Ovaj simpatični bračni par s otoka Pašmana potpisuje vrhunske kozmetičke, ali i prehrambene proizvode. Njihov je aceto obožavan od strane mnogih gurmana, a žene se bez obnovljene zalihe krema i seruma ne vraćaju s otoka. Priča je započela potpuno spontano, s idejom otvaranja turističke agencije, a pretvorila se u nadahnjujuću poduzetničku sagu koja svojim kupcima želi pružiti samo najkvalitetnije proizvode s prirodnim sastojcima. U nastavku upoznajte Anu i Krstu Matulića – bračni par i vlasnike OPG-a koji su već ostvarili mnoge svoje snove: No, tu ne misle stati.
Vaša je prvotna poslovna ideja bila da otvorite turističku agenciju. Kako je došlo do pokretanja poljoprivrednog gospodarstva?
Ana: Do pokretanja OPG-a je došlo slučajno. Počela sam sa izradom sapuna iz hobija, dobila oznaku Hrvatski otočni proizvod i prodaja je polako krenula. Krsto je paralelno završavao uređenje prostora, koji smo htjeli pretvoriti u Turističku agenciju. I onda smo shvatili da se ne želimo time baviti (smijeh). Sezona je bila pred vratima, imali smo puno spremnih, zapakiranih sapuna, imali smo punu bačvu starog vinskog octa, marinirali smo malo ribe, skuhali marmelade od voća kojeg smo imali i otvorili dućan. I ispalo je odlično. Onda je polako počeo razvoj proizvoda. Neke smo brzo prestali proizvoditi jer nismo bili u potpunosti zadovoljni s njima, pa smo uvijek pokušavali eksperimentirati s nečim novim.
Posao koji radite definitivno nije samo posao, već predstavlja i stil vašeg života. Što biste onda rekli, kakav život vodite?
Ana: Onaj koji voliš kad se ujutro probudiš i znaš da je ispred tebe radni dan koji je ponekad težak jer traje predugo, ali i zabavan, i radiš ga s guštom. Radiš čitav dan, a nikada nisi na poslu.
Kako je živjeti na otoku, pogotovo u hladnijem dijelu godine?
Krsto: Na otoku je uvijek super, slobodniji smo zimi nego ljeti, a opet ima posla u polju, nemamo radno vrijeme i možemo uzeti dugu pauzu. Zima je puno inovativnija, imamo vremena za nove proizvode, proizvodnju, eksperimentiranje. Imamo vremena i za putovanja jer koliko god bilo lijepo na otoku ipak imamo potrebu promijeniti klimu i vidjeti nova mjesta.
Proizvodite kozmetiku i prehrambene proizvode, zanima me koji je zajednički nazivnik vašim proizvodima?
Ana: I jedno i drugo su prirodni, kvalitetni proizvodi koje mi sami moramo obožavati prije nego ih stavimo u prodaju.
Ana, kada si se počela zanimati za proizvodnju kozmetike?
Ana: U zimi 2011. godine, kad nisam imala posao, a zimu sam provela na otoku. U tom slučaju život na otoku nije baš bajka. Počelo je sa sapunima i onda sam se s godinama lagano nadograđivala i trudila se naučiti nove stvari.
Od kakvih su sastojaka tvoji proizvodi?
Ana: Proizvodimo kozmetiku od kvalitetnih ulja, hidrolata, eteričnih ulja, aloa vere, pčelinjega voska. Jako nam je bitna kvaliteta.
Na koji si proizvod najponosnija?
Ana: Na Immortelle kremu od smilja, koja je davno testirana na mužu, a rezultat je edukacije u Parizu. Naravno da ne mogu spomenuti samo Immortelle jer sam jako ponosna i na Essentielle hijaluronski serum za lice i područje oko očiju koji je rezultat edukacija kod Mirele Ilenić, moje najdraže profesorice. Od nje sam naučila jako puno o kvalitetnim sirovinama i njihovoj primjeni u kozmetici. Kada mi dođe u goste , uđemo u labos i nema nas satima (smijeh).
Koji se sve proizvodi danas nalaze u vašem asortimanu i planirate li neke nove?
Ana: Što se tiče kozmetike, asortiman nam se sastoji od Immortelle, Essentielle, Eternelle krema, Beauty drops, Piling Rebelle, sapuna, melema. Od začina imamo Ljuti umak Pašmanero, Pašman libre aceto, Vinski ocat, aromatizirane soli, marmelade…
Gdje nabavljate sastojke za izradu kozmetike? Uzgajate li neke biljke koje su sastavni dio vaših proizvoda?
Krsto: Za kozmetiku imamo svoje maslinovo ulje, aloa veru, samoniklo bilje. Hidrolate i eterična ulja nabavljamo od malih proizvođača, koliko je god to moguće.
Od sjemena, ploda, cijele biljke pa sve do proizvoda – je li to vaša filozofija proizvodnje?
Krsto: Što se tiče prehrambenih proizvoda većina sirovina je naša ili s otoka. Naša filozofija proizvodnje je stavljena na kvalitetu sirovine jer neke ne možemo proizvesti sami.
Koliko vam je važno imati tu kontrolu u svim fazama proizvodnje, pogotovo kada je o kvaliteti riječ?
Ana: Za kvalitetu nam je vrlo važna kontrola u svim fazama. Bitno je za stvari u kojima niste stručni imati stručne osobe. Mi smo imali sreću da smo to našli jer nekad mali proizvođači zapostave te segmente. Za naš razvoj i početak je bilo jako bitno brendiranje i vizualni identitet. Tu smo našli Hand Dizajn Studio i sada su oni naši ljudi za dizajn. Što se tiče tehnologije u proizvodnji kozmetike kad negdje zapne, tu je Mirela. Po pitanju prehrambenih proizvoda posebno octa Krsto je puna naučio od bake i to proizvodi već godinama. Nekako čovik ima prirodni talent za spizu (smijeh).
Pašmanero je jedan od vaših zaštitnih znakova, o kakvom je proizvodu riječ? I koliko ga godišnje proizvodite?
Krsto: Pašmanero je prirodno fermentirani ljuti umak od raznih vrsta čili papričica. Dobio je nagrade za Hrvatski otočni proizvod, Superior taste award (Bruxelles) i International taste award– Italia. Godišnje ga proizvedemo oko 400 litara.
Postoji Žuti, Crveni i Crni Pašmanero; dakle, blagi, srednje ljut i ljut – koje sve papričice koristite za njihovu proizvodnju? Koliko ste papričica uzgojili ove sezone?
Krsto: Ove sezone smo uzgojili 1500 biljaka (sadnice iz Kaštela), oko 15 različitih vrsta – nekoliko vrsta Habanera i nekoliko cayenne, ghost pepper, jalapeño, carolina reape… Zahvalio bih ekipi iz Jute Spize iz Kaštela koja nam je prošle godine uzgojila sve sadnice. Nadamo se da ćemo i dalje surađivati s njima. Čak su napravili super senf „Peta Pleska“ u koji su ubacili i naš aceto od smokve. Ovakve suradnje i dobar odnos s drugim malim proizvođačima nas jako vesele i smatramo to uspjehom.
“Prodajemo aceto koji je odležao u bačvi minimalno 2 godine”
No, ipak je vaša perjanica Pašman libre, aceto balsamico od smokve, koji osvaja nagradu za nagradom. Za njegovu ste proizvodnju posadili čak 180 smokvi. Znamo da aceto, pogotovo ovako kvalitetan, nije lako proizvesti pa me zanima koliko ste se dugo educirali o proizvodnji aceta i gdje?
Krsto: Sama edukacija ne zahtijeva puno vremena, informacije se dobiju brzo, ali treba bar godina dana da se proba onaj prvi aceto. Trenutno prodajemo aceto koji je odležao u bačvi minimalno 2 godine. Ušli smo u šestu godinu i iduće godine taj stari aceto ide u prodaju. Very limited edition. Prekretnica je svakako bila edukacija u Modeni. Imali smo sreću da učimo od najboljih o proizvodnji aceta. Hrvatski konzulat u Milanu nas je spojio s najboljim proizvođačima u Modeni, a to je za nas bila vrhunska prilika.
Je li tih 180 stabala dovoljno za proizvodnju aceta ili otkupljujete smokvu od drugih otočana?
Krsto: Otkupljujemo od otočana smokve i to je još jedna divna suradnja koja traje već godinama. Svake godine nam se javi još otočana koji žele prodati svoje smokve. Na našem otoku ih je zaista puno, a još uvijek nisu maksimalno iskorištene. Nadamo se da će se to promijeniti.
S kojim se jelima najbolje slaže aceto od smokve? Gdje ga vi koristite?
Ana: Super se slaže sa salatama , kremastim kolačima, gustim juhama, i mesnim umacima. Ma, aceto vam je za sve.
Kada je o poslovanju riječ, biste li se složili da je dugoročno najbolji organski rast?
Krsto: Svakako je najbolji organski lagani rast, posebno za male proizvođače. Uvijek smo oprezni s velikim ponudama i idejom velikog rasta. Kada imate ograničene količine onda nemate potrebe za velikim rastom. Ono što proizvedete možete i prodati u svom dućanu, preko web shopa i nekoliko specijaliziranih dućana
Koliko vam je važna stabilnost poslovanja i u kojem se trenutku odlučujete da je vrijeme za neki novi projekt ili unapređenje proizvodnje?
Ana: Stabilnost poslovanja ne postoji, ulažemo u unapređenje kad god imamo priliku. Ovu zimu smo uložili u pogon za proizvodnju bez obzira na koronu. To je nešto što je bitno za naš razvoj. Uvijek se moramo truditi da budemo još bolji.
Je li se kriza vezana uz koronavirus značajno odrazila i na vaše poslovanje?
Krsto: Ove godine smo radi korone imali manji promet što je bilo za očekivati. Sezona nam je kraće trajala nego inače. Nadamo se da će iduća godina biti bolja. Otvorili smo webshop radi toga
Biste li rekli da ste ostvarili sve svoje snove, privatno i poslovno? Ima li još neki san koji čeka na ostvarenje?
Ana: Nismo ostvarili sve snove, ali smo sretni da i dalje sanjamo ovaj san. Želimo ostvariti još puno novih projekata u našem OPG-u.
Koja vam je, inače, najdraža ‘spiza’? Što najviše volite kuhati i jesti?
Krsto: Najdraža spiza je ona koju ćemo tek spremiti (smijeh). Inače obožavamo kuhati i jesti. Nema hrane koju baš ne volimo.
Što je najbolje u tome da, kao bračni par, radite zajedno?
Ana: Sve, toliko je lako raditi kad znaš da imaš sigurnu podršku i osobu koja će ti iskreno reći kad nešto nije dobro. Posao je uvijek 100 % odrađen i kad nekoga od nas nema kući. Ideje samo dolaze jer puno pričamo o razvoju proizvoda.
Postoji li vrijeme kada baš ništa ne radite? Kako odmarate?
Krsto: Vrijeme kad odmaramo i ništa ne radimo je samo kad nismo na Pašmanu. Na putovanjima, izletima, jedrenju, ribarenju…
Za kraj, kako i gdje naši čitatelji mogu doći do vaših proizvoda?
Ana: Na našoj stranici www.opgmatulic.com, a u Zagrebu u trgovinama Gligora i Kantarion.
Pročitaj i ovo:
- Zimski ručak inspiriran otokom Pašmanom
- Immortelle hidratantna krema – pašmansko smilje za ljepotu kože
- U dobru, zlu i poslu: Tri para pokazuju kako je to živjeti i raditi zajedno
Pretplati se na tiskano izdanje časopisa Naturala Life ili na digitalnu verziju na platformi Magzter i uživaj u sadržajima koji ispiriraju i mijenjaju perspektivu. Promaknula su ti prethodna izdanja časopisa Naturala Life i Naturala Health? Pročitaj ih online!