Zdravstvene prednosti, uživanje u prirodi, ušteda na gorivu, bolja kondicija, gubitak kilograma… Koristi bicikala gotovo su beskrajne, baš kao i sve biciklističke rute koje biste uskoro mogli istraživati ako se priključite zajednici biciklista. Osim prednosti za tjelesno zdravlje, postoje mentalni i socijalni benefiti koji čine biciklizam još korisnijom i ugodnijom aktivnošću.
Kilogrami dolje
Biciklizam je aktivnost koja uključuje mnogo pedaliranja – iako se obično pretpostavlja kako pomaže samo u toniranju mišića listova i bedara, zapravo podrazumijeva kretanje gotovo svakog dijela tijela. Kao oblik aerobnog treninga, bicikliranje povećava aerobnu izdržljivost i poboljšava kondiciju – dolazi do povećane potrošnje kisika, ubrzava se metabolizam, rad srca i krvotok, što dovodi do sagorijevanja kalorija i lakšega gubitka kilograma.
Stoga se biciklizam našao u odabranom društvu vježbi koje britanska zdravstvena služba (National Health Service) preporučuje kao zdrav način smanjenja rizika od razvoja bolesti srca i raka. Naime, studija Sveučilišta u Glasgowu iz 2017. godine promatrala je više od 260.000 osoba u razdoblju od pet godina i otkrila da bi vožnja biciklom na posao mogla smanjiti rizik od razvoja bolesti srca ili raka za gotovo 50 posto.
Drugim riječima, manje bolesti, dulji život. Prema jednoj studiji, bivši biciklisti utrke Tour de France u prosjeku su živjeli do 81,5 godina u usporedbi s općom populacijom, koja je dogurala do 73,5 godina, što je povećanje od 17 posto. Biciklizam će također poboljšati koordinaciju, orijentaciju u prostoru i kvalitetu sna, a čak bi vam mogao poboljšati i seksualni život.
Čvrsta guza i bedra bez celulita
Međutim, dobrobiti bicikliranja možete osjetiti čak i ako ne napustite prostoriju u kojoj se nalazi vaš bicikl. Spinning je trening relativno novijeg datuma u kojem sudionici vježbaju na nepomičnim biciklima. Bicikl, Spinner, kreiran je za pripreme triatlonca Jonathana Goldberga, poznatijega kao Johnny G, a danas je prisutan u više od 100 zemalja i 30.000 klubova.
Baš kao i klasična vožnja biciklom, spinning poboljšava zdravlje (koordinaciju, razgibanost, snagu, izdržljivost), ali i snagu uma. Dobrobiti spinninga uključuju bolju izdržljivost, snažniji kardio i respiratorni sustav, fokus na tijelo i osvještavanje njegovih mogućnosti, manje stresa te bolju usredotočenost.
– Spinning je odličan trening za sve mišiće nogu i zdjelice – promjene na nogama vidljive su vrlo brzo (tanja bedra, zategnuti i snažniji mišići), a isto prati i gubitak tjelesne težine. Brzi nestanak celulita dodatno veseli pa žene, svih dobi, ovaj trening jednostavno obožavaju! Međutim, većini je nepoznato da radi i trbuh. Za razliku od običnog sobnog bicikla, gornjim dijelom tijela održava se tempo koji pomaže radu nogu i ritmu. Kod pomicanja prema naprijed i gibanja slijeva nadesno rade i trbušnjaci – objašnjava Klara Benko, licencirana instruktorica spinninga, autorica holističkog programa „Moj aktivni svijet“ te instruktorica pilatesa i programa Les Mills Body Balance.
U sat vremena treninga odradi se niz energetskih zona (snaga, izdržljivost, intervali i maraton), od zagrijavanja kroz trening do hlađenja. Velika je prednost što ga mogu voziti početnici, mlade mame, trudnice i osobe koje se oporavljaju nakon operacije (koljena ili kralježnice) jer opterećenje definira sama osoba – svaki vježbač vozi prema svojim mogućnostima te definira razinu otpora ovisno o trenutnoj kondiciji i snazi.
Osvojite to brdo!
Osim što će napraviti čuda za vaše mišiće, kondiciju i dugovječnost, biciklizam će pozitivno utjecati i na zdravlje mozga. Redovita je tjelovježba opetovano povezana s očuvanjem zdravlja mozga i smanjenjem kognitivnih promjena koje kasnije mogu povećati rizik od demencije. Uz koristi tjelesne aktivnosti, već i sam boravak u prirodi pridonosi smanjenju osjećaja depresije i anksioznosti te otklanja unutarnji nemir i nezadovoljstvo, zbog čega se bicikliranje preporučuje i u liječenju paničnih napada.
Napad panike pouzdani je znak da nešto nije u redu u vašoj cjelokupnoj životnoj situaciji. – Panični napadaj je zaista neugodno psihofizičko stanje koje može potrajati i po tri dana, a obično ga prati fizička bol u prsima, tahikardija, gušenje, preznojavanje, osjećaj da ćete pasti u nesvijest… Većina ljudi završi na Hitnoj jer misle da imaju infarkt ili problema sa srcem – objašnjava dr. med. univ. Denisa Legac, psihoterapeutkinja.
I dok osnova rješavanja paničnih napada mora biti pronalaženje odgovora na pitanje zašto, i to uz stručnu pomoć psihoterapeuta, jedan od načina kako se nositi s napadima panike je i bavljenje sportom – a dr. Legac definitivno preporučuje biciklizam. Osim što je praktičan i može se trenirati u svako godišnje doba, dok vozite bicikl (od točke A do točke B i natrag), bezbroj se puta izravno suočavate sa strahom. Prepreke na putu, strah od pada, obraćanje pažnje na to kako i kuda vozite te, kad stignete kući, onaj divan osjećaj uspjeha, sve je to važan doprinos koji vodi do izlječenja paničnih napadaja.
Klara Benko također ističe i prednosti za vaše samopouzdanje – jer jednom kad osvojite to brdo, samo je nebo granica. – Odmak od svakodnevice i opuštanje ponekad ide teško, ali relaksacija, obnova i vizualizacija dio su treninga. Kroz pravilno disanje i fokus na tijelo (napetost i blokade) opustit ćete um i riješiti se stresa, a samodisciplinu naučenu na treningu možete usmjeriti i na druga polja u životu jer spinning često uvodi i nova uvjerenja, poput „ja to mogu“, „moje tijelo je snažno“, „imam dovoljno snage za sve što trebam“ i slično – objašnjava Klara.
Taj divan osjećaj slobode
Ali oprez, jednom kad krenete moglo bi se dogoditi da više ne možete stati – biciklizam bi se mogao pokazati i ozbiljnom ovisnošću. Ili kako bi rekli Talijani: „Usadite djetetu ljubav prema biciklu i neće nikad imati novca za drogu.“
– Kao što navedena poslovica govori, moderni bicikli jesu skupi i dijelovi se troše, ali ono što vam bicikl pruža, užitak u druženju s istomišljenicima, prolasci kroz najljepše dijelove Lijepe Naše (ali i šire), otkrivanje najskrovitijih dijelova prirode, susreti s divljim životinjama, tišina šume, žubor potočića uz cestu dok stišćeš pedale na usponu od petnaestak posto uz puls od 180 o/min, sve to je zanemarivo uz ono što zauzvrat dobiješ – otkriva Neven Antić, diplomirani pravnik.
Ovaj je zaljubljenik u biciklizam sve njegove čari otkrio u dječačkim danima – od malog bicikla s pomoćnim kotačima do prvog nezaobilaznog Ponyja, u početku bez dorada, onako tvornički originalnog, pa do upgradea s banana-sicom, bez blatobrana (jer to je za papke, kaže tinejdžerski Neven) do prve Rogove specijalke, a danas ganja karbonsku jurilicu.
Dnevne mu se kilometraže kreću od 50 km tijekom radnih dana, zimi, do 100 km i više tijekom vikenda, što znači da na godišnjom razini zbroji i do desetak tisuća kilometara. Najduže je u komadu odvozio 250 km na „breveto vožnjama“, biciklističkim druženjima bez natjecateljskoga karaktera, sa zadanim trasama i kontrolnim točkama koje treba obići u određenom vremenskom razdoblju. Najpoznatiji svjetski breveto je Paris-Brest-Paris u dužini od 1200 km. Nisu rijetki ni odlasci u druge dijelove Hrvatske automobilima pa tamo padne neka biciklistička vožnja ili na višednevni izleti u Italiju (Dolomiti) ili Sloveniju (Vršič, Mangart). A zbog kojih se razloga uvijek vrati „u sedlo“?
– Jedan od možda i najvažnijih aspekata rekreativnog bavljenja biciklizmom je sklapanje prijateljstava i druženje s biciklistima. Vikend-vožnje gotovo redovito završavaju uz koju čašu piva ili soka, uz prepričavanje događaja s vožnje ili planiranje novih – zaključuje Neven.
Ali prije svega, ne zaboravite na ova zlatna pravila za bicikliste!
1. Ne kupujte bicikle u špecerajima (ili na Hreliću!) nego posjetite lokalne specijalizirane trgovine u kojima će vam stručnjaci preporučiti ono što je najbolje za vaše potrebe i želje, a kasnije osigurati i tehničku podršku.
2. Prije početka sezone vožnje odvedite svog ljubimca na pregled – redoviti servis osigurat će ispravnost bicikla, što znači da se možete pouzdati u kočnice kad se sjurite s brda.
3. Naučite promijeniti gumu i vratiti lanac na mjesto, a dobra je ideja i nositi osnovni alat i rezervnu zračnicu. Ako se nađete sami u divljini, tako ćete uvijek znati da se možete osloniti na sebe.
4. U uvjetima loše vidljivosti obavezno koristite svjetla i reflektirajuću odjeću ili detalje.
5. I na kraju – uvijek nosite kacigu, jer imate samo jednu glavu!