Poduzetnici najsnažnije mogu pokrenuti hrvatsko gospodarstvo i društvo u cjelini. Glavna je to poruka konferencije Poduzetnički mindset koja je u Zagrebu okupila najuspješnije hrvatske poduzetnike.
– Među najvećim izazovima hrvatskim su poduzetnicima trenutačno zapošljavanje i zadržavanje kvalitetnih radnika, visoki porezi i njihove česte izmjene te nestabilno poslovno okruženje, kako lokalno, tako i globalno na kojem se najavljuje recesija. Zato je pozitivna činjenica da čak četvrtina hrvatskih poduzetnika vjeruje kako će u iduće tri godine povećati broj zaposlenih za 20 posto te prihod za 25 posto – istaknuo je Berislav Horvat, Country Managing Partner u EY-u Hrvatska.
Pritom je najavio program EY Poduzetnik godine 2019. u sklopu kojega će se birati najuspješniji hrvatski poduzetnik godine.
Fokus na budućnost
– Hrvati nisu najveći narod, ali mogu biti najkreativniji, najinovativniji i najpoduzetniji. Kako bi u tome uspjeli, trebaju mijenjati mindset, tj. graditi kulturu koja će slaviti uspjeh. Tuđi uspjesi mogu nam služiti kao inspiracija i motivacija, ali i ohrabrenje za daljnje djelovanje. Kad slavimo tuđi uspjeh, mi sebe pripremamo za svoj – kazao je Ognjen Bagatin, organizator konferencije i ravnatelj Poliklinike Bagatin.
Glavni razlog današnjeg okupljanja je slavljenje uspjeha, dodao je – Poduzetnicima je u njihovom radu i uspjehu važna inspiracija i motivacija, ohrabrenje od drugih, ali i sebe samih. Zato danas pričamo o viziji, o upornosti i o hrabrosti, nekima od ključnih faktora poduzetništva i temeljima poduzetničkog uspjeha. A ono što time želimo postići je dati nadu, novu nadu za sve nas ovdje u Hrvatskoj i pogotovo za one koji dolaze. – zaključio je Ognjen Bagatin.
Poduzetnički način razmišljanja potreban je u gotovo svim granama ljudskog djelovanja – od prosvjete do filantropije. Potvrdio je to Nenad Bakić, poduzetnik i investitor, osvrćući se na projekt Croatian Makers. Govoreći o tom najvećem STEM projektu u Europi u koji je uključeno sto pedeset tisuća učenika, kazao je kako se kultura uspjeha gradi preko STEM predmeta, STEM kompetencija te ključnih općih kompetencija.
Gdje će moje dijete biti 2031.?
– Trenutačno našim društvom dominira pitanje: „Gdje ti je djed bio 1941.?, a pravo bi pitanje trebalo biti: „Gdje će moje dijete biti 2031.?“ Odgovor na to pitanje ovisi o odgovoru kakva će ovo zemlja biti 2031. godine. Nužno je refokusiranje s prošlosti na budućnost kako bi Hrvatska postala zemlja poduzetničkog mindseta i dobrog života – rekao je Bakić.
Mate Rimac, inovator i osnivač tvrtki Rimac Automobili i Greyp Bikes, kazao je kako je danas mnogo lakše ući u poduzetništvo nego prije desetak godina. Za to je najzaslužniji lak pristup financiranju. Novac nikad nije bio dostupniji za one koji znaju i mogu, kazao je Rimac.
– Trenutačno radimo C_TWO, najsnažniji serijski automobil ikad proizveden, te Greyp, najinovativniji bicikl na svijetu. Ne samo da zadržavamo hrvatske radnike, nego privlačimo i one iz svijeta. Stranci postaju Zagrepčani i Samoborci – rekao je Rimac.
Luka Abrus, direktor tvrtke Five, i Alan Sumina, osnivač i suvlasnik tvrtke Nanobit, rekli su kako mladi hrvatski poduzetnici uspješno surađuju jer im je zajednički cilj biti što uspješniji u izvozu. Stjepan Orešković, poduzetnik i znanstvenik, dodao je – Evolucija kaže da opstaju najjači, ali moderna znanost otkriva da su zapravo najbolji oni koji stvaraju najveće mreže dobrih odnosa.
Temelji za razvoj poduzetništva
Javni sektor i obrazovni sustav trebaju biti zdrav temelj za razvoj poduzetništva. Složili su se oko toga govornici na drugom dijelu jučerašnje konferencije Poduzetnički mindset. Istaknuli su kako birokracija treba biti brza i efikasna, a prosvjeta stvarati buduće poduzetnike i djelatnike za poduzeća budućnosti.
Ivan Mrvoš, generalni direktor tvrtke Include, koja se bavi proizvodnjom pametne urbane opreme, a najpoznatija je po pametnim klupama, kazao je kako je njegova tvrtka u potrazi za dobrim inženjerima.
– Jako se brzom širimo. Do kraja godine namjeravamo imati pedeset zaposlenih. U Europi otvaramo pet fizičkih ureda. Trenutačno smo prisutni na 48 svjetskih tržišta. Naših 1200 proizvoda nalazi se u 260 gradova diljem svijeta, a iduće godine planiramo razviti nova tehnička rješenja za pametne gradove – kazao je Mrvoš, dvadesetčetverogodišnjak čije je poduzeće staro svega četiri godine.
Inovacija poput njegove pametne klupe u Hrvatskoj je sve više, no Hrvati su još uvijek daleko od naziva startup nacije. U Izraelu je stanje drugačije. Illan Mor, veleposlanik Države Izrael u Republici Hrvatskoj, istaknuo je kako je njegova zemlja po razvoju inovacija mnogim zemljama postala uzor.
Pojasnio je kako se vlada Izraela prije trideset godina uključila u stvaranje inovacijskog ekosustava u kojem izuzetno važne uloge imaju javni sektor i edukacija.
Veleposlanik Mor objasnio je kako DNK izraelskog poduzetništva uključuje propitkivanje svega, snažnu pokretačku snagu, kucanje na sva vrata, pronalaženje rješenja za stvarne probleme, efikasno upravljanje troškovima ograničenih resursa, planiranje izlaska na svjetsko tržište od početka poslovanja poduzeća, učenje iz pogrešaka, kratku povijest i dobar sustav nagrađivanja.
Veleposlanik SAD-a u Republici Hrvatskoj W. Robert Kohorst i sam je uspješan poduzetnik s golemim iskustvom, a o svojim poslovnim uspjesima i neuspjesima otvoreno je govorio u predavanju pod nazivom “Četiri čimbenika koja povećavaju vjerojatnost poduzetničkog uspjeha”.
– U poduzetništvu je važno imati dobru ideju, biti strastven, okružiti se dobrim suradnicima, a rizik može pratiti i malo sreće. Rizik pritom treba obuhvatiti novac koji ste spremni izgubiti. Fokusirajte se i zgrabite priliku. Uspijte jer je to dobro za vas i vašu obitelj te odlično za vašu zemlju. Moj je posao predstavljati Sjedinjene Američke Države, ali želim da i SAD i Hrvatska budu uspješne zemlje – poručio je veleposlanik Kohorst hrvatskim poduzetnicima.
Njegovati društvenu odgovornosti
Emil Tedeschi, osnivač i većinski vlasnik Atlantic Grupe, kritizirao je loše pojave u hrvatskom društvu i zemlji – od vlasti Grada Zagreba preko odnosa prema drugima i drugačijima do onečišćenja mora, no istaknuo je i moć hrvatskih poduzetnika u stvaranju promjena. Kao primjer je naveo program EY Poduzetnik godine gdje poduzetnici biraju najbolje poduzetnike, a svi, pa i oni koji nisu izabrani, plješću najboljima. Takva promjena kulture koja podrazumijeva slavljenje tuđeg uspjeha je nužna, a oni uspješni dužni su biti odgovorni.
– U biznisu nismo tu zbog sebe, koliko god je ego jako važan i koliko god je ego veliki pokretač. Moramo funkcionirati u zajednici – prvo u onoj za ostvarivanje profita, ali uvijek štiteći dva resursa koja imamo kao društvo na planetu Zemlji – ljude i prirodu – poručio je Tedeschi.
Sličnu je poruku s konferencije odaslala i Aleksandra Dojčinović, modna dizajnerica i osnivačica brenda Lei Lou by Alex.
– Ne smijemo biti sebični. Nakon što stvorimo svoj svijet, moramo početi raditi za društvo. Trebamo početi raditi na ostavštini, točnije, u službi zajednice – poručila je Aleksandra Dojčinović.
U panelu s nazivom Nema uspjeha bez neuspjeha, koji je moderirala Kristina Ercegović, uspješni su hrvatski poduzetnici priznali kako svaki poduzetnički put uključuje pogreške. Poduzetnici ih moraju znati priznati, ali i svladati. Nikola Kapraljević, član uprave tvrtke Infinum, kazao je kako ključne odluke donosi s trojicom partnera te da se, iako su različiti karakterima, u deset godina nikada nisu ozbiljno posvađali.
Jadranka Boban Pejić, osnivačica i vlasnica tvrtke Biovega, i Matija Žulj, osnivač i direktor tvrtke Agrivi, smatraju kako mladi poduzetnici trebaju više vjerovati sebi. Pritom napominju da je dobro poslušati savjete, ali da odluke odlučnije trebaju donositi sami. Tomislav Knezović, direktor tvrtke Prostoria, kazao je kako mu je izuzetno važno da djelatnici uživaju u onome što rade. Zato, među ostalim, nakon nastupa tvrtke Prostoria na svjetskim sajmovima arhitektica radi izvještaj s prezentacijom za ostale zaposlenike.
Na kraju konferencije, glavnom uredniku časopisa Poduzetnik Vladimiru Mihajloviću dodijeljena je nagrada za životno djelo za novinarsko praćenje poduzetničkih tema, kao i za strpljivo i predano promicanje poduzetničkog mindseta među djecom i mladima.
Uz velik broj poduzetnika konferencija je okupila i studente, osobe koje kreću u poduzetništvo, potencijalne ulagače te predstavnike resornih i financijskih institucija.
Organizator konferencije Poduzetnički mindset je časopis Poduzetnik, a programski partner EY.