Advertisement
Nutricionizam

Za energiju, koncentraciju i bolje raspoloženje: Što jesti kako biste se svaki dan osjećali odlično?

Iako ste vjerojatno već znali da zdrava prehrana može poboljšati vaše fizičko, mentalno i emocionalno zdravlje, jeste li se ikad zapitali koje su namirnice najbolje za tjeranje umora, podizanje koncentracije ili poboljšanje raspoloženja?

Za energiju, koncentraciju i bolje raspoloženje: Što jesti kako biste se svaki dan osjećali odlično?



Postoje mnogi dijelovi vašeg života za koje vam se čini da su van vaše kontrole, ali vaša prehrana ne mora biti jedan od njih. U stvari, već i samo biranje zdravijeg obroka daje vam osjećaj kontrole nad prehranom, što može pomoći da se osjećate budnije i energičnije, piše Cleveland Clinic.

Štoviše, istraživanje iz 2017. godine objavljeno u časopisu Advances in Nutrition otkrilo je da je prehrana bogata svježim voćem i povrćem s uravnoteženim unosom makronutrijenata povezana s poboljšanim zdravljem i dobrobiti kod pacijenata s karcinomom dojke. Iako ste vjerojatno već znali da zdrava prehrana može poboljšati vaše fizičko, mentalno i emocionalno zdravlje, jeste li se ikad zapitali koje su hranjive tvari najbolje za tjeranje umora, podizanje koncentracije ili poboljšanje raspoloženja?

Za održavanje snage i izdržljivosti

Manjak nutrijenata - ili neravnoteža hranjivih sastojaka - može dovesti do nedostatka energije i spriječiti vas da radite ono što želite. Stoga ciljajte na pet do osam serviranja voća (1,5 do 2 šalice) i povrća (2,5 do 3 šalice) dnevno, kao i cjelovitih žitarica. Ti zdravi izvori ugljikohidrata dat će vašem tijelu gorivo tijekom cijelog dana.

Proteini su također nevjerojatno važni. Starenje i neaktivnost dovode do toga da mišićna masa prirodno opada, što povećava rizik od ozljeda. Proteini iz prehrane pomaže u održavanju i izgradnji mišića. Meso peradi, govedina, riba, mliječni proizvodi i jaja, kao i biljni izvori poput graha, orašastih plodova, leće i soje, sjajni su načini za uključivanje više proteina u prehranu.

Za energiju, koncentraciju i bolje raspoloženje: Što jesti kako biste se svaki dan osjećali odlično?

Za poboljšanje raspoloženja


Promjene u vašem zdravlju i druge životne okolnosti mogu izazvati osjećaj tuge i depresije. I dok je o tome uvijek potrebno razgovarati s kvalificiranom osobom, konzumiranje zdravih namirnica definitivno može pomoći da se osjećate bolje - i to ne samo fizički, nego i emocionalno, jer određeni hranjivi sastojci dokazano povećavaju raspoloženje.

Studija iz 2018. godine objavljena u časopisu World Journal of Psychiatry utvrdila je popis 12 hranjivih sastojaka s antidepresivnim svojstvima. To uključuje folate (špinat, naranče, senf, brokula), željezo (kamenice, leća, špinat, tamna čokolada), omega-3 masne kiseline (losos, haringa, orasi, sjemenke lana), vitamin A (zeleno lisnato povrće, brokula, bundeva, mrkva), vitamin C (crvena paprika, naranča, jagode, cvjetača) i cink (jastog, rak, bademi).

Za povećanje fokusa i mentalne jasnoće


Iako postoji mnogo faktora koji utječu na kognitivne funkcije i vašu sposobnost koncentracije, ako se osjećate kao da vam je mozak u magli, vaša prehrana može biti dio problema.

Pregled iz 2010. godine objavljen u časopisu Neuroscience sastavio je popis „hrane za mozak“, a tu istaknuto mjesto zauzimaju omega-3 masne kiseline koje se nalaze u lososu, lanu i orasima. Osim toga, nedostatak vitamina B 12 povezan je s lošijim pamćenjem, sugeriraju podaci američkog Nacionalnog instituta za zdravlje. Unos vitamina B 12 možete poboljšati namirnicama poput govedine, tune i jaja, kao i mlijekom iz biljnih izvora.

Za energiju, koncentraciju i bolje raspoloženje: Što jesti kako biste se svaki dan osjećali odlično?

Za buđenje energije

Kad se osjećate umorno i mislite da trebate nešto prigristi da biste se razbudili, odvojite trenutak da se zapitate je li u pitanju osjećaj gladi ili žeđi. Najčešće, jedan od prvih znakova dehidracije je umor. Pokušajte popiti čašu vode, pričekajte nekoliko minuta, a zatim ponovno provjerite jeste li još uvijek gladni.

Ako trik s vodom ne funkcionira, stručnjaci s Harvarda predlažu da razmaknete obroke kako biste dobili više energije tijekom dana, umjesto da pojedete tri velika obroka. Konzumiranje velikog ručka može povećati razinu šećera u krvi, ali pad koji dolazi nakon ostavit će vas iscrpljenima.

Dobre grickalice za poticanje energije uključuju hranu bogatu vlaknima i proteinima, poput orašastih plodova, jabuke s kikiriki maslacem ili komadića sira i naranče. Ovi zalogaji pomoći će pobuditi energiju te spriječiti pad razine šećera u krvi. 

Za energiju, koncentraciju i bolje raspoloženje: Što jesti kako biste se svaki dan osjećali odlično?

Za ublažavanje upale i boli

Mnogo je bolova zapravo uzrokovano kroničnom upalom u tijelu. Studija iz 2018. godine objavljena u časopisu Nutrients otkrila je da je tipična američka prehrana, bogata namirnicama koje pridonose nastanku upale, povezana s recidivom raka dojke. S druge strane, autori su pretpostavili da protuupalna prehrana može umanjiti rizik od recidiva raka dojke te pridonijeti zdravijem stanju organizma, budući da kronična upala može oštetiti zdrave stanice tijela i iscrpiti imunološki sustav.

Protuupalni način prehrane - poput mediteranske prehrane i DASH dijete - bogat je povrćem, voćem, mahunarkama, maslinovim uljem i ribom. A kad živite život bez boli (ili barem imate manje bolova), skloni ste se i bolje osjećati u vezi svog zdravlja i života općenito.

Izvor: Livestrong

 Pročitaj i ovo:

7 namirnica koje je uvijek dobro imati u hladnjaku – po preporuci nutricionistice
• Dr. Lejla Kažinić Kreho: Ovo su najbolje mediteranske namirnice za muškarce i žene

• Želiš izbaciti šećer iz prehrane? Ovako bi trebao izgledati tvoj jelovnik

 


 

Komentiraj članak:

Želimo čuti tvoj glas - članak možeš komentirati ako si prijavljen/a preko Facebooka.

Naturala.hr posvećuje veliku pažnju zaštiti osobnih podataka. Stoga smo u skladu s novom europskom Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR) nadogradili politiku privatnosti i korištenja kolačića. Kolačiće upotrebljavamo kako bismo osigurali što bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost naše web stranice. Daljnjim korištenjem web stranice Naturala.hr suglasni ste s korištenjem kolačića.

Više informacija o Politici kolačića pročitajte ovdje.

Slažem se