Tomislav Tomić

Kako zadržati pozitivan stav - čak i kada vam je teško?

Ljude često opterećuje što nisu u mogućnosti zadržati pozitivan stav onoliko koliko bi to željeli – a naročito kada su u pitanju izazovne situacije – i smatraju da nešto rade krivo

Kako zadržati pozitivan stav - čak i kada vam je teško?

U zadnje vrijeme postalo je poprilično popularno razmišljati pozitivno, pa čak i sugerirati drugima da u izazovnim situacijama zadrže optimizam i pozitivan stav. Rijetko koja knjiga na temu osobnog ili poslovnog razvoja barem malko ne dodiruje navedenu temu i ne sugerira pozitivan pristup svemu.

Naravno, razmišljati pozitivno i biti optimističan kad ste to u mogućnosti, zasigurno je dobar izbor. Optimizam i pozitivne misli aktiviraju svjetlije emocije u nama i bude našu motivaciju i pokretačku energiju.

Međutim, koliko vidim iz prakse, ljude često opterećuje što nisu u mogućnosti zadržati pozitivan stav onoliko koliko bi to željeli – a naročito kada su u pitanju izazovne situacije – i smatraju da nešto rade krivo.

I zato mi je namjera u ovom članku, barem ukratko, izložiti svoj stav o navedenom fenomenu…

Pojedini ugledni znanstvenici tvrde da naš mozak u sekundi procesira oko 400 milijardi bitova informacija. Naravno, ta informacija sama za sebe ne govori nam puno jer nemamo jasnu sliku o tome na što se svodi 1 bit informacija. No, ono što nam puno toga otkriva i važno je za razumijevanje jest činjenica da ti isti znanstvenici tvrde da smo od navedenih 400 milijardi bitova informacija svjesni samo 2000 bitova informacija.

U kognitivnoj neuroznanosti prevladava stav kako je više od 95 posto naših moždanih aktivnosti (odluke, emocije, misli, ponašanje itd.) izvan radijusa naše svijesti.

Drugim riječima, na svjesnoj razini jako malo toga znamo i one misli koje mislimo da mislimo, te emocije kojih smo svjesni, predstavljaju gotovo beznačajan obujam u odnosu na sve one misli i emocije koje se (uglavnom nesvjesno i automatski) aktiviraju u našoj svijesti. Ako bismo, primjerice, željeli biti svjesni svih svojih misli tijekom dana, trebali bismo barem 11 sati i 11 minuta dnevno biti fokusirani samo na svoje misli te ne raditi ništa drugo za to vrijeme.

Gotovo sve drevne duhovne škole koje su proučavale snagu i potencijal našeg uma, na ovaj ili onaj način, znale su za navedeni fenomen i njihov savjet nikada se nije svodio na nešto poput „Misli pozitivno“ ili „Budi optimističan“. Jeste li ikada u vedskoj literaturi (najstarijoj duhovnoj literaturi), koja podrobno opisuje više od 100 centara u našem umu ili tibetanskim sutrama pronašli savjet da mislimo pozitivno ili da budemo optimistični?

Razvojem tzv. self-help pokreta mnogi autori su, u nadi da će time pomoći čitateljima, previše pojednostavnili temu optimizma i pozitivnog razmišljanja i time (bez ikakvih loših namjera) stvorili privid da se samom korekcijom razmišljanja može nešto drastično promijeniti.

Činjenica je da je korekcija načina na koji razmišljamo vrlo dobar početak, no time možemo uzrokovati sebi samo malu i kratkotrajnu „kozmetičku“ promjenu na bolje ili lošije. Međutim, samim time ne možemo pokrenuti proces unutarnje transformacije.

Za unutarnju transformaciju potrebno je puno više od puke korekcije načina našeg razmišljanja. Potreban je redovit, sustavan i individualno prilagođen mentalni trening koji će aktivirati razne centre u našem umu koje je potrebno aktivirati želimo li stvoriti trajnu i održivu promjenu. U protivnom, stare navike te duboko ukorijenjeni nesvjesni načini razmišljanja stalno će nas vraćati natrag i pratit će nas osjećaj da što god da napravimo, uvijek se vratimo u isto emocionalno stanje koje smo željeli napustiti.

Vođenje računa o svojim mislima je poput uvođenja redovite šetnje u svrhu poboljšanja kondicije i zdravlja općenito. I, naravno, šetnja je dobra i korisna. No, budimo realni, svi znamo da ako želimo učiniti za svoje tijelo nešto značajno i iskusiti vidljive rezultate, sat vremena žustrog treninga dnevno je minimum minimuma te iz takve perspektive šetnja, sama po sebi, baš i ne igra neku posebnu ulogu.

Još 1903., u svojoj kultnoj knjizi „As a Man Thinketh“, James Allen – kojeg često zovu ocem osobnog razvoja – napisao je:

„Mi ne privlačimo ono što želimo, već privlačimo ono što jesmo“ (dakle, ukupnost svega što je u nama, a ne samo neznatan postotak onoga što sačinjavaju misli kojih smo svjesni).

Stoga, ako nemate namjeru ili smatrate da trenutno ne možete započeti ozbiljniji svakodnevni mentalni trening u svrhu postizanja unutarnje transformacije, moja sugestija bila bi sljedeća…

Ako možete biti optimistični i zadržati pozitivan stav, onda to učinite. Ako vam ponekad to ne uspije, nemojte se previše opterećivati i misliti da nešto radite loše. To je sve OK. Svima se to događa. Imajte sa sobom puno strpljenja i razumijevanja. Pokušajte biti što pozitivniji, ali nemojte dopustiti da vam self-help knjige stvore dodatnu frustraciju umjesto da vam budu na pomoći.

www.tomislavtomiccoaching.com

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.