Novi trendovi pojavljuju se brže nego ih možemo sve objasniti. Često i zato što brojni od njih zamru prije nego li šira javnost uopće bude upoznata njima, odnosno prije nego li napuste krugove entuzijasta. Digitalna moda činila se kao jedan od takvih trendova, no umjesto da nestane, ona dobiva zamah. Kako to da nešto apstraktno i naizgled nepotrebno postaje sve popularnije? Možda zato što su starije generacije tek prihvatile čitav novi svijet društvenih mreža, pametnih telefona i svjedočile čitavom nizu servisa i usluga kako sele iz fizičkog u digitalno okružje. Online shopping, online videoteka, online knjižnica. Neki brandovi odlično su se snašli u online svijetu, posebice brandovi iz svijeta igara, kao primjerice Rizk. No svijet interneta konstantno evoluira, a digitalna moda samo je jedan od odgovora na sveprisutnu virtualnu stvarnost i njezino pomicanje granica realnosti.
Novi brandovi dolaze na scenu
Zamisli ovo. Budiš se, provjeriš poruke na telefonu i odlučuješ se za današnji outfit. Na izbor imaš mini haljinu boje stakla, neonske hlače, Nicholas Kirkwood Crystal Combat Boots čizme ili Nike Dunk Genesis Cryptokicks tenisice koje ćeš upariti s meta-birkin torbicom. Nisi čula za niti jedan od ovih brandova iako pomno pratiš modni svijet? Bez brige. To je zato što izvan virtualnog svijeta uopće ne postoje! Ali to ih ne čini ništa manje stvarnima. Ljudi ih kupuju pravim novcem i ponosno pokazuju u svojim digitalnim kolekcijama.
No kako to zapravo funkcionira? Digitalna moda uistinu je zbunjujući pojam koji obuhvaća nekoliko različitih stvari. Izraz se može odnositi na NFT-jeve ili pak 3D odjevne predmete koji se mogu “photoshopirati” na vašu fotku. Drugim riječima, odjeća, ali ne u pravom smislu te riječi. Stvari se dodatno kompliciraju kada spomenemo “metaverse” i “Decentraland”, nedovoljno sazrele virtualne svjetove čije postojanje još nije u potpunosti ušlo u mainstream.
Dobro, što je onda digitalna moda?
Izraz “digitalna moda” zapravo se ne odnosi na konkretan proizvod ili rješenje. Kao i prava moda, digitalna moda je skupni termin. Po službenoj definiciji, moda je samoizražavanje u kontekstu odjeće, obuće, šminke, frizure i držanja. Digitalna moda je isto to – samo u virtualnom obliku. Ona je zamišljena da funkcionira u skladu s virtualnim svjetovima kao što je Metaverse Marka Zuckerberga, stoga digitalna moda u trenutnom obliku niti nema konkretnu platformu za svoj razvoj i postojanje. Tek kada naša stvarnost bude isprepletena raznim tehnologijama nadopunjene i virtualne stvarnosti, digitalna moda moći će poprimiti pravi oblik. Jer naši virtualni avatari svakako će trebati odjeću, obuću i razne modne dodatke, zar ne?
Kako će digitalna moda utjecati na “pravu” modu
Jedna od prednosti Metaversa je lišavanje ograničenja definiranih društvenim konstruktima i stereotipima. Spol, ideali ljepote i ostale norme u virtualnim svjetovima nisu bitne. Dapače, potiče se raznolikost i maksimalna individualna ekspresija. Digitalna moda, u kombinaciji s virtualnim platformama, pružit će čitavu novu dimenziju izražavanja, nesputanu i praktički neograničenu u svojim potencijalima.
Od digitalne mode očekuje se liberalizacija tradicionalnih okvira mode u pravom smislu te riječi. Otključavanje kreativnih sloboda u još neviđenim razmjerima svakako će pozitivno utjecati i na svijet “prave” mode, onaj koji je jasno definiran i dominiran uvijek istim brandovima. Održivost i manji štetan utjecaj na okoliš, nešto čime se modna industrija bori desetljećima, još su neke od bitnih prednosti digitalne mode koje će zasigurno natjerati modne divove i korporacije da prilagode svoje poslovne modele kako bi mogle ići u korak s virtualnim novim svjetovima.
Naturala Life br. 14
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life ili ga kupi na odabranim prodajnim mjestima i uživaj u sadržajima koji inspiriraju i mijenjaju perspektivu. Online izdanje čitaj besplatno na servisu Issuu.
Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!