Advertisement
Ispunjen život

Superžena ili super umorna žena?

Savršena kuća, suprug i djeca, uspješna karijera i širok osmijeh za kameru – današnja superžena ima sve. Ili se barem tako čini. Ali koja je cijena toga što moramo „imati sve“? A s obzirom na taj danak, može li definicija superžene biti drukčija?

Superžena ili super umorna žena?



Što znači biti superžena? Ako vam u prvi mah na um padne slika žene hobotnice s desetak ruku kojima balansira dijete, mobitel, laptop, psa, kuhaču (nastavi niz), niste daleko od istine. Točno tako društvo vidi superženu, onu koja može imati sve – čistu kuću utopljenu u dezinficijens, ispred koje se smiješi savršen suprug i dvoje djece. Karijera i uspjeh dolaze u istom paketu, strukić joj je kao u srednjoj školi i pritom ima vremena kuhati domaće obroke (organske, naravno), ići na satove joge i ispijati kave s prijateljicama ispred instagramskih kulisa…

No što se zapravo krije iza te savršene slike? Nerijetko je odgovor manje 'super' – nesigurnost, umor, krivnja, tuđa očekivanja, želja za udovoljavanjem… Stoga bismo možda trebali osvijestiti da odgovor na postavljeno pitanje nije u liku žene koja sve stigne i drži sve konce u rukama, nego u liku žene koja priznaje svoje slabosti i ne osjeća potrebu da ih maskira iza fake instagramskog filtra, ostaje vjerna svojoj autentičnosti i ne boji se živjeti život prema vlastitim pravilima – a to ponekad uključuje i glasno NE drugima.

Odakle ta potreba za savršenstvom?

Nije lako osjećati se kao da ste uvijek u središtu pozornosti i da vas prosuđuju za svaku sitnicu koju učinite. Vlastita nerealna očekivanja, osjećaj pritiska obitelji i društva, strah što će drugi misliti o vama, da će vas odbaciti i prestati voljeti, samo potiču težnju za savršenstvom, ništa manje ne dolazi u obzir. U postizanju savršenstva i dohvaćanja ljestvice koja je postavljena u zvjezdane visine, posvećujete beskrajne sate kako biste zaradili „čistu peticu“. Jer postizanje savršenstva ili barem održavanja takve slike, zahtijeva mnogo energije, truda i namještenih osmijeha.

Ne samo da pred sebe postavljate visoke zahtjeve, nego očekujete isto i od drugih. Ako ljudi ne ispunjavaju vaša očekivanja, onda ih smatrate nekompetentnima. To, pak, i vama uzrokuje mnogo frustracija jer nikome ne možete vjerovati da će obaviti stvari na pravi način – vaš način. I ne želite da netko naruši tu sliku i reputaciju koju ste tako mukotrpno iskolažirali za sebe. Pa umjesto da budete timski igrač, pokušavate sami odraditi dva ili tri (ili više) zadatka odjednom. Vaša nerealna očekivanja vode do toga da kritizirate i prosuđujete druge i to dovodi do problema i na drugim područjima života.

Superžena ili super umorna žena?

NE umjesto DA


Taj pokušaj da budemo savršeni epitom je ludila. Ima i svoje ime, perfekcionizam, i predstavlja ništa drugo nego nedostižan san koji šteti emocionalnom i mentalnom zdravlju. Težimo savršenstvu kad je riječ o našim tijelima, našim obavezama i našim odnosima. Pitanje je samo čija mjerila određuju to savršenstvo?

Svi mi ponekad prijeđemo preko sebe, svojih potreba i želja te pristanemo na nešto samo zbog toga što želimo udovoljiti drugima. To je sasvim normalno, a ponekad i potrebno. Međutim, poteškoća nastaje kada to prijeđe u naviku. Osobe koje prečesto pristaju na takve ustupke zanemaruju sebe, a to onda može dovesti do frustracije, gubitka samopoštovanja i potpunog zapostavljanja sebe i svojih potreba. Tada trošimo energiju na ispunjavanje tuđih želja, a ne vlastitih.

Koliko ste puta rekli DA, a da ste zapravo željeli reći NE? Svaki put kad pristanete na nešto samo zato da biste nekome udovoljili iako to znači pregaziti sebe i vlastite potrebe te stavove, neiskreni ste prema sebi kao i prema drugima. Ako nastavite tako, što će ostati od vas, od vašeg vlastitog JA? Prepoznajete li uopće osobu koju drugi vide pred sobom? Jeste li izgubili vlastitu autentičnost?

Živi svoju autentičnu prirodu

U današnjem svijetu nemoguće je pobjeći od uspoređivanja – osjećaj je to koji dodatno pojačavaju društvene mreže pružajući prozor u tuđi „savršeni“ svijet. Netko ima dobar posao, netko izgled supermodela, netko živi obiteljsku idilu – a mi bismo svi htjeli imati sve. Vidimo samo ono što nemamo, a trava je uvijek zelenija u tuđem dvorištu.

No, kada poznajemo sebe i znamo svoje prave potrebe, tada donosimo odluke koje nas jačaju, u skladu s našom istinskom prirodom, a naša vrijednost raste. Za dr. Meri Bura, liječnicu holističke medicine i voditeljicu centra Mulier, sva priča našega života svodi se na to da se vratimo sebi.

- Kad imamo svoju vrijednost kroz ispunjene unutarnje žudnje svoje duše i ispunjen sustav moralnih vrijednosti, onda imamo integritet. Vrijednost proizlazi iz osjećaja povezanosti sa sobom, tu se nalaze sva blaga ovoga svijeta – izvor života, snage, poticaj, nada, rješenja. Svoju vrijednost osjećaš kad si ti – ti – naglašava dr. Bura.

Superžena ili super umorna žena?

Tko ti reže krila?

Ipak, živjeti u skladu sa svojim istinskim vrijednostima može biti stvar kompromisa (da ne kažemo pritiska) okoline. Tada nerijetko žrtvujemo one dijelove sebe koji nam daju snagu (i hrane dušu) za one dijelove koji traže potvrdu društva, smatra dr. Bura. A takav se obrazac ponašanja može smjestiti već u doba djetinjstva. Osjećaj vrijednosti potječe od prvih interakcija i spoznaja da smo živi – kad nam se netko obrati, kad netko odgovori i prihvati naše reakcije, a to su naši roditelji.

- Tijekom odrastanja u pravilu smo morali odbaciti one svoje karakteristike koje se ne uklapaju u društvene norme. Neki su imali više sreće i uspjeli zadržati veći dio vlastite slobode mišljenja i izražavanja, a drugi, manje sretniji, izvukli su deblji kraj pa su „dobro odgojeni“ – objašnjava Irena Jurjević, savjetnica iz gestalt-psihoterapije i voditeljica Centra uspjeha

Kao metodu pronalaska i življenja vlastite autentičnosti Irena predlaže da ponovo oživite zaboravljene dijelove sebe i stupite u kontakt sa svojom instinktivnom prirodom. Plešite i pjevajte, plačite, izbacujte ljutnju, dišite dublje i svjesnije, dopustite si pogreške, meditirajte i vježbajte biti u sadašnjem trenutku. I ono najvažnije, usporite, usporite, usporite. I onda se ponovo vratite u „sad“ i „ovdje“.

- Vratiti svoju pravu prirodu, svoju autentičnost, prije svega znači prihvatiti cijelog/cijelu sebe, ne samo ono što nam se sviđa, nego i one dijelove svoje ličnosti kojih se sramimo, koji su nam prijeteći i zastrašujući – poručuje Irena Jurjević.

Za sve su krivi – hormoni?

Sve ono što se događa na psihičkom planu odražava se i na fizičkom. Ako nismo u stanju preuzeti odgovornost za svoje odluke i svoj život, tijelo će pronaći način da nam pokaže kako smo na krivom putu. Imate li problema s ustajanjem iz kreveta? Doživljavate li nekontroliranu želju za slatkim u tri ujutro? Muči vas PMS svaki mjesec? Imate isprekidane obrasce spavanja? Jeste li pod stresom i kad samo sjedite u uredu? Odgovor na sva ova pitanja mogao bi stati u jednu riječ – hormoni.

Hormoni djeluju kao glasnici među stanicama bez kojih bi život bio, pa, nemoguć. U tijelu postoji gotovo 50 vrsta hormona odgovornih za energiju, metabolizam, kontrolu tjelesne težine, seksualni nagon… Osim muških i ženskih spolnih hormona, vjerojatno najpoznatiji među njima (i onaj kojemu se pripisuje najviše „štete“) je hormon stresa ili kortizol.

Mala količina stresa ne mora nužno biti loša. Taj isti hormon, u malim dozama, može poboljšati sposobnost fokusiranja, dati energiju i čak potaknuti imunološki sustav. Ako je cijeli hormonalni sustav u stanju ravnoteže, kortizol je najviši ujutro da bi nam dao potrebnu energiju i stimulirao imunološki odgovor, a prirodno je najniži prije spavanja, što omogućava fazu odmora i oporavka, objašnjava dr. Aviva Romm, liječnica integrativne medicine.

Superžena ili super umorna žena?

Sistemski overload

Kortizol također pomaže održati nas sigurnima – kada tijelo opazi prijetnju, hipotalamus šalje signal nadbubrežnim žlijezdama da počnu otpuštati hormone poput kortizola. Ova akcija pokreće fiziološke odgovore osmišljene da se tijelo lakše suoči s opasnošću. Brzina otkucaja srca i razina šećera u krvi naglo raste, a manje bitni sustavi – poput probavnog i reproduktivnog – privremeno se gase, što omogućava tijelu da posveti više energije i fokusa na izbjegavanje prijetnje.

Prema dr. Romm, taj je odgovor tijela namijenjen aktiviranju u vrijeme opasnosti i trebao bi trajati samo nekoliko minuta, dovoljno dugo da se izvučemo iz te opasnosti, a mozak obavi njezinu katalogizaciju tako da je sljedeći put može još brže prepoznati. No jedan se problem nalazi u srcu našeg života u 21. stoljeću – naš odgovor na stres rijetko se „isključi", osim ako to ne učinimo svjesno, a ako je tijelo konstantno preplavljeno kortizolom, ubrzo ćete uočiti prve znakove sistemskog overloada.

Procjenjuje se da je 60 posto bolesti zapravo povezano sa stresom. Kronično visoke razine kortizola mogu oslabiti vaš imunološki sustav, kao i povećati rizik za probleme sa spavanjem, probavne tegobe, glavobolje i migrene, hormonsku neravnotežu, PCOS, osciliranje težine, dijabetes… Zbog svega toga može doći i do slabljenja funkcije nadbubrežnih žlijezda te stalnog pratitelja „superžena“, kroničnog umora.

Hormonski plan prehrane

U tom stanju poplave kortizola, stresa, umora, razdražljivosti… kako dovesti stvari u ravnotežu? Kvalitetan san, odmor i redovita tjelesna aktivnost dio su odgovora, a važan komadić slagalice čini prehrana. Liječnica naturopatije dr. Natasha Turner u knjizi Hormonal Diet nudi način na koji hormone možete dovesti u ravnotežu, prirodnim putem. Njezin plan poziva na promjene načina života, uključujući dvotjedni detoksikacijski program, usvajanje prehrane u mediteranskom stilu i određene dodatke prehrani – time možete izgubiti višak kilograma ujedno podižući razinu energije i zdravlja, kaže dr. Turner.

Turner svoj plan prehrane naziva „Glyci-Med“ jer kombinira hranu niskoga glikemijskog indeksa (što znači da polako povisuje šećer u krvi, bez naglih skokova) i tradicionalnu mediteransku prehranu. Namirnice koje možete jesti uključuju proteine (pileća prsa, jaja i ribu), povrće i većinu voća, chia-sjemenke, sjemenke lana i većinu orašastih plodova, maslinovo ulje i neka druga nezasićena ulja i masti te cjelovite žitarice kao što su psudožitarica heljda, smeđa riža i kvinoja.

Prema ovom planu, nužno je izbjegavati ili minimalizirati unos kofeina i alkohola, pržene hrane, prerađenog mesa, kikirikija, zasićenih masti, punomasnih mliječnih proizvoda, umjetnih sladila i jednostavne ugljikohidrate visokoga glikemijskog indeksa kao što je bijeli kruh. Preporuka je držati se četiri obroka na dan koji sadrže četiri osnovne komponente – proteine, ugljikohidrate, masti i vlakna. Pritom je važno konzumirati obroke otprilike u isto vrijeme svaki dan. Pridržavajte se rasporeda koji vam odgovara i prestanite jesti barem tri sata prije spavanja, a zadnji obrok završite sokom od rajčice.

Superžena ili super umorna žena?

Znaš, živo mi se j**e


No prehrana, san i tjelesna aktivnost mogu vas povesti samo dio puta – za preostali dio pobrinut će se briga o sebi, odnosno znati kako cijeniti svoje vrijeme i adekvatno ga rasporediti ovisno o svojim (a ne tuđim) prioritetima i preferencijama. To ponekad znači dati prednost meditaciji, tihoj šetnji prirodom, čitanju knjige, odlasku na masažu… Drugim riječima, reći 'ne' svemu što vas u tome sprječava, a može se podvesti pod jednostavnu, ali učinkovitu filozofiju – j**e mi se.

John C. Parkin u knjizi J**e mi se – najuzvišeniji duhovni put pokazuje kako je ta fraza savršen zapadnjački izraz u kojem se zrcale istočnjačke duhovne ideje prepuštanja, odustajanja i pronalaženja istinske slobode u shvaćanju da stvari zapravo nisu toliko bitne (ako su uopće bitne). Kad napokon usvojite „j**e mi se“ kao neku modernu magičnu mantru, uočit ćete njezinu oslobađajuću moć prema svemu onome što biste u životu „trebali“ napraviti. S tim se slaže i Sarah Knight, „antiguru“ i autorica bestselera Kako vam se život čudesno mijenja kada vam se živo j**e.

No Fucks Given

Njezina prva knjiga Kako vam se život čudesno mijenja kada vam se živo j**e lansirala ju je u zvjezdanu orbitu, a ništa manje nezapaženo nisu prošla ni preostala dva bestselera, Sredite svoja sr*nja i You Do You. Antiguru Sarah Knight ima za vas četiri savjeta kako da prigrlite filozofiju „j**e mi se“. Ne, to nije izgovor da prestanete brinuti o životu, upravo suprotno – uči vas da prestanete pridavati važnost nepotrebnim stvarima, tako da možete više uživati u onome što vam je bitno.

1. Posložite svoju listu „j**e mi se“.
Kako prestati raditi stvari koje ne želite? Knight nudi odgovor u vidu liste „živo mi se j**e“ tako da možete reći „ne“ nebitnim stvarima i „da“ stvarima do kojih vam je stalo. Odredite ograničenu skupinu prijatelja, članova obitelji i suradnika koje najviše cijenite i koje ćete uvijek podržavati. Oni idu na vašu „da“ listu, a ovi ostali, njima niste dužni posvetiti ni svoje vrijeme, ni svoj trud, ni svoj novac.

2. Prihvatite metodu NotSorry.

Kad procjenjujete je li vam uistinu stalo do nečega, zapitajte se: Da li me to živcira? Ako je odgovor da, pogađate, ide na listu „j**e mi se“ i zbog toga ne trebate žaliti.

3. Budite iskreni i pristojni, ali ne preiskreni ni prepristojni.
Bitno je odvagnuti na koju listu ide nadolazeća obaveza – ako se nalazi na listi stvari za koje vam se živo j**e, tada je dovoljno uljudno odbiti. Bez previše detalja i, ne, nemate se zašto ispričavati. 

4. „J**e mi se“ ima velike prednosti.
Prihvatite snagu riječi „ne“. Kad prestanete raditi stvari koje vam smetaju i oduzimaju energiju, vaš će duh biti lakši, kalendar slobodniji, a vaše vrijeme i energija utrošeni samo na stvari i ljude koji vam donose radost.

Kad napokon odredite koje stvari pripadaju listi „j**e mi se“, možete se lakše pozdraviti s obiteljskim dramama, mišljenjima „prijatelja“, stranaca i trač-baba, „moranjima“ i „trebanjima“ te otpustiti poriv za „savršenstvom“. Na kraju krajeva, umjesto potrebe za perfekcijom i savršeno lažnim životom, puno je bitnije živjeti u skladu s autentičnom prirodom koja rezonira s vašim unutarnjim željama i potrebama, u miru sa samim sobom, bez umora, stresa i pripadajućih živciranja. A za sve ostalo slobodno neka vam se živo j**e.

 

Pročitaj i ovo:

Pratite ritam hormona u svom tijelu
• Dovedite hormone u red!
Dr. Jolene Brighten: Ovih 10 dodataka prehrani dovest će tvoje hormone u ravnotežu

 

Komentiraj članak:

Želimo čuti tvoj glas - članak možeš komentirati ako si prijavljen/a preko Facebooka.

Naturala.hr posvećuje veliku pažnju zaštiti osobnih podataka. Stoga smo u skladu s novom europskom Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR) nadogradili politiku privatnosti i korištenja kolačića. Kolačiće upotrebljavamo kako bismo osigurali što bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost naše web stranice. Daljnjim korištenjem web stranice Naturala.hr suglasni ste s korištenjem kolačića.

Više informacija o Politici kolačića pročitajte ovdje.

Slažem se