Formaldehid je sastavni dio formalina koji se osim za dezinfekciju koristi i za čuvanje raznih bioloških preparata. Tijekom studija biologije, više puta smo se susretali s ovim oblikom formaldehida. Zbog njegove toksičnosti te nagrizajućih i kancerogenih svojstava, s takvim preparatima rukovali smo vrlo oprezno noseći laboratorijske kute i zaštitne rukavice. Saznanje da se isti taj spoj, iako u mnogo manjim količinama, nalazi u dječjim kupkama jednostavno me šokiralo.
Prije više od dvije godine, zabrinuti roditelji i znanstvenici tijekom američke Kampanje za sigurnu kozmetiku (Campaign for Safe Cosmetics) zatražili su od tvrtke Johnson & Johnson da iz svog poznatog dječjeg šampona izbace kancerogeni spoj – formaldehid. Šamponi te tvrtke još uvijek se prodaju u velikom broju zemalja diljem svijeta iako sadrže konzervanse koji otpuštaju formaldehid. S druge strane, određene zemlje pošteđene su kancerogenih sastojaka u ovom dječjem šamponu.
Postavlja se pitanje: zašto postoje dvostruki standardi? Nisu li sva djeca zaslužila ne izlaganju štetnim spojevima prilikom kupanja? Njihovi zahtjevi prema tvrtki Johnson & Johnson vrlo su jasni: uklonite formaldehid iz svih dječjih proizvoda, bez obzira na zemlju u kojoj se prodaju. Prema najnovijim izjavama ove tvrtke, obznanjuju kako postupno iz svojih proizvoda uklanjaju kemikalije koje otpuštaju formaldehid.
Pravo stanje stvari
Godine 2011., unutar Kampanje za sigurnu kozmetiku (Campaign for Safe Cosmetics) kupljeni su Johnsonovi dječji šamponi koji se prodaju u 13 različitih zemalja, kako bi se detaljno proučile njihove etikete. Na taj način se saznalo da šamponi koji se prodaju u Sjedinjenim Američkim Državama, Australiji, Kanadi, Kini i Indoneziji sadrže quaternium-15, konzervans koji ubija bakterije ispuštanjem formaldehida. S druge strane, isti proizvodi koji se mogu naći na policama Danske, Finske, Japana, Nizozemske, Norveške, Južnoafričke Republike, Švedske i Ujedinjenog Kraljevstva ne sadrže takve štetne sastojke.
Iz zabrinutosti i radoznalosti, ušla sam u nekoliko dućana u kojima se prodaju kontroverzni dječji šamponi – sreća u nesreći je da na etiketama Johnson & Johnson dječjih šampona u Hrvatskoj nema štetnog konzervansa quaternium–15.
Očito je da Johnson & Johnson mogu proizvesti dječji šampon i bez formaldehida – takav šampon bi se trebao prodavati u svim zemljama. Quaternium-15 otpušta formaldehid u kozmetičke proizvode. Formaldehid se vodi kao poznati kancerogeni spoj, što su i potvrdile brojne zdravstvene institucije. Također, ovaj spoj se povezuje i s kobnom bolešću – leukemijom.
Formaldehid i quaternium-15 potencijalni su alergeni i mogu biti okidač za osipe i druge dermatološke tegobe. Quaternium-15 smatra se najznačajnijim kliničkim alergenom kod djece.
Kronološki pregled događaja
Vodeće udruge koje se bave zaštitom zdravlja i okoliša Sjedinjenih Američkih Država, više puta su slali pisma opomene tvrtki Johnson & Johnson da promijene formulu svojih dječjih šampona i izbace štetne sastojke.
– Ožujak 2009: izvještaj Kamanje za sigurnu kozmetiku ˝Bez toksične kupke˝ otkriva da Johnsonov dječji šampon, kao i brojni drugi dječji proizvodi za kupanje, sadrže dva kancerogena; formaldehid i 1,4- dioksin (koji nisu bili navedeni na etiketi proizvoda!)
– Svibanj 2009: kampanja za sigurnu kozmetiku ponovno kontaktira tvrtku Johnson &Johnson sa zahtjevom da žurno uklone quaternium-15 iz svojih dječjih proizvoda jer su novija istraživanja dokazala da ta kemikalija u velikom broju slučajeva uzrokuje kontaktni dermatitis
– U razdoblju između 2009 i 2011 godine slijedi višekratno sastajanje s predstavnicima tvrtke kako bi se razglabalo o štetnosti njihovih dečijih proizvoda
– Kolovoz 2011: zajedničkim snagama brojne udruge dostavljaju još jedno pismo opomene ovoj tvrtki, s konkretnim rokom za povlačenje štetnih spojeva iz dječjih šampona
– Kao odgovor na višegodišnji trud i angažman spominjanih udruga i kampanja – krajem prošle godine tvrtka Johnson & Johnson objavila je kako postepeno povlači štetne sastojke iz kontroverznih dječjih proizvoda.
Poanta cijele priče jest; nemojte kupovati proizvode pod utjecajem dobre reklame. Dobro proučite sastojke na etiketi i tek onda odlučite, pogotovo kad se radi o proizvodima kojim se direktno izlažu i djeca.