Ljetujte s Naturalom

Oprezno s beta-karotenom!

Beta-karoten je vrlo koristan dodatak prehrani, ali i jedan od onih s kojima treba biti oprezan.

Oprezno s beta-karotenom!

Svi smo čuli za beta-karoten i njegovo povoljno djelovanje na zaštitu od štetnog sunčevog zračenja. Ne samo kod sunčanja, beta-karoten je koristan i kao zaštita od karcinoma i kardiovaskularnih bolesti, kao i za sprečavanje nastanka nekoliko očnih bolesti. Međutim, s beta-karotenom valja biti oprezan iz više razloga.

 
 
Pušači, poseban oprez!
 
Prekomjerna konzumacija voća i povrća bogatim beta-karotenom, kao i prekomjerno uzimanje njegovih suplemenata – može dovesti do stanja koje nazivamo karotenodermija. Karotenodermija je promjena boje kože, karakterizirana žutom ili narančastom kožom na nekim dijelovima tijela koja se povlači kada smanjimo unos beta-karotena u organizam. Ostale, također ne toliko zabrinjavajuće prijavljene nuspojave, uključuju bol u zglobovima, modrice i probleme s probavom- proljeve ili zatvore.
 
Međutim, postoje upozorenja za beta-karoten koja svakako valja uzeti u obzir, pogotovo ako ste teški pušač ili alkoholičar. Beta-karoten kod pušača povisuje rizik od karcinoma pluća, a alkoholičari bi trebali pripaziti jer kombinacija beta-karotena i alkohola može dovesti do oštećenja jetre.
 
Detaljnije o beta-karotenu, doze i interakcije - pronaći ćete ovdje.
 
 
Beta-karoten i karotenoidi
 
Beta-karoten pripada u grupu prirodnih pigmenata koje nazivamo karotenoidima od kojih je upravo on najpoznatiji. Tijelo pretvara beta-karoten u vitamin A i iz tog se razloga beta-karoten naziva i provitaminom ili pretečom vitamina A.
 
Beta-karoten se nalazi u voću i povrću, raznovrsnih boja – najčešće žutom, narančastom, zelenom i crvenom dok su najviše koncentracije beta-karotena izmjerene u mrkvama, bundevi i špinatu. Voće i povrće koje ima intenzivnu boju – bogati je izvor karotenoida. Dokazano je da jedna čaša soka od mrkve sadrži 22 mg beta-karotena.
 
S druge strane, rajčica, slatki krumpir, brokula i dinja sadrže ostale karotenoide od kojih je najpoznatiji – likopen. Biljni pigment porijeklom iz rajčice.
 
Istraživanja su pokazala da osobe koje redovito konzumiraju voće i povrće bogato beta-karotenom imaju smanjen rizik nastanka od kardiovaskularnih bolesti i karcinoma. Beta-karoten štiti stanice od utjecaja slobodnih radikala pa se koristi i za zaštitu kože od štetnog utjecaja sunčevih zraka. Osim toga, beta-karoten smanjuje rizik od makularne degeneracija oka i katarakte.
 
Naturala.hr savjetuje da se pripremite za sunčanje, ali i da dobro razmislite o tome koje ćete preparate i u kojim dozama uzeti za tu pripremu. Beta-karoten je vrlo koristan dodatak prehrani, ali i jedan od onih dodataka prehrani s kojima treba biti oprezan.
 
 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.