Nutricionizam

Kalcij osigurava zdravlje, ali se nepravilno uzima

Piše: dr. med. spec. transf. med. Anka Dorić. Od osteoporoze ugrožene su jedna od tri žene, ali i jedan od svakih pet muškaraca. Za njezinu prevenciju već godinama nas savjetuju: valja jesti mliječne proizvode i kretati se. Je li to dovoljno?

Kalcij osigurava zdravlje, ali se nepravilno uzima

Iako je naglasak nutricionista, liječnika, biokemičara i ostalih zdravstvenih radnika na pravilnoj prehrani obogaćenoj kalcijem i vitaminom D za očuvanje zdravlja kostiju te za sprečavanje napredovanja osteoporoze. Znanstvenici se u posljednje vrijeme pitaju: jesu li kalcij i vitamin D uistinu dovoljni i ima li još nešto ''iza''?

Osteoporoza je bolest kod koje vrlo neprimjetno, obično bez simptoma, starenjem opada gustoća i kvaliteta koštanog tkiva, a posljedično dolazi da slabljenja naših kostiju i povećanog rizika od prijeloma (osobito kostiju kuka, kralješnice, podlaktice i šake ) te tzv. iznenadnih prijeloma kod ''blagih'' udaraca i trauma te su naprsnuća kosti često prvi znak ove metaboličke bolesti.

Mada prvenstveno smatrana bolešću žena u postmenopauzi zbog nedostatka estrogena, danas je jasno da od smanjenja koštane mase s oslabljenom koštanom arhitekturom sve više boluju i muškarci nakon 40-te godine života.

Uistinu, kalcij i vitamin D (uz šetnju po sunčanom vremenu , čega je premalo osobito u kasnu jesen i zimi) doista jesu najvažniji čimbenici koji bi kostima trebali osigurati adekvatnu gustoću, time i zdravlje, ali ima tu i nekih zabluda.

 

Kalcij osigurava zdravlje, ali se nepravilno uzima

 

Prevelika pozornost samoj nadoknadi kalcija velika je zabluda

Novije medicinsko-nutritivne studije pokazuju da je nadoknada kalcija, bez ostalih minerala, osobito dovoljne količine magnezija, u prevenciji osteoporoze gotovo beskorisna, a može biti i štetna.

Za bolju i učinkovitiju prevenciju osteoporoze, jedne od najznačajnijih metaboličkih bolesti ovog milenija često se savjetuje u riječi i slici, ne samo u liječničkim ordinacijama, na kongresima i simpozijima, već i u medijskim kampanjama govori o ''magičnim'' učincima dnevne doze šalice mlijeka i govori kako za jače kosti treba uzimati kalcij.

Tako je i tzv. RDA vrijednost kalcija koji treba uzimati svakodnevno (od engl. Recommended Dietary Allowances) tj. preporučene dnevne količine unosa kalcija dovoljne za zadovoljenje potreba gotovo svih zdravih pojedinaca (97 – 98 %) određene životne dobi, koje se izražavaju u internacionalnim jedinicama, miligramima ili mikrogramima ) skočila sa 500 mg na 1000 mg dnevno.

Znanstvenici su vjerovali kako će sa svom tom količinom kalcija koju žene uzimaju učestalost osteoporoze u žena početi opadati, što se nije dogodilo, već su naprotiv zaključili da je ona među ženama razvijenih zemalja u porastu! Studije pokazuju kako 9 od 10 žena u postmenopauzi imaju neki stupanj osteoporoze, dok milijuni žena godišnje pate od prijeloma kostiju. Plaši nas također nekoliko činjenica. Jedna je kako se za svakih 10% gubitka koštane mase, rizik od prijeloma povećava za 100 %! 


Ako ste ženskog spola i dobi iznad 60 godina, rizik od nastanka frakture kuka jednak je ukupnom zbroju rizika obolijevanja od karcinoma dojke, maternice i jajnika! I ne samo to, polovica žena nakon prijeloma više ne prohoda , dok ih 13%umre od komplikacija, u prvih 6 mjeseci nakon prijeloma.

Što je tu krivo? Evo što: uz brojne savjete da pijete dovoljno mlijeka i uzimate dovoljno kalcija, problem nije u premalom unosu kalcija...nego najčešće suprotno, u prevelikom unosu kalcija u organizam. Dobro ste pročitali, nije zabuna!

 

Kalcij osigurava zdravlje, ali se nepravilno uzima


Evo nekih činjenica koje tjeraju na razmišljanje:

  •  Amerikanke već imaju najviši nivo potrošnje kalcija u svijetu, no istodobno i najvišu stopu osteoporoze!
  •  Indijke i ostale žene azijskog kontinenta konzumiraju za usporedbu s Amerikankama tek neznatan dio njihove potrošnje kalcija, ali RIJETKO obolijevaju od osteoporoze i artritisa.
  •  BEZ OBZIRA na količinu konzumiranog KALCIJA, on se neće uspjeti apsorbirati u kosti ako NEDOSTAJE MAGNEZIJA!

Rezultati posljednjih studija kojima se ispitivao učinak nadoknade kalcija i magnezija otprilike kažu: Ako ste poput većine žena u razvijenim zemljama (pa i ako uzimate povremeno kao nadoknadu kombinirane preparate minerala i vitamina ) velika je vjerojatnost da imate relativni manjak magnezija spram kalcija pa zato većinu kalcija uzetu kao nadoknadu vaš organizam neće moći apsorbirati.


Što se događa u organizmu s viškom neapsorbiranog kalcija?

  •  Dio odlazi u mišiće, uzrokujući pretjerane mišićne kontrakcije, povećanu sklonost grčevima i ''neobjašnjivim'' bolovima u mišićima tzv. fibromialgijama.
  • Dio se taloži u zglobovima, gdje može uzrokovati artritis
  • Dio neapsorbiranog kalcija odlazi u bubrege te postoji rizik od nastanka bubrežnih kamenaca
  • Dio se taloži na stjenkama krvnih žila tvoreći aterosklerotske plakove, koji su patološka podloga za nastanak i napredovanje bolesti srca i krvnih žila


Ako želite spriječiti nastanak opisanih poremećaja, potrebno je uzimati DVOSTRUKE količine MAGNEZIJA u ODNOSU na količinu KALCIJA!


Kalcij osigurava zdravlje, ali se nepravilno uzima

 

Poznati korisni učinci magnezija na zdravlje su :

1. Oporavak koštane mase kod osteoporoze...


Više je studija pokazalo kako magnezij usporava gubitak kosti i pomaže u obnovi. Jednoj ginekološkoj kliničkoj studiji tijekom koje je nekoliko stotina ispitanica, starije životne dobi dobivalo duplu količinu magnezija spram kalcija, u 11% slučajeva došlo je do povećanja gustoće kostiju u ispitanica.

Prema činjenici da žene u postmenopauzi godišnje gube oko 1% koštane mase, rezultati studije ukazali su da su žene nadoknadom dvostruke količine magnezija spram kalcija povratile desetgodišnji gubitak koštane mase!

2. Prevencija infarkta srca...


Bolesti srca među glavnim su ubojicama žena zrele dobi. Brojne studije pokazale su nedostatak magnezija u osoba koje su imale infarkt srca. Zna se da magnezij sprječava odlaganje kalcija u stjenke krvnih žila i djeluje preventivno protiv nastanka plakova i ovapnjenja. Magnezij pomaže i održanju pravilnog ritma kucanja srca. Kako?

Djeluje kao mišićni relaksator, dakle suprotno od kalcija koji pojačava kontraktilnost srčanog mišića. Pravilan unos ova dva minerala omogućuje srčanom mišiću pravilan rad, a previše kalcija može uzrokovati hiperkontraktilnost , grčevita stezanja mišića pa i infarkt. Liječnici već odavno znaju koliko kalcij može biti opasan za srce te ne čudi da su među najčešćim propisivanim lijekovima za srce lijekovi iz grupe blokatora kalcijevih kanala.

Uloga im je spriječiti kalciju ulaz u srčani mišić. U jednom članku znanstvenog časopisa ''American Heart Journal'', zbog zaštitnog djelovanja na srčani mišić magnezij je prozvan "prirodnim blokatorom kalcijskih kanala''.

3. Oslobađa od migrene... nesanice... depresije...


Antiosteoporozno djelovanje, prevencija bolesti srca i upala zglobova samo su neka od mnogobrojnih korisnih učinaka magnezija. Također je učinkovit i u ozdravljenju od migrena, nesanice, depresije, PMS-a, visokog krvnog tlaka, križobolje, konstipacije, bubrežnih kamenaca i kroničnog umora. Uzimanje magnezija smanjuje i glad za prejedanjem, a upravo je česta navika žena i prejedanje čokoladom prije i tijekom menstruacije.

Prema mišljenju nekih stručnjaka jedan od uzroka PMS sindroma je nizak nivo magnezija. Pokušajte ga nadoknaditi uživanjem kakao napitaka! Poznato je naime da kakao obiluje magnezijem.

 
 
Kalcij osigurava zdravlje, ali se nepravilno uzima  
 
Kalcij osigurava zdravlje, ali se nepravilno uzima

Napisala:  Anka Dorić, dr. med. spec. transf. med. 

Voditeljica Odjela za transfuzijsku medicinu, Imunološki zavod, Zagreb; Predsjednica Nacionalne udruge za planiranje obitelji, spolno i reproduktivno zdravlje i prava “Plan A”; Stručna suradnica savjetovališta Poliklinike Virogena Plus; Stručna suradnica ECCA-e, Europske udruge za rak vrata maternice

 

 

 

 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.