Prije sjedanja u školske klupe djeca trebaju ovladati nizom vještina – od jezičnih preko matematičkih i digitalnih do kompetencija kako učiti. Posljednjih godina sve se veća pozornost u odgoju i obrazovanju vrtićanaca, a posebno predškolaca pridaje razvoju njihovih osobnih i socijalnih kompetencija. Kako bi predškolci ovladali tim kompetencijama, u zagrebački Dječji vrtić Čigra uveden je mindfulness.
Mindfulness tehnike za predškolce sastoje se od kratkih vježbi disanja, opuštanja i vizualizacije. Sve to radi se kroz igru kao djetetovu najvažniju aktivnost.
Prisutni i svjesni svojih misli, osjećaja, tijela i okruženja
“Tehnike mindfulnessa predškolce uče da u svakom trenutku budu u potpunosti prisutni i svjesni svojih misli, osjećaja, tijela i okruženja. To utječe na poboljšanje njihove koncentracije, razvijanje empatije, bolje prepoznavanje emocija i upravljanje vlastitim reakcijama te jačanje vlastite samoregulacijske snage. Navedene dobrobiti utječu i na cjeloviti razvoj djeteta te očuvanje zdravlja što stvara čvrst temelj za razvoj osobnih potencijala svakog pojedinca i dobar školski uspjeh. Prednosti koje nam donose tehnike mindfulnessa, podupiru i jedan od glavnih ciljeva Nacionalnog kurikula za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, a to je osiguravanje osobnih, emocionalnih, tjelesnih, obrazovnih i socijalnih dobrobiti za dijete” kazala je Ivona Ivić Lovrenović, pedagoginja Dječjeg vrtića Čigra.
Stručni djelatnici, odgojitelji i roditelji predškolaca u tom vrtiću slažu se da bi djeca trebala ovladati tehnikama mindfulnessa.
“Djeca se teže mogu sama umiriti, a mnogo djece intenzivnije proživljava i pokazuje svoje emocije od ostalih. Tu su važne pomoć i potpora nas odraslih. Mi djeci trebamo pružiti utjehu, razumijevanje i savjete koji će im pomoći da ovladaju onime što ih muči. Mindfulness im dugoročno može pomoći u lakšem suočavanju s različitim izazovnim situacijama s kojima će se susretati u budućnosti”, savjetuje Anita Katalinić, odgojiteljica koja u Dječjem vrtiću Čigra vodi vježbe mindfulnessa za predškolce.
Mindfulness poboljšava kritičko razmišljanje i sposobnost rješavanja problema
Dr. sc. Branka Novosel, stručnjakinja za neuroedukaciju, koja je razvila hrvatski program mindfulnessa za predškolce, ističe kako mindfulness pomaže djeci pri upravljanju mislima, osjećajima i ponašanjem, a da je ta sposobnost samoregulacije ključna vještina za uspjeh u 21. stoljeću.
“Niz je dodatnih dobrobiti koje mindfulness donosi djeci. Poticanjem stanja smirenosti i koncentracije, mindfulness poboljšava kritičko razmišljanje i sposobnost rješavanja problema. Poboljšanjem vještine slušanja on unaprjeđuje komunikaciju, a jačanjem empatije doprinosi učinkovitoj suradnji i timskom radu. Kod djece također razvija fleksibilnost, prilagodljivost, kreativnost i maštovitost. Izuzetno je važan i utjecaj mindfulnessa na očuvanje mentalnog i fizičkog zdravlja djece. Ove vještine smatraju se ključnima za uspjeh u današnjem svijetu izloženom brzim promjenama. One se nazivaju i ‘4K vještinama 21. stoljeća’. Obuhvaćaju kritičko razmišljanje, komunikaciju, kooperativnost i kreativnost”, objasnila je dr. sc. Branka Novosel.
Radi razvoja socijalnih i emocionalnih kompetencija djece mindfulness i socijalno-emocionalno učenje (SEL) se uvode u službene kurikule vrtića i škola diljem Europe. Europska komisija socijalne i građanske kompetencije svrstava među osam ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje. Odgojitelji i stručni djelatnici u vrtićima nadaju se da će te kompetencije važno mjesto dobiti i u novom hrvatskom kurikulu za predškolu.
Pročitaj i ovo:
- Roditeljstvo: Kako djecu naučiti umijeću suosjećanja?
- Mindfulness: Naučite osluškivati emocije i donositi ispravne odluke
- Potvrdila znanost: Djeca koja provode više vremena na otvorenom odrastaju u sretnije odrasle osobe