Impresivan svojom veličinom i ponudom, nimalo ne zaostajući za grandioznošću glavnog njemačkog grada na čijem se sajmištu tradicionalno održava od 1966. godine, ITB Berlin nas je oduševio na prvu, i to već na parkiralištu. Naime, rijeka ljudi koja se prema sajmu slije iz taksija, podzemne željeznice, autobusa kojima pristižu izlagači i osobnih automobila (kojima je gotovo nemoguće pronaći parkirno mjesto) nesvakidašnji je prizor za sve koji su prije posjećivali samo domaće i regionalne sajmove turizma. No, zahvaljujući njemačkoj organiziranosti i poslovnosti, cijela se ta rijeka izlagača i posjetitelja u kratko vrijeme preusmjeri prema nekoliko ulaza i ubrzo se nađete u pravom pravcatom Disneylandu za sve one koji imaju bilo kakve veze s turizmom (pa makar u pitanju bila samo vaša znatiželja).
Čisto da vam pokušam dočarati veličinu ovog sajma reći ću ovako: da biste uspjeli obići cijeli sajam bit će vam potrebno minimalno dva dana i dnevno ćete prolaziti otprilike 15.000 koraka (10 kilometara) tako da je nama prvi savjet koji smo dobili bio – obucite udobne cipele jer ćete se stvarno nahodati. I zaista smo se nahodali.
Brzinsko putovanje Planetom
Ovdje su cijele izložbene hale posvećene samo jednom izlagaču tako da se nismo mogli načuditi veličini turskog izložbenog prostora koji je započinjao s promocijom avio-kompanije Turkish Airlinesa, nastavio s predavanjima, prezentacijom izrade baklava i nevjerojatno velikim brojem turskih kompanija – hotela, agencija i ostalih iz svih regija Turske. Hodaš, hodaš, hodaš po izložbenom prostoru i nikad kraja. Slično je bilo i s talijanskim, španjolskim, indijskim, egipatskim, grčkim, japanskim, kineskim, indonezijskim štandovima…
Zaista je nevjerojatno iskustvo vidjeti na jednom mjestu najbolje od najboljeg što jedna zemlja ima za ponuditi – destinacije, kulturu, ali i gastro ponudu (jer su svi veći štandovi opremljeni vlastitim kuhinjama i barovima) – tako da smo za okrjepu na brazilskom štandu kušali sokić caju, a potom smo kušali njihov kolač od kukuruza s kokosom.
>> Plavuša u Brazilu: Foz do Iguaçu – grad ispod duge
Turci su nas počastili baklavama, Ciprani rakijom koja neodoljivo liči na našu lozu, Egipćani su nam servirali fantastičan autohtoni ručak, Japanci su nas pozvali na ceremoniju čaja, Argentinci su nas okrijepili vinom i još smo jednom za kraj svratili do naših Brazilaca na caipirinhu... Posjet ITB Berlinu uistinu izgleda kao brzinsko putovanje kroz ono najbolje što jedna zemlja može ponuditi. ITB Berlin je i najbolji način da shvatiš koliko je predivna naša planeta i koliko su posebni ljudi koji na njoj obitavaju, ma iz kojeg joj kutka pristizali na sajam.
Naše plavo more, naše zelene gore
No, srce je posebno zaigralo pri pogledu na hrvatski štand. Bilo mi je nevjerojatno drago vidjeti kako je velik, prekrasno uređen i kako je na najljepši mogući način prezentirana naša zemlja. Prošle je godine Hrvatsku posjetilo više od 3 milijuna njemačkih turista koji su ostvarili više od 21 milijun noćenja, a Hrvatska turistička zajednica se nada da će se i ove godine ponoviti taj rekord, ako ne i ostvariti rast broja dolazaka.
Važno je spomenuti kako su na dodjeli nagrada filmskog festivala „The Golden City Gate“ ove godine naši promotivni destinacijski filmovi osvojili čak tri nagrade: za promidžbu Dubrovačko-neretvanske i Ličko-senjske županije, a Turistička zajednica grada Zagreba osvojila je drugo mjesto u kategoriji „City International“ s filmom „We love Zagreb“.
Boom zdravstvenog turizma
Turistička zajednica grada Zagreba bila je predstavljena i u sklopu štanda HTZ-a, no posebno se predstavila ponudom zdravstvenog turizma na štandu HTI Conference, u sklopu Medical Tourism Pavilliona, gdje su se mogla poslušati predavanja vodećih eksperata iz područja zdravstvenog turizma, ali i saznati ponešto o ponudi izlagača koji su ovdje izlagali. Uglavnom se radilo o privatnim zdravstvenim ustanovama te o organizacijama poput EHHTA (European Historic Thermal Town Asocciation) i ESPA (European Spa Association).
U sklopu paviljona bio je organiziran i Medical Media Brunch namijenjen networkingu ljudi iz industrije, a Medical Quality Travel Alliance (MTQUA) je predstavila 10 najboljih svjetskih klinika. Od prezentacija koje smo poslušali bih svakako izdvojila onu Laszla Puchka, direktora Industry Intelligence, svjetski poznatog stručnjaka za područje zdravstvenog turizma, koji je predstavio rezultate nove studije „Exploring Health Tourism – the Executive Summary“.
Digitalizacija i biciklističke staze
Što se tiče trendova, čini se da kod organizacije putovanja digitalizacija i online rezerviranje uzima sve više maha. Naime, 2018. je bila prva godina u kojoj su Nijemci dali prednost online rezervacijama i kod dugih putovanja, a ne samo kod kraćih, što prije nije bio slučaj jer su se takva putovanja uglavnom rezervirala u agencijama. Loša vijest za turističke agencije, nije li? Međutim, dobra vijest za turističke agencije jest da se sve više traže individualizirana i luksuzna turistička iskustva, na posebnim mjestima koja nisu na glavnim turističkim rutama.
Izgleda da nam budućnost donosi i sve veći fokus na održivost i eko-turizam te na opuštajuća wellness-putovanja, ali i na aktivan odmor. Istraživanje nedavno provedeno u Njemačkoj, koja je inače lider u biciklističkom turizmu, pokazalo je kako je u 2018. godini čak 5.5 milijuna Nijemaca otišlo barem na jedno putovanje biciklom što bi moglo predstavljati dobru informaciju i za naše lokalne vlasti i turističke zajednice – dobre biciklističke staze u turističkim središtima mogle bi dovesti sve više turista koji vole takvu vrstu odmora, posebice Nijemaca.
5 do 12 za promjenu strategije
Kad je riječ o klimatskim promjenama, apel profesora Joachima Schellnhubera s Potsdam Institute for Climate Impact Research nikoga nije ostavio ravnodušnim. Naime, profesor je održao predavanje na temu utjecaja industrije turizma na klimatske promjene. Industrija turizma globalno ostvaruje 10 % nacionalnih dohodaka i odgovorna je za 8 % emisije CO2. Kazao je kako industrija turizma sama sebi sječe granu na kojoj sjedi doprinoseći klimatskim promjenama te kako treba načiniti jasnu strategiju kako bi se smanjila produkcija CO2 i spriječilo daljnje otapanje leda na Antarktiku. Jedan od prijedloga bio je da se izgradi željeznička mreža brzih vlakova koja bi povezivala Europu, a osvrnuo se i na putovanja kruzerima. Naime, kruzeri koji danas plove morima u ovom času emitiraju čestica kao jedan milijun motornih vozila.
Nakon Malezije koja je bila službeni partner sajma 2019., iduće godine će to biti Oman koji će svečano otvoriti sajam 4.3., a zatvoriti ga točno za Dan žena.
Više o sajmu saznajte na njihovim službenim stranicama www.itb-berlin.com.