U vrijeme općih nemira, gdje rat, rastuća društvena polarizacija, inflacija i zabrinutost oko klimatskih promjena nastavljaju radikalno mijenjati svijet, ljudi se nalaze suočeni s različitim pitanjima koja trebaju riješiti – s jedne strane žele učiniti ono što im je važno, a s druge se strane trebaju nositi s obavezama svakodnevnog života.
Ljudi diljem svijeta postaju sve optimističniji kada se radi o putovanjima u 2023. i unatoč nesigurnosti koja se osjeća globalno, gotovo tri četvrtine (72%) putnika iz Hrvatske tvrdi da se uvijek isplati krenuti na putovanje.
Da bi bolje razumio koji će trendovi putovanja obilježiti 2023., Booking.com je proveo opsežno istraživanje među više od 24.000 putnika iz 32 zemlje te ih kombinirao s vlastitim podacima koje je skupio kao lider u svijetu digitalnih putovanja.
1/ Povratak prirodi
Zamaskirane kolibe, kuhanje na logorskoj vatri i kompas u džepu – nikad nije bilo popularnije ‘skinuti se s mreže’ nego što će to biti 2023. godine. Stoga bi 39% putnika iz Hrvatske željelo tijekom putovanja imati osjećaj povratka osnovama kako bi pobjegli od stvarnosti (61%) i isključili se te pokušali boraviti samo s onim najnužnijim (39%). Putnici žele iskoristiti putovanja u 2023. kao priliku da nauče tehnike preživljavanja (60%), primjerice kako pronaći izvor čiste vode (43%), zapaliti vatru (41%), pronaći hranu u divljini (35%) pa čak i kako se pripremiti za apokalipsu (37%).
Očekuje se više ekološki prihvatljivih smještaja u prirodi koji će ispuniti potrebe gradskih stanovnika iscrpljenih stresom, kao i porast broj škola preživljavanja u divljini gdje će putnici moći naučiti bitne vještine koje su potrebne za suočavanje s kataklizmičkim događajima.
2/ Virtualna putovanja
Putovanja će tijekom 2023. ući u 3D virtualni prostor metaverzuma koji se stalno razvija. Oko 30% putnika želi se upustiti u višednevno VR ili AR iskustvo putovanja, a metaverzum će otvoriti vrata beskrajnim pustolovinama. Nakon 2023. taktilne povratne informacije i korištenje dodira za komunikaciju s korisnicima učinit će virtualno putovanje impresivnim iskustvom i pružiti vjerodostojan osjećaj 3D dodira, poput, primjerice, osjećanja finog pijeska i topline sunca.
Iako će multiverzum u narednim godinama ponuditi novu vrstu iskustva putovanja, to i dalje neće spriječiti ljude da rezerviraju karte za stvarna odredišta jer tri od pet putnika smatra kako iskustva nisu dovoljno ispunjavajuća da bi se odredište precrtalo s popisa želja ako se samo virtualno posjeti.
3/ Uživanje izvan zone komfora
Bilo da se radi o višku energije, suspregnutoj frustraciji ili obnovljenoj želji za životom, svijet je spreman izravno se prepustiti drugim kulturama i novim iskustvima – bilo da se radi o putovanju u odredište gdje će doživjeti potpuno drugačija kulturna iskustva i jezike (45%) ili istraživanju manje popularnih gradova sa skrivenim draguljima (41%).
4/ Glamur dobrih starih vremena
Nostalgična putovanja (92%) tijekom kojih se proživljava čarolija dobrih vremena na vrhu su popisa želja za 2023. Postoji želja – čak i među milenijalcima i generacijom Z koji nikad nisu proživjeli ta vremena – da se proživi romantika pred-digitalnog doba. To uključuje posjete znamenitostima i atrakcijama koji su se prikazali u kultnim retro filmovima ili priliku za proživljavanje grupnog duha tijekom školskog izleta, koristeći autobus kao glavni način prijevoza. Putnici više ne zanemaruju igru radi odmora i opuštanja te sve više traže adrenalinski užitak koji pružaju tematski parkovi (44%) i zaokupljuju maštu sudjelujući u aktivnostima kao što su sobe za bijeg, lov na blago i gradnja tvrđava od golemih blokova.
5/ Mirna i ugodna putovanja
Putovanja u 2023. podići će dobrobit za um, tijelo i duh na višu razinu – radi se o pristupu uz potpuno uživanje, bez ograničenja za postizanje mira i užitka, koji također obuhvaća manje konvencionalne putove do opuštanja. Boravak uz prakticiranje meditacije ili na kojem se radi na osviještenosti uvijek je popularan među putnicima, pri čemu 31% želi pronaći mir na tihom mjestu, a 29% želi otići na odmor na kojem će se usredotočiti na mentalno zdravlje, prosvjetljujuće zdravlje ili ono što pomaže savladati važne životne događaje. Sve veća spremnost da se u javnosti govori o seksualnoj dobrobiti, užitku i orijentaciji potiče ljude da se odluče na putovanje s erotskom tematikom (31%).
6/ Od dnevne rutine do sjajnog poslovnog odmora
Postupnim pomakom od koncepta ‘rada s bilo kojeg mjesta’ koji je jednako uobičajen kao i godišnji odmor, zaposlenici sve više žele sačuvati vrijeme odmora za potpuni bijeg od stvarnosti. Značajni broj njih (68%) ne želi se tijekom putovanja baviti poslom u 2023., dok gotovo polovica (44%) nije zainteresirana za rad dok su na putovanju, ali bi razmislili o tome da sudjeluju na putovanju ili izletu s tvrtkom.
Zato se u 2023. očekuje porast poslovnih putovanja s fokusom na jačanje odnosa i korporativnu relaksaciju, a ne na sam rad. Poslodavci će iskustvo putovanja učiniti igrom i uvući zaposlenike u svijet gdje je timski rad jedina opcija. To mogu biti putovanja na temu preživljavanja u luksuznim kolibama ili seoskim kućama uz zajedničko kuhanje i pustolovne aktivnosti na otvorenome ili putovanja na temu rješavanja zločina, prilikom kojih će škole za špijune, tečajevi za detektive ili simulacije istraživanja mjesta zločina poslužiti kao lov na blago uz razgledavanje.
7/ Štednja kako bi se moglo naveliko trošiti
U kontekstu globalne gospodarske neizvjesnosti nastavit će se prioritizirati putovanja, ali će se više paziti na to kako da se najbolje iskoristi budžet za njih. Tako će sljedeća godina biti godina financijski sofisticiranog planiranja putovanja. Ljudi će bolje iskoristiti manje budžete tako što će iskoristiti prednosti ponuda, raznih trikova i pametno zakazanih putovanja, popusta i programa vjernosti, putovanja izvan sezone ili na duže rute, dok će većina njih (58%) putovanja planirati ranije unaprijed kako bi pokušali osigurati bolju ponudu.
U tom kontekstu mnogi su putnici iznenađujuće spremni povećati budžet, čak se donekle i razbacivati novcem, za dijelove putovanja koji su im najvažniji. ČAk 44% Hrvata priznaje da planiraju više potrošiti kako bi nadoknadili propuštena putovanja tijekom zadnjih nekoliko godina, dok 32% njih planira mnogo potrošiti kako bi maksimalno iskoristili putovanje.
Pročitaj i ovo:
- Ivana Visković: “Osobni planer putovanja pobrinut će se da imate putovanje iz snova – bez stresa”
- Novi hit u putovanju – ženska vikend putovanja po Hrvatskoj uz uživanje u beauty, modnim i gastro radionicama
- Riana Petanjek: “Solo putovanja su mi poništila strahove i otvorila vidike”