Tvrtka Biovega, pionir zelenog gospodarstva te lider u distribuciji ekoloških proizvoda u RH, 01. ožujka organizirala je Forum na temu trendova na tržištu organskih proizvoda u RH. Forum se održao u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom, a uz podršku Ministarstva zaštite okoliša i Ministarstva poljoprivrede.
Na njemu su se predstavili osnovni trendovi na tržištu ekoloških proizvoda, isti navode da je u Europi 2011. registrirano 10,6 milijuna hektara zemlje pod ekološkim nadzorom, čiji udjel u ukupnoj obradivoj površini u zemljama Europske unije iznosi čak 5,4%.
Porast površina pod ekološkim nadzorom u odnosu na prethodnu godinu bilježi 6% rasta. Vrijednost globalnog tržišta ekoloških proizvoda iznosi 45 milijarde €, od čega je vrijednost europskog tržišta 21,5 milijarde €, europsko tržište bilježi i iznimno stabilan rast od 9%u odnosu na 2010.
U Europi najsnažnije tržište je njemačko s vrijednošću od 6,6 milijardi €. A zemlje s najvećom godišnjom potrošnjom ekoproizvoda po stanovniku su Švicarska i Danska s više od 160 €. Zanimljivost koju je Žana Hinek, predstavnica tvrtke Biovega u ovom izlaganju istakla je podatak da upravo od svih europskih zemalja Hrvatska bilježi najveću stopu rasta tržišta ekoloških proizvoda u visini od 20%, slijedi je Nizozemska s 15%.
Podaci su izneseni na nedavno održanom sajmu BioFach, najvećem svjetskom sajmu ekoloških proizvoda, a iste su sumirala i analizirala dva najeminentnija tijela na području poljoprivrede i industrije ekoloških proizvoda: Istraživački institut za organsku poljoprivredu (FiBL) i Međunarodna federacija za poticanje organske poljoprivrede (IFOAM).
Gđa. Darija Musulin iz Ministarstva poljoprivrede – odjel za ekološku i integriranu poljoprivredu istakla je da je u RH 2011 zabilježeno 1.494 ekološka proizvođača, te 32.035 ha obradive površine pod ekološkim nadzorom, što predstavlja 2,90% udio ekološke poljoprivrede.
Broj ekoloških proizvođača u 2012 popeo se na 17,60% te se procjenjuje da je u Hrvatskoj trenutno 1.757 ekoloških proizvođača. U cilju povećanja površina pod ekološkim nadzorom i udjela u ukupnim površinama od 8%, Ministarstvo poljoprivrede donijelo je Akcijski plan razvoja ekološke poljoprivrede u RH za razdoblje 2011.-2016.
U istome se navedeni cilj planira postići intenzivnijim radom na području promocije, informativnih kampanja, razvoj tržišta ekoloških proizvoda, poticanja kupovine za potrebe škola i vrtića, ulaganjem u edukaciju i istraživanje, organizacijom i potporom sajmovima ali i stvaranjem banke gena autohtonih sorti.
Na Forumu je Biovega u suradnji s istraživačkom kućom GFK pokušala kvantificirati tržište ekoloških proizvoda te identificirati glavne sudionike te potencijale ove industrije. Zaključak je da referentna istraživačka studija o navedenom ne postoji te da istu treba provesti združenim snagama privatni (Biovega) i javni sektor (Ministarstvo poljoprivrede) surađujući s vrhunskim istraživačkim kućama (Gfk).
Gfk je predstavio vrlo vrijedne i svježe podatke iz 2012. koji u upravo završenoj studiji govore da:
• 15% Hrvatskih ispitanika povremeno kupuje eko proizvode
• 19% ispitanika je važna zaštita okoliša
Ovime se Hrvati pridružuju svjetskim trendovima koji govore da je važnost zaštite okoliša među TOP 5 područja koja brinu građane svijeta, bez obzira na ekonomsku krizu.
Relativno visoka svijest građana RH o potrebi zaštite okoliša iskazana je i kroz njihovo očekivanje većeg angažmana Vlade u rješavanju pitanja zaštite okoliša i uređenje regulative, a tek potom kompanija. Direktorica Biovege Jadranka Boban Pejić, na forumu je istakla 10 top trendova u prehrani kao i različitost u terminologiji označavanja ekoloških proizvoda.
Organski/ekološki/bio u stvari su sinonimi koji označavaju namirnicu/proizvod uzgojenu ili proizvedenu prema određenim, standardiziranim načelima, određenim zakonom i pod nadzorom neovisnih tijela/nadzornih stanica. Kao dokaz takvog proizvoda mora postojati znak/oznaka na samom proizvodu te broj izdanog certifikata. Certifikat vrijedi samo godinu dana i svake godine se obnavlja.
Gospođa Jadranka Boban Pejić, proglašena 2011.godine na prestižnom svjetskom poslovnom događanju Women in Business, u organizaciji Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD), za Europsku poduzetnicu godine za izvanredna postignuća u konkurenciji poslovnih žena iz cijele Europe. Također prošle je godine od Saveza za energetiku grada Zagreba proglašena najboljom menadžerica hrvatskog zelenog gospodarstva za projekt Biovega d.o.o. – proizvodnja prirodne hrane, trgovina i usluge.
Doc. Dr.sc. Darija Vranešić Bender predstavila je veliki trend tržišta ekoloških proizvoda te zakonsku regulativu kategorije zvane „superhrana“-pseudoznanstveni pojam prisutan od 2004. za namirnice koje su sadrže spoj dokazanih zdravstvenih blagodati, praktičnosti, dostupnosti i učinkovite promocije.
Najznačajniji porast tržišta supervoća (kako dijela ove kategorije) desio se u periodu 2007.- 2008. za 67% i od tada je u porastu da bi 2011. globalna dobit tržišta supervoća iznosila je oko 10 milijardi dolara. Potrošači aktivno traže svježe, organske namirnice i funkcionalnu hranu i piće koji su posebno bogati nutrijentima.
Dr. Vranešić Bender je u ovoj kategoriji posebno istakla neke namirnice:
• Chia sjemenke: nova svjetska “superžitarica”, koja zbog svoga vrijednog nutritivnog sastava, posebice bogatstva omega nezasićenih masnih kiselina, pokazuje djelovanje na bolju regulacija glikemije, bolju regulacija razine lipida u serumu te osjećaj sitosti
• Maca prah – Inke i ostali domoroci peruanskih Andi, hranili su se korijenom biljke maca, preko 2000 godina. Danas se rade istraživanja koja idu u prilog djelovanja ove korjenjaste biljke kao suplementa za postizanje bolje fizičke kondicije i seksualne funkcije
• Kvinoja žitarica – ističe se zanimljivim nutritivni profil (između mahunarke i žitarice) te zanimljivom teksturom i organoleptičkim svojstvima. Važnost ovoj žitarici dala je UN-ova organizacija za hranu i poljoprivredu FAO koja je 2013 godinu proglasila godinom kvinoje
• Kakao – iznimno zanimljiva namirnica koja se ističe bogatstvom bioaktivnih tvari kao što su polifenoli, teobromin, feniletilamin, anandamid, fenilalanin, tirozin, arginin
Andrea Košćec mag. pharm voditeljica ljekarni u sustavu Atlantic Farmacia istakla je da se prirodnim dodacima prehrani smatraju suplementi dobiveni iz prirodnih izvora, primarno biljnog porijekla. Tako se nazivaju i svi suplementi iz prirodnih izvora, iako se kombiniraju sa sastojcima iz nekog drugog izvora, a takav sastav nigdje u prirodi ne postoji.
Uzimanje jednog izoliranog (ili sintetskog) nutrijenta može uzrokovati vitaminsko-mineralnu neravnotežu u tijelu. Cjeloviti prirodni dodaci prehrani su oni dodaci koji imaju prirodni sadržaj svih tvari bez da se nešto oduzme ili doda. Istraživanja sve više dokazuju da cjelovita hrana ima nesumnjivu prednost nad sintetskim suplementima.
Bitna razlika između cjelovitih tvari iz prirode i onih sintetskih jest u tome da ih organizam u potpunosti prepoznaje i resorbira prema svojim potrebama, bez straha od predoziranja. Posebno je istakla vrijedne dodatke prehrani: Zelena Magma, Spirulina Pacifica, BioAstin te ljekovite gljive Reishi, Maitake I Cordyceps.
Matilda Ivaniš Knez dipl. Ing. Specijalistica za prirodnu kozmetiku na Forumu je istakla da je Njemačka najveće europsko tržište prirodne kozmetike s prodajom od 815 milijuna € što je 6.5% udjela u ukupnom, svjetskom tržištu. Globalno, prodaja prirodne kozmetike bilježi značajan rast i predviđa se povećanje od 60% do 2015.
U isto vrijeme, prodaja klasične, konvencionalne kozmetike bilježi izrazit pad kako na europskom tako i na svjetskom tržištu. Prosječni Europljanin na toaletne (proizvodi za osnovnu higijenu koja uključuje kupanje, pranje kose i zuba) i kozmetičke (preparati za njegu, parfemi, make – up) proizvode troši 130 € godišnje. Istakla je da pojam „prirodna kozmetika" nije zakonski reguliran i najčešće asocira na proizvode koji sadrže biljne sirovine (biljna ulja, eterična ulja, biljne ekstrakte) ili proizvode koji nisu testirani na životinjama.
Mnogi korisnici pritom ne obraćaju pažnju na ostale sastojke koji se nalaze u samom kozmetičkom proizvodu i koje su kvalitete ti sastojci te vjeruju natpisu na proizvodu, primamljivom izgledu koji sugerira biljno podrijetlo ili reklami koja je često marketinški trik. Predvodnica u ekološkoj kvaliteti i standardima prirodne kozmetike je Dr.Hauschka njemačka kozmetika.
Dr. Ljubica Prolić, specijalistica za ginekologiju i opstetriciju istakla je zabrinjavajuće podatke WHO i HZZJZ-a svjedoče o porastu poremećaja ženskih reproduktivnih organa u zadnjih nekoliko desetljeća kao i porastu drugih ozbiljnih zdravstvenih problema. Iako su globalno kardiovaskularne bolesti smatrane „muškim” problemom, postale su vodeći uzrok smrtnosti žena.
Od raka dojke u RH godišnje oboli oko 2.500 žena, a 900 ih umre. Od raka debelog crijeva oboli oko 3000 žena, a 1.900 umre, od raka grlića maternice oboli oko 300 žena, a umre oko 120. Sve navedeno se smatra posljedicom urbanog življenja, neadekvatne prehrane i upotrebom nekvalitetnih higijenskih i kozmetičkih preparata.
Posebno je istakla štetnost agresivnih promocija sintetskih sredstava za intimnu higijenu koji uzrokuju mnoge poremećaje zdravlja žena, te važnost da se koriste prirodni proizvodi od organskog nebijeljenog pamuka poput NatraCare uložaka i tampona.
Tvrtka Biovega d.o.o. vlasnica je i zastupnica vodećih svjetskih brandova eko proizvoda i lider u distribuciji za kategoriju hrane, dodataka prehrani i kozmetike u regiji. Svoje trgovinsko poslovanje nadopunjujemo i unaprjeđujemo stalnim kontaktom s krajnjim potrošačima kroz maloprodajni lanac bio&bio trgovina ekoproizvoda (čiji smo vlasnik koncepta i davatelj franšize), kao i kroz naše uslužne djelatnosti restorana Nova te kozmetičkog studija Orgona.
U Biovegin vlasnički portfelj ulaze i nakladnička kuća Planetopija, edukacijska ustanova Makronova i prvo hrvatsko ekološko imanje Zrno. Ministarstvo zaštite okoliša dodijelilo je Biovegi u 2012. godini Zlatnu povelju (poznatiju kao Zeleni Oskar).
Biovega je predstavljena kao iznimna organizacija sa strateškom vizijom i sustavom upravljanja koji omogućava kontinuirani doprinos održivom razvoju, odnosno za osnivanje i kontinuirani rad organizacije iz područja prirodne prehrane i promocije zdravog stila života s ciljem razvoja zelenog gospodarstva u Republici Hrvatskoj, a radi postizanja za čovjeka kvalitetnog i održivog stila života.
Ovim nagradama uvelike je pridonijela suradnja s poslovnim partnerima, jer samo njihovim prepoznavanjem i spregom u zajedničkoj misiji možemo činiti pomake u poslovanju i utjecati na bolju gospodarsku sliku Hrvatske u trgovanju i distribuciji ekoproizvoda.