Gretchen Rubin, autorica The Happiness Project, prošle je godine sudjelovala na World Domination Summitu te poručila kako je ključ sreće biti i više nego što ustvari jesmo. Kako bismo bolje upoznali sami sebe, Gretchen preporučuje postavljanje određenih pitanja, zagledavanje u sebe i iskreno odgovaranje na njih.
Odgovorite na ovih pet pitanja
1. Kome zavidite i zašto?
Autorica kaže da razmišljanjem o tome da netko ima nešto što vi želite, lako možete doznati nešto o tome kakvi zapravo vi želite postati. Umjesto da se osoba fokusira na negativan aspekt ljubomore i zavisti, važnije je gledati na drugu stranu jer se iz te situacije može shvatiti što zapravo osoba želi i što želi postati.
2. O čemu lažete?
Laž zapravo razdvaja ponašanje od vrijednosti. Sve što osoba pokuša sakriti je velika, crvena zastava.
3. Što biste radili da se zabavite?
Žalosno je činjenica da većina odraslih prilikom tog pitanja postaje tajnovita. Kao pomoć pri odgovoru može poslužiti pitanje „Kako ste se zabavljali kad ste imali deset godina?“
4. Jeste li pasivan promatrač ili pokretač?
Autorica smatra kako postoje dvije vrste ljudi – promatrači i pokretači. Jednostavan primjer za razlikovanje ta dva tipa osoba jest odnos prema hrani. Promatrači ili uopće ne počinju jesti vrećicu čipsa ili ako započnu, pojest će je do kraja. Pokretači pak mogu pojesti samo jednu kockicu čokolade i to će ih učiniti sretnima, no ako ne dobiju niti komadić, mogu postati buntovni. Ono što ljude čine nesretnima jest pokušaj da se odupru iskušenju. Na taj se način i razlikuju promatrači od pokretača. Ako je osoba sigurna u sebe i vlastitu prirodu, može se mnogo bolje oduprijeti iskušenju. Potrebno je prihvatiti vlastitu prirodu i djelovati u skladu s njom.
5. Kakva su vaša očekivanja od partnera i od sebe samog u vezama?
Kada osoba pokušava promijeniti svoje navike, tada ona praktički sama sebi nameće nova očekivanja. No, postoje dvije vrste očekivanja – vanjska očekivanja (krajnji rokovi na poslu, zahtjevi voljene osobe) i unutarnja očekivanja (što želite samom sebi?).
Gretchen Rubin također je objasnila četiri vrste očekivanja i njihove karakteristike te kako se osobe unutar pojedine kategorije ponašaju.
Četiri kategorije ponašanja
1. Pristalice
Kao prvu vrstu navodi pristalice. Ljudi koji spadaju u ovu kategoriju dobro reagiraju i na unutarnja i na vanjska očekivanja. Oni jednostavno rade što se od njih traži bez obzira dolazi li njihova motivacija iz vanjskih ili unutarnjih očekivanja. Ova se kategorija drži svih pravila, ako im se zada neki zadatak, izvršit će ga, isto kao što će se držati i novogodišnjih odluka.
Pristalice su osobe koje su motivirane ostvarenjem i ispunjenjem cilja. Osjećaju se dobro kad se od njih nešto očekuje. No, takve osobe ne vole biti osramoćene kao što ne voli ni razočarati ljude. Pristalice žele znati pravila, a isto tako će se tih pravila i pridržavati. Sukladno tome, pristalice su osobe koje ne vole kada ne znaju što se točno od njih očekuje. Ako pristalice odluče nešto, to će i učiniti.
Lošija strana ove kategorije je upravo neznanje o tome što se od pristalice očekuje, što dovodi do paraliziranja. Oni uvijek iznova „bruse“ svoje kvalitete, a osjećaju se sretnima jedino u svojoj ugodnoj zoni gdje točno znaju što se od njih očekuje.
2. Ispitivači – vječito u propitkivanju
Sljedeća kategorija opisuje ispitivače. To su osobe koje ispituju i propitkuju sva očekivanja, vanjska ili unutarnja. Mora ih se nagovarati kako bi promijenili ponašanje. Ako se na njihova pitanja odgovori tako da su oni sami zadovoljni, može ih se nagovoriti da ispune očekivanje. No, ako motivacija za promjenom njima nije dovoljna, do promjene neće ni doći.
Ispitivači mogu imati i osobine pristalica ili buntovnika. Ispitivači se često ujutro bude s pitanjem „Što mogu učiniti danas?“, no nakon toga si postavljaju pitanja zašto moraju nešto učiniti. Takve osobe obožavaju istraživanja i informiranje. Ako osobe iz ove kategorije prihvate očekivanje, svakako će ga i ispuniti. Oni podupiru sve interno, ako su se prijavili na nešto.
No, njihove dobre strane ponekad mogu biti i loše strane. Ako se ispitivaču nešto ne predloži, on to neće ni ispuniti. Ovoj kategoriji je teško nešto ispuniti ako nisu upoznati s dovoljnim brojem informacija. Zbog toga se često dobiva dojam da su takve osobe proizvoljne.
3. Vječiti buntovnici
Kao treću kategoriju, Gretchen Rubin, spominje buntovnike. Takve osobe odbijaju i unutarnja i vanjska očekivanja. Buntovnici žele uraditi samo ono što oni same žele. Ako netko buntovniku postavi neko očekivanja, ta će osoba namjerno zaobići sva pravila samo kako to ne bi ispunila te kako bi pokazala svoju bit. Jedna od strana buntovnika je ta što razmišljaju van okvira. Oni mogu biti kreativni nekonformisti koju su željni razvitka. S druge strane to može biti pomalo frustrirajuće.
No, kako bi se takvom stavu stao na kraj, autorica Rubin savjetuje da se takve osobe izazove tako da im se kaže kako nešto ne mogu ispuniti. Iako buntovnici nisu motivirani prateći pravila, ponekad mogu napraviti nešto iz čiste ljubavi prema osobi koja ih je zamolila da nešto ispune. No, to nije toliko čest slučaj pa se osobe oko njih ne moraju previše puta nadati takvom ishodu.
4. Obveznici
Zadnja kategorija na popisu Gretchen Rubin su obveznici. Ljudi unutar te kategorije lako zadovoljavaju vanjska očekivanja, ali teže ispunjavaju unutarnja očekivanja. Te su osobe spremne skrenuti s puta kako bi pomogle ostalima, no samo u granicama njihova interesa. Ta se kategorija najlakše može opisati kao oni koji udovoljavaju ljudima te bi učinili sve kako bi dobili odobrenje ostalih.
Ujutro nakon buđenja, obveznici si postavljaju pitanje „Što ja danas moram učiniti?“. Motivirani su vanjskim odgovornostima. Članovi te kategorije su odlični članovi timova, obitelji i prijatelji. Oni također mrze praviti pogreške te najveći teret stavljaju na sebe. Oni sami ne žele biti osobe koje udovoljavaju ljudima, no ne mogu podnijeti da netko posrne.
Za svako očekivanje, obveznici stvaraju vanjsku odgovornost. Na primjer, ako oni donesu neke novogodišnje odluke, te iste će automatski objaviti ostalima putem bloga ili sl. Nakon toga, oni su motivirani udovoljiti onima kojima su obznanili svoje odluke. Za razliku od pristalica, obveznici nisu dobri samostalni početnici, njima je potrebno postavljati rokove, trenere i provjere. Također, oni često „pregore“ od posla jer svi ostali traže nešto od njih.
Čija očekivanja zadovoljavam – svoja ili nečija tuđa?
Određene kombinacije ljudi i posla bolje funkcioniraju zajedno. Buntovnici su skoro uvijek u braku s obveznicima. Pristalice su uvijek u vezi s pristalicama ili s ispitivačima kod kojih prevladavaju i osobine pristalica. Neke druge kombinacije bi u njihovom slučaju proizvele katastrofu. Zanimljivo, nije li?
Na kraju Gretchen Rubin naglašava kako se sreća može postići jedino ako shvatimo pravu istinu samog sebe. Naučiti razumjeti samog sebe, prava je životna avantura – voljeti sebe, prihvatiti sebe i živjeti u suglasju s vlastitom prirodom.