– Bacila sam oko na tvoj blog… Lijepo, parfemi, mirisi, pa što? – slušam komentar jedne poznanice.
– Da, baš sam jučer isprobala novi parfem od XY (poznata svjetska kuća) u trgovini na Trgu Bana Jelačića (pripada velikom lancu trgovina), po čemu su ti „niche“ bolji? To je samo još jedno pretjerivanje…i zvuči mi snobovski! – govor mi druga.
S druge strane, odjednom se susrećem s brojnim ljubiteljima nišnih parfema, olfaktornim geekovima suptilnog čula mirisa, gurmanima rafiniranog odabira i stila. Jesu li onda nišni parfemi kult ili potreba? I koliko uopće znamo o buzz riječi koja se uporno pojavljuje?
U svijetu parfema riječ „niche“ postaje sve prisutnija: brendovi nišnih parfema rastu i množe se zadnjih nekoliko godina. Njihov stalni rast vidljiv je iz tržišnog udjela na svjetskoj razini: danas bilježe porast od 60% u odnosu na 2005. godinu.
To znači da dobit „velikih igrača“ pada, a kako govorimo o tržištu vrijednom sedamnaest milijardi eura (Da, dobro ste pročitali: 17 i hrpa nula.), „niche“ parfemi počinju uzimati dio kolača koji se mjeri u itekako impresivnim iznosima. Dakle, radi se o ozbiljnoj tematici, što potkrepljuju i brojke. Želite li opsežnije uroniti u brojke i podatke, Euromonitor nudi opsežne izvještaje. Ok, to je ekonomist u meni progovorio, vratimo se perfume storytellingu…
Kad je sve počelo?
Puno prije masovne proizvodnje, jednom davno, u početku, bijahu nišni parfemi… Kraljevi i kraljice imali su vlastite parfeme. Za njih su se slagale posebne formule. Sastojci su bili dragocjeni, a kreacija privilegija bogatih. Danas ne morate biti plave krvi (iako je i npr. Princeza Dijana imala parfem posebno kreiran samo za nju) da biste mogli postati vlasnikom rijetkog ili posebnog mirisa.
Osobno smatram da je svijet nišnih parfema odgovor na masovnu proizvodnju, rezultat rastućeg broja znalaca parfema nakon popuštanja ekonomske krize iz 2008. godine, jačanja fokusa na individualizaciju, trend povratak zanatskom parfumerstvu kako je nekad bilo, prirodnim i organskim sastojcima te tradicionalnom načinu proizvodnje. S naglaskom na kvalitetu i priču. Olfaktornu priču. I stil. Potrošači postaju sve osvješteniji, zahtjevniji, žele znati sastav, porijeklo sastojaka i posluju li proizvođači etično. Poput dobrih znalaca finih čokolada, vina ili hrane, itekako su informirani. I znaju razliku.
FiFi (The Fragrance Foundation) kategorizirala je prvotno parfeme kao „niche“ ili „mainstream“ temeljem broja prodajnih mjesta u kojima se prodaju. To znači da većina parfema koje kupujete u trgovinama velikih lanaca pripadaju skupini dizajnerskih ili mainstream parfema. Nišni parfemi ili indie parfemi su plod manjih, uspješnih tvrtki koje nisu u vlasništvu velikih modnih brendova ili korporacija. Indie parfemi definiraju se ugrubo kao parfemi koji se distribuiraju od jednog do dvadeset i pet prodajnih mjesta. Kako se tržište mijenja, tako se i definicije mijenjanju…
Postoji li razlika?
Nišni parfemi drugačiji su po tome što nude mirise sa zanimljivom pričom (Knjige, kiša, morski zrak… Selfie parfem!), sastojke koji su rjeđi ili čiste note i višu koncentraciju ekstrakta. Da, cjenovni rang je nešto do puno viši, no svaka kap znalcu vrijedi.
Jedna od svrha nišnih parfema je i ta da ispričaju priču, probude vaše olfaktorne uspomene, odvedu vas u mirisom satkan svijet ili određeno raspoloženje. Nekad i doslovno. Svaki grad koji sam posjetila u meni je ostavio olfaktornu uspomenu, čak i po kvartovima. Jedan tračak specifičnog mirisa u stanju me je vratiti, poput teleportera, na sasvim drugi kraj globusa ili u točno određen trenutak, poput vremenskog stroja.
Osnovni principi niche parfemskih brandova:
- Imaju svog parfumera (Nos), koji kao u davna vremena potpisuje miris
- Selektivan pristup distribuciji proizvoda: nema masovne prodaje
- Nema oglašavanja u medijima. Objava intervjua ili razgovora s Nosevima ili direktorima nišnih brendova objavljuje se u biranim medijima. Reputacija, povjerenje, kvaliteta, kreacija i riječ kupaca prodaju.
- Nezavisni blogeri su prihvatljivi. Dekantiranje i prodaja uzoraka prisutni.
- Često su unisex, nema klasične podjele na ženske i muške.
Korak dalje
Sad ću baš još malo iskomplicirati: grana se dijeli na „niche“, „indie“ i „artisan“: Niche: sve što nije „masovka“. Prvotno, sve što se ne prodaje u trgovinama robnih lanaca, što nije korporativno. E onda je i to tržište naraslo, pa se kreće u podgrupe. Indie: niche, još manje u obujmu. Nezavisni brendovi, manje tvrtke, do dvadeset i pet prodajnih mjesta. Artisan: Indie, ali odnosi se na robne marke koje imaju in-house, „ručni rad“ proizvodnju. U te parfeme utkano je stvaralaštvo kompozitora mirisa, dodir umjetnika.
A na vrhu piramide nalazi se kreacija vašeg osobnog parfema. Pojednostavljeno, sukladno ovoj podjeli, ali ne i nužno, ide i skala cijena.
Zašto nišni miris?
Ljubitelji potežu argument da kupnjom nišnih parfema kupujete originalni uradak, neuobičajen i visoko individualiziran miris. S potpisom. Sukladno raspoloženju, godišnjem dobu, osjećajima. Mnogi zagovaraju i višu kvalitetu samog proizvoda, posvećivanje pažnje konstrukciji parfema, najkvalitetnije sastojke i ambalažu (da, staklene bočice s raspršivačima koje se mogu ponovo puniti, kakve nalazite po antikvarijatima, opet su „in“).
Nadalje, „Meni se baš ne miriše na prvu curu mog muža ili na svekrvu“… Najjednostavnije, kad uđete u neku prostoriju da ne bude: „Evo Elene, miriše na parfem XY“, već kad napustite prostoriju, mirisni trag govori: „Ovdje je bila Elena i danas je sva razigrana i optimistična“.
Zašto dizajnerski brend?
I to ima svojih prednosti. Ono što je manjak u smislu ekskluzivnosti nadoknađuje se cijenom, dostupnosti i privlačnosti brend imidža. Kao kupac, kupujete određeni stil života, lifestyle koji ta robna marka (ili osoba po kojoj je parfem nazvan) predstavlja.
No, nebo zna da ima dana (i ljudi) kada sam zahvalna na mirisu najobičnijeg sapuna i dezodoransa. Ili samo čiste kože. Neke velike kuće prionule su, prateći trend, stvaranju svojih niša – ograničenim serijama, povratku parfema koje su prestali proizvoditi, retro mirisima i sl. Najpoznatiji, u svojim isturenim i specijaliziranim buticima nude i usluge individualnog savjetnika.
Što je tu za vas?
Potrošači u cijeloj ovoj situaciji imaju više mogućnosti odabira. Ne samo da nam se na svakom koraku nudi ogroman izbor mainstream parfema, već su nam i nišni parfemi sve dostupniji. Prodajno osoblje u trgovinama velikih lanaca ili brendova jako je dobro informirano kako bi bolje prodavali proizvode.
Tvrtke ih opskrbljuju detaljnim opisima, instrukcijama i uputama za prodaju, što je također u korist kupca. Ono što olfaktorni savjetnici rade je – ipak nešto drugo. Osobno. S holističkim pristupom. Imate mogućnost razvijanja osobnog stila, pažljivog biranja olfaktornog izraza i uživanja u malim mirisnim umjetničkim djelima.
Zastupam stav da je vaš odabrani parfem izraz vaše osobnosti, osjećaja, emocija, strasti, vrijednosti, iskustava i način kako se predstavljate bez riječi. Uživajte u svijetu mirisa, u igri, u mogućnostima: budite svoji!
Autorica članka: Elena Cvjetković, The Plum Girl
Voli ljude – i pustinje. Diplomirana ekonomistica, marketingašica s korporativnom povijesti, kao poduzetnica dugogodišnji business&life coach, trener „mekih vještina“ i HR specijalist. Olfaktorni geek koji se educira i šegrtuje jer vjeruje da svijet mirisa zahtijeva cjeloživotni proces učenja. Mirise smatra poezijom bez riječi, nevidljivim tragovima u duši. Vaš nišni vodič, olfaktorna savjetnica, parfemski storyteller i vrlo radoznali nos!