Nutricionizam

Tajna veza štitnjače i glutena: Zašto treba izbjegavati gluten kod problema sa štitnjačom?

Znate li da, umjesto glutena, vaš imunosni sustav može napasti i vašu štitnjaču?

Tajna veza štitnjače i glutena: Zašto treba izbjegavati gluten kod problema sa štitnjačom?
Da ste kojim slučajem, prije pedesetak godina, svojoj baki rekli kako ne želite pojesti kruh za doručak jer bi vam mogao naštetiti – vjerojatno je da bi vas blijedo pogledala i proglasila vas čudnima. Naime, prije pedesetak godina se za celijakiju i intoleranciju na gluten nije uopće znalo, bili su to nepoznati pojmovi. Gdje je pošlo po zlu i zašto je pšenica od hraniteljice obitelji postala ona koju treba izbjegavati te zašto pšenica koju su znali naši stari nimalo ne liči na pšenicu koja se danas konzumira – nećemo otkrivati, ali ćemo istražiti vezu koju ima gluten s našom štitnom žlijezdom.
 
Oni osjetljiviji na gluten mogli bi imati simptome koje je ponekad teško povezati s konzumacijom proizvoda od pšenice (ili neke druge žitarice koja sadrži gluten) poput neravnoteže hormona, problema s kožom, poteškoće s koncentracijom, depresije, umora, artritisa i migrene. 
 
No, možda ste primijetili da se, u današnje vrijeme, i svaka druga žena žali na problem sa štitnjačom pa, iako se često za problem štitnjače navodi stres kao glavni krivac, prst optužbe se sve češće usmjerava i prema glutenu pa nas je zanimalo gdje je ta veza? 
 
 
- Gliadin, protein koji je sastavnica glutena, sličan je transglutaminazi, enzimu koji stvara kemijske veze u ljudskom tijelu. I dok je taj enzim prisutan u cijelom tijelu, ipak je zastupljeniji u štitnjači. Ako je osoba osjetljiva na gluten, imunosni sustav će napasti gliadin, ali će antitijela također napadati štitnu žlijezdu i to čak šest mjeseci nakon konzumacije glutena. To može utjecati na proizvodnju i metabolizam hormona, vašu energiju i tjelesnu težinu – pojašnjava dr. Edvard Group iz Global Healing Centera. 
 
Znanstvenici potvrđuju kako osobe koje imaju dijagnosticiranu autoimunu bolest štitnjače, posebice Hashimoto ili Gravesovu bolest, trebaju napraviti testove na celijakiju i na intoleranciju glutena i ako se potvrdi, zauvijek izbaciti gluten iz prehrane. 
 
 
Dr. Sanja Toljan iz Poliklinike Orlando, pojašnjava što još trebamo raditi ako želimo imati zdravu štitnjaču:
 
Savjeti za održavanje zdravlja štitnjače
 
1. Ne ulazite u pekarnicu! 
Za početak, izbjegavajte gluten, šećer i kravlje mlijeko jer se radi o procesuiranim namirnicama.

2. Alge su dobre za vas
U svoju prehranu uvrstite morske alge, poput kelp algi, jer one sadrže jod važan za funkciju štitnjače. To je važno za osobe koje imaju gušavost koja se ne bi trebala liječiti nadomjesnim hormonima, već jodom i izbjegavanjem svega što blokira jod poput fluora, broma i klora, smatra dr. Toljan.

3. Jedite ribu barem nekoliko puta tjedno
Riba sadrži esencijalne masne kiseline (omega-3) koje dobro djeluju na gubitak težine, smanjenje upale i podržavaju proizvodnju hormona štitnjače. 
 
4. Šalica zelenog čaja – svaki dan 
Zeleni čaj podržava metabolizam i štitnjaču. 
 
5. Konzumirajte meso piletine i puretine 
Bijelo meso sadrži tirozin, hormon neophodan u proizvodnji hormona štitnjače.

6. Obogatite prehranu selenom
Selen je mineral, koji se pokazao posebno korisnim kod osoba s Hashimotom, koji podržava rad naše štitnjače i imunosnog sustava, a bogat izvor selena su losos i brazilski oraščići (samo dva dnevno!). 
 
7. Ne zaboravite na cink 
Uvrstite u jelovnik hranu bogatu cinkom poput sezama, badema, bučinih sjemenki, piletine i puretine.
 
8. Krećite se i bavite tjelovježbom
Redovito se bavite nekom vrstom umjerene fizičke aktivnosti jer kretanje potiče rad metabolizma, a time pomažete svojoj štitnjači.
 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.