Prisjetite se zadnje svađe ili napetog razgovora koji ste vodili s partnerom, članom obitelji, kolegom ili prijateljem. Jeste li stvarno slušali jedno drugo? Ili je bilo samo puno vike, dizanja ruku u zrak, a zatim i odlaska bez ikakvog rješenja?
Želite li biti bolji slušatelj tijekom svakodnevnih razgovora, ili pak usred svađe, aktivno slušanje odličan je način da poboljšate svoje odnose i komunikacijske vještine.
Što znači aktivno slušanje?
Što je točna definicija aktivnog slušanja? I zašto je aktivno slušanje toliko korisno i važno u profesionalnom i osobnom životu? Stručnjaci su nam objasnili ovu važnu vještinu.
Patrice Le Goy, psiholog i licencirani bračni i obiteljski terapeut, kaže da je aktivno slušanje oblik komunikacije koji od vas zahtijeva da budete prisutni, da prihvatite i verbalne i neverbalne poruke koje govornik šalje i da budete u stanju reflektirati govorniku ono što je primljeno.
Drugim riječima – u potpunosti ste prisutni. Također, ne donosite prerane zaključke o onomu što je rečeno, niti razmišljate o sljedećoj stvari koju ćete reći dok druga osoba govori. “Ključan dio aktivnog slušanja je uključenost – u osobu, u razgovor, u poruku. Kada smo aktivni, angažirani slušatelji, drugoj osobi posvećujemo punu pozornost i otvoreni smo prema onomu što se govori”, kaže Le Goy.
Zašto je empatija važan dio aktivnog slušanja?
Budući da je neupadanje u riječ i nepostavljanje pitanja prije nego što završe s govorom veliki dio aktivnog slušanja, Leanna Stockard, LMFT u LifeStance Healthu, kaže da je empatija također ključan aspekt: “Uz korištenje aktivnog slušanja, postoje govornik i slušatelj, a alat je osigurati da se govornik osjeća saslušanim i shvaćenim prije nego što slušatelj dobije priliku govoriti. Namjera ovog alata je osigurati da slušatelj razumije govornika. Slušatelj bi trebao biti uključen u razgovor i slušati sadržaj, a ne samo izgovorene riječi.”
Dok ste aktivan slušatelj, morate imati na umu da govornik ima riječ, čak i onda kada raspravljate o spornoj temi. To vrijedi i za vaš govor tijela. “Slušatelj ne može prekidati niti pružati bilo kakve neverbalna ometanja poput kolutanja očima ili okretanja leđa govorniku”, dodaje Stockard.
Kako postati bolji u aktivnom slušanju
1/ Vježbajte različite strategije
Iako su neki ljudi prirodno dobri aktivni slušatelji, Stockard kaže da ovo smatrate vještinom koju možete izgraditi, a ključno je korištenje različitih strategija kako biste otkrili onu koja vam odgovara.
Jedna od strategija koju preporučuje je zapisivanje onoga što druga osoba govori. “Iako nedostatak kontakta očima može natjerati drugu osobu da misli da je ne slušate, reći joj na početku da želite hvatati bilješke koje će vam pomoći da ostanete usredotočeni može biti dobar način da im date do znanja da ih shvaćate ozbiljno, čak i ako vam se čini da niste”, kaže Stockard.
2/ Radite na vještinama tijekom svakodnevnih razgovora
Stockard kaže da ne smijemo čekati da stres i napetost postanu visoki kako bismo prakticirali aktivno slušanje. Ono se može prakticirati i kada s partnerom razgovaramo o tome kako smo proveli dan i sl.
3/ Postavljajte pitanja
Postavljanje pitanja jedan je od sigurnih načina vježbanja aktivnog slušanja. Konkretno, postavljanje pitanja bez osuđivanja (tj. “Biste li imali nešto protiv da pojasnite to kako bih mogao bolje shvatiti što govorite?”) može izgraditi razumijevanje.
4/ Posvetite punu pozornost
Ovo bi se trebalo činiti očitim, ali kada vježbate aktivno slušanje, važno je izbjegavati gledanje u svoje uređaje. Umjesto toga, posvetit ćete svoju nepokolebljivu pozornost osobi koju slušate. “Čak i kratak pogled na vaš telefon može zaustaviti razgovor”, kaže Le Goy.
5/ Prisjetite se vremena kada vas nitko nije čuo
“Čak i mi, koji se bavimo aktivnim slušanjem, upoznati smo s tim osjećajem da nas netko ne čuje”, kaže Le Goy, dodajući da sljedeći put kad se to dogodi, razmislite o tome što biste željeli da je druga osoba učinila da vas uistinu čuje i uključite to u vlastito ponašanje. Ili primijetite kada vas netko aktivno sluša i razmislite o tome kako to pomiče razgovor u otvorenijem i produktivnijem smjeru.
6/ Usredotočite se na osjećaje
Još se uvijek borite s aktivnim slušanjem? Stockard savjetuje da pokušate obratiti pozornost na osjećaje koji se izražavaju ispod riječi. To također može pomoći jačanju empatije.
7/ Provjeravajte sami sebe
Dr. Le Goy kaže: “Važno je provjeravati samog sebe tijekom [ključnih] razgovora. Primijetite svoj govor tijela. Jeste li okrenuti od osobe? Ili su vam ruke prekrižene u obrambenom stavu? Možete li se sjetiti posljednjih nekoliko stvari koje ste rekli ili razmišljate o nečemu sasvim drugom? Pokušajte primijetiti te stvari i promijenite jednu od njih kako biste ojačali svoje vještine aktivnog slušanja.”
8/ Odvojite trenutak za razmišljanje o razgovoru
Kad govornik završi s govorom, uzmite si vremena da razmislite o onome što ste razumjeli prije nego što mu odgovorite. To osigurava da ste ih čuli i obradili ono što je možda priopćeno ‘između redaka’.
Pročitaj i ovo:
- Kada partneru dati drugu šansu, a kada kritički preispitati odnos?
- Anksioznost: Kako pomoći prijatelju s izazovima mentalnog zdravlja?
- Empati i visoko senzibilne osobe – ovo su njihove glavne karakteristike