Zdravlje žene i muškarca

PMS naš svagdašnji – kako ga ublažiti?

Ljuti ste bezrazložno na muža, a iz smočnice nestaje tabla za tablom čokolade? Kako ublažiti PMS koji vas, bez pardona, posjećuje svakog mjeseca, a vi ga nikada niste pozvali u goste

PMS naš svagdašnji – kako ga ublažiti?
Vjerojatno sa strepnjom iščekujete one dane u mjesecu kada vam izbijaju akne i prištići, prejedate se čokoladom, patite od glavobolja, a osjećaj u trbuhu je kao da ste progutali balon. Ako ste uz to nervozni bez ikakva valjana razloga, depresivni ili preosjetljivi - nedvojbeno patite od predmenstrualnog sindroma, skraćeno PMS-a. Može li se PMS uopće kontrolirati i ublažiti ili je to ipak nemoguća misija? 
 
Rezultati posljednjih istraživanja kažu da velika većina žena, čak njih oko 85%, ima neki oblik ovog poremećaja. No, ako su vaši simptomi izraženiji i onemogućavaju vam normalno funkcioniranje na poslu ili kod kuće, vjerojatno patite od i predmenstrualnog disforičnog poremećaja (PMDD-a), koji je ustvari PMS na potenciju. Simptomi PMS-a su brojni, prema nekim medicinskim klasifikacijama može ih se nabrojati čak 150, ali mi ćemo ovdje progovoriti samo o onim najučestalijima.
 
Brojni simptomi PMS-a
 
Simptom PMS-a br. 1: žudnja za hranom
Pod utjecajem PMS-a, mnoge žene neobjašnjivo počnu žudjeti za slatkim ili slanim namirnicama poput čokoladne torte ili mariniranog kikirikija. Druge pak mogu izgubiti apetit ili osjetiti mučninu. Također, zatvor i nadutost česte su pojave kod žena koje pate od PMS-a.
 
Simptom PMS-a br.2: akne
Akne su jedan od najčešćih simptoma PMS-a kod žena svih starosnih dobi. Hormonalne promjene specifične za taj period potiču lojne žlijezde u koži da proizvode više sebuma (sekreta) koji začepi pore te tako nastaju akne - omraženi podsjetnik da stiže menstruacija.
 
Simptom PMS-a br.3: bol
PMS može izazvati široki spektar boli od bolova u križima, glavobolja, osjetljivosti dojki do boli u zglobovima. 
 
Simptom PMS-a br. 4: promjene raspoloženja
Za mnoge žene najgori dio PMS-a jest njegov nepredvidljiv utjecaj na raspoloženje. Danima prije početka mjesečnice izmjenjuju se razdražljivost, bijes, napadaji plača, depresija i anksioznost. Neke žene čak imaju poteškoća s pamćenjem i koncentracijom tijekom tog perioda.
 
Simptom PMS-a br.5: nadutost
Cijeli ste mjesec radili na svojoj vitkoj liniji, skinuli par kilograma, kad odjednom – trbuščić, a vi se osjećate kao prepumpana nogometna lopta koja samo što nije eksplodirala. Krivac je, naravno, PMS, a vitka linija će se, nakon menstruacije vratiti. Ili možda neće? Neće, ako opet zbog PMS-a svakodnevno pojedete tablu čokolade. Pa sad recite da je lako biti žena…
 
PMS naš svagdašnji – kako ga ublažiti?
 
Nisu sve žene isto sklone PMS-u
 
Svaka žena koja ima menstruaciju može dobiti PMS, no neke su ipak sklonije. PMS je vjerojatniji u kasnim 20-im do sredine 40-ih, starije tinejdžerice imaju ga češće od mlađih , a također i žene koje su barem jednom bile trudne. Žene koje boluju od depresije i anksioznih stanja, sklonije su PMS-u. PMS može pogoršati simptome nekih kroničnih bolesti poput astme i alergija, depresije i anksioznosti, raznih neuroloških i epileptičkih napadaja i migrene pa ako ste primijetile da se vaše zdravstveno stanje redovito pogoršava prije mjesečnice, obavezno o tome obavijestite vašeg liječnika.
 
Koji su uzroci?
 
Dokazano je kako razine hormona estrogena i progesterona opadaju tjedan dana prije mjesečnice. Mnogi liječnici vjeruju da upravo ta oscilacija hormona, ta plima i oseka estrogena i progesterona koja se svaki mjesec događa u tijelu žene, izaziva simptome PMS-a. Poremećaj kemijske ravnoteže u mozgu (manjak serotonina) ili nedostatak određenih vitamina (B6) i minerala također utječe na pojavu PMS-a kao i previše slane hrane, alkohola ili kofeina.
 
PMS ili nešto drugo?
 
Simptomi PMS-a mogu biti slični ili se preklapati s nekim drugim oboljenjima kao primjerice s depresijom i anksioznim stanjima, perimenopauzom, sindromom kroničnog umora, bolestima štitnjače ili sindromom iritabilnog kolona.
Ključna razlika je u tome što simptomi PMS-a dolaze i odlaze u točno određenim intervalima mjesec za mjesecom.
 
PMS naš svagdašnji – kako ga ublažiti?
 
Postoje li rješenja?
 
Rješenje za PMS br.1 : tjelovježba
Tjelovježba nas može oraspoložiti te pomaže u borbi protiv umora. No, da bi bila djelotvorna, morate redovito vježbati, a ne samo kada imate PMS. Najbolje je vježbati minimalno dva do tri puta tjedno po 30 minuta te pješačiti, plivati ili voziti bicikl kad god za to imate vremena.
 
Rješenje za PMS br.2: prehrana bogata vitaminima B kompleksa
Hrana bogata vitaminima B kompleksa može pomoći u borbi protiv PMS-a. U jednoj studiji znanstvenici su 10 godina pratili više od 2000 žena i otkrili da žene koje konzumiraju namirnice bogate tiaminom (svinjetina i brazilski oraščići ) i riboflavinom (jaja i mliječni proizvodi) imaju manju vjerojatnost da dobiju PMS. Međutim, uzimanje dodataka prehrani kompleksa B vitamina nije imalo isti efekt.
 
Rješenje za PMS br.3: kompleksni ugljikohidrati
Kompleksni ugljikohidrati, poput kruha od cjelovitog zrna i žitarica, bogati su vlaknima koji pomažu zadržati šećer u krvi te si tako možete olakšati promjene raspoloženja i umanjiti potrebu za hranom. Također, preporučljivo je konzumirati namirnice obogaćene cjelovitim žitaricama te vitaminima B kompleksa, tiaminom i riboflavinom.
 
Rješenje za PMS br. 3: namirnice koje treba izbjegavati
Sol povećava nadutost, kofein može dovesti do razdražljivosti, šećer pogoršava žudnju za nekim namirnicama, a alkohol utječe na raspoloženje. Treba ih izbjegavati zajedno s bijelim brašnom, aditivima u hrani i fast foodom. 
 
Rješenje za PMS br.4: ublažavanje stresa
Pošto PMS može izazvati napetost, tjeskobu i razdražljivost, važno je pronaći zdrave načine kako se nositi sa stresom. Tu nema pravila jer je ''recept'' za svaku ženu drugačiji. Mogu vam pomoći: joga, meditacija, masaža, pisanje dnevnika ili šetnja s prijateljicama. Također, ponekad pomaže ako se samo dobro naspavate ili odmorite.
 
Rješenje za PMS br. 5: ljekovito bilje
Osim navedenih, postoje i ona rješenja koja ćete pronaći u prirodi jer veliki broj biljaka djeluje na ravnotežu hormona u tijelu (konopljika, vrkuta, ulje noćurka), ali mogu ublažiti i simptome nadutosti jer neke od njih djeluju diuretski (peršin, zlatnica, preslica, kopriva), a za depresiju i anksioznost tu su primjerice gospina trava, pasiflora, lavanda i matičnjak. Pažljivom kombinacijom ljekovitog bilja moguće je već kroz nekoliko mjeseci, kod blažih slučajeva, u potpunosti ukloniti simptome PMS-a.
 
 
PMS naš svagdašnji – kako ga ublažiti?
 
 
PMS naš svagdašnji – kako ga ublažiti? 
 
 
Femisan A
Livadna vrkuta doprinosi smanjenju menstrualnih tegoba
 
Sastojci koji čine Femisan A su:
ekstrakt herbe livadne vrkute
ekstrakt herbe stolisnika
ekstrakt cvijeta nevena
ekstrakt herbe iglice
ekstrakt lista dvornika
ekstrakt lista peršina
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.

  • PMS naš svagdašnji – kako ga ublažiti?- komentira JelenaBerta JelenaBerta

    hmm, da, redovito me spopadne slatki zub ;) :D