, čine okosnicu učenja Waldorfske škole.
Što je Institut za waldorfsku pedagogiju i kome je namijenjen?
– Institut za waldorfsku pedagogiju osnovan je s ciljem okupljanja waldorfskih učitelja i odgojitelja, zdravstvenih i socijalnih pedagoga, psihologa, rehabilitatora, sveučilišnih profesora i umjetnika raznih profila u svrhu unapređivanja kompetencija, poticanja otvaranja novih waldorfskih ustanova, savjetovanja društvenih institucija u području prosvjetne politike te povezivanja waldorfskih pedagoga u zemlji i svijetu. Institut je pokrenuo neformalni studij za izobrazbu waldorfskih odgajatelja i učitelja "Škola za sutra" u trajanju od 3 godine, koji djeluje u Waldorfskoj školi u Zagrebu.
www.waldorfska-skola.com