Moja ljepota

Kada ste zadnji put pregledali madeže?

La Roche-Posay pokrenuo Skinchecker program kao odgovor na značajan porast dijagnoza raka kože

U razumijevanju rizika povezanim s izlaganjem suncu, La Roche-Posay u suradnji s istraživačkom kućom Ipsos donosi rezultate jedinstvenog istraživanje o navikama izlaganja na suncu i načinima prevencije raka kože.

Iako rana dijagnostika omogućuje učinkovito izlječenje 90% slučajeva melanoma istraživanje otkriva kako 52% ispitanih diljem svijeta nije nikada pregledalo madeže kod dermatologa. 73% svjetske populacije posvećuje veću pažnju zdravlju najbližih osoba negoli vlastitom stoga je Skinchecker kampanja jedinstvena kampanja u borbi protiv raka – borbi koja započinje dobrim samopregledom i upozoravajući naše najdraže.

La Roche-Posay, vodeća dermokozmetička marka je u suradnji s istraživačkom kućom Ipsos proveo opsežno istraživanje o navikama izlaganja na suncu i načinima prevencije raka kože u kojem je sudjelovalo više od 19.500 osoba unutar 23 države svijeta. Kao kao odgovor na zabrinjavajuće podatke o kožnom raku, devetom najčešćem raku u Europi s 100.000 novih dijagnoza samo u 2012. godini, La Roche-Posay dugogodišnji partner dermatologa, dermatoloških istraživanja i svih osoba s osjetljivom kožom, pokreće program Skinchecker. Radi se o javnoj kampanji osvješćivanja i educiranja javnosti o važnosti njihove aktivne uloge u ranom prepoznavanju i prevenciji raka kože.

Podsjetimo, rak kože je jedina je vrsta raka vidljiva golim okom. U slučaju ranog otkrivanja, 90% slučajeva melanoma mogu biti uspješno izliječeni. Novu kampanju pod nazivom Skinchecker podržavaju dermatolozi i lokalne organizacije za borbu protiv raka koje će omogućavati besplatne preglede u cijelom svijetu. La Roche-Posay Skinchecker programom u Hrvatskoj želi uključiti što više osoba u borbu koja ne smije biti pojedinačna, već zajednička. Cilj kampanje jest stvoriti društveni poticaj te širiti poruku: u ovoj borbi, svatko može biti ambasador.

- Istraživanje predstavlja utjehu, s obzirom da danas ljudi više nego ikada prepoznaju rizike od raka kože uslijed izloženosti suncu -  tvrdi Elisabeth Araujo, međunarodni direktor tvrtke La Roche-Posay. - Melanom je jedini rak koji je moguće spriječiti, a čija smrtnost u posljednjih nekoliko desetljeća nažalost nije pala. Zapanjeni smo činjenicom da ljudi još uvijek ne provjeravaju vlastite madeže. Vjerujemo da ova kampanja može značiti revoluciju u borbi protiv raka – borbi koja započinje dobrim samopregledom i upozoravajući naše najdraže.

Jednostavno poput ABCDE

S ciljem educiranja čim više osoba diljem svijeta, Skinchecker internetska stranica pruža sažete i jedinstvene informacije. Promicanjem jednostavne ABCDE metode, razvijene od strane dermatologa, La Roche-Posay pruža metodu provjeravanja kože u pet koraka za jednostavno utvrđivanje mogućih problema te potiče na odlazak dermatologu.

Postati Skinchecker vrlo je jednostavno: potreban je samo jedan klik za preuzimanje ABCDE metode, te još jedan dodatan klik za podijeliti s prijateljima i s voljenim osobama. Krajnji cilj je potaknuti ih da se uključe u borbu i sami postanu Skinchecker.

Incidencija melanoma u Hrvatskoj

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, dva do tri milijuna ljudi godišnje oboli od nekog oblika zloćudnog tumora kože, 132 000 oboli od melanoma od kojih godišnje umire 41000. U svijetu, ovisno o zemljopisnim područjima, broj novooboljelih raste između 3 i 7% godišnje.

Prema podacima Registra za rak Republike Hrvatske od 1988. do 2008. godine učestalost malignog melanoma povećala se za 149% za muškarce i 130% za žene, a smrtnost od melanoma za 50%. Zadnji zaokruženi podaci iz 2011. godine govore da u RH od melanoma oboli 13,2 muškarca i 11,5 žena na 100 000 ljudi. U Hrvatskoj je te godine dijagnosticirano 527 novooboljelih od melanoma.

Od melanoma najčešće obolijevaju osobe u dobi između 40. i 60. godine starosti, iako se bilježi porast oboljelih i u dječjoj i adolescentnoj dobi. Izloženost ultraljubičastim zrakama smatra se glavnim rizičnim čimbenikom u razvoju svih zloćudnih tumora kože, tako i melanoma. Osobit rizik imaju osobe koje su više puta tijekom života imale opekotine od sunca te one koje po
vremeno intenzivno borave na suncu ili se izlažu umjetnim izvorima UV zračenja.

Svjetsko istraživanje navika izlaganja suncu

Činjenica je da većina osoba diljem svijeta uživa na suncu. Naime, suncu je priznata njegova paradoksalna priroda. S jedne strane, sunce nam daje energiju te ljepši i zdraviji ten. S druge strane, dobro su poznati rizici i štetni učinci povezani s izlaganjem suncu.

88% nas prepoznaje štetu uslijed izlaganja suncu bez zaštite. Iako postoji jasna povezanost između prepoznavanja rizika i prevencije – što smo više informirani, toliko se bolje štitimo od sunca – preventivne su navike još uvijek zabrinjavajuće, što dokazuje porast novih slučajeva melanoma. Premda 8 od 10 osoba koristi zaštitu od sunca, 4 od 10 osoba ne razmišljaju o tome kada nisu na godišnjem odmoru.

Najviše zabrinjava zanemarivanje dermatoloških pregleda s ciljem ranog otkrivanja raka kože, često vidljivog golim okom. Samo 1 od 3 osobe na svijetu provjerava svoje madeže barem jednom godišnje, a više od pola stanovništva nisu nikada uputili bližnju osobu na pregled.

Laïla Idtaleb, direktorica zdravstvenog odjela IPSOS-a izjavila je - Istraživanje ukazuje na mnoga unutarnja sukobljavanja ispitanika: između svijesti o rizicima i želji za izlaganjem suncu, ali i između poznavanja znakova potencijalnog kožnog raka i nesklonosti redovnom i sistematskom pregledu madeža, samostalnog ili uz pomoć dermatologa. Istraživanje također ukazuje na razlike u navikama s obzirom na države, spol, dob i razinu obrazovanja.

Svjetski prvaci u zaštiti od sunca

Unatoč geografskim, klimatskim i obrazovnim čimbenicima, istraživanje koje je obuhvatilo 23 države razotkriva zanimljive „prvake“ u zaštiti od sunca i prevenciji kožnog raka, ali i nekoliko zemalja koje pritom znatno zaostaju. Na pitanje o navikama vezanima za zaštitu od sunca, iznenađujući visok postotak (34%) Grka podržava zaštitu tijekom cijele godine, bez obzira na godišnje doba, slijede Čile (33%) i Australija (32%). Zanimljivo jest da upravo stanovnici tih zemalja najčešće potraže sjenu kada je sunce visoko.

Nasuprot tome, Belgija, Danska i Rusija bilježe samo 6% stanovništva koje upotrebljava zaštitu od sunca tijekom cijele godine. Premda nisu najsunčanije zemlje na svijetu, Irska, Italija i Portugal na samom su vrhu. Čak 69% stanovnika tih zemalja koristi kreme za lice za zaštitu od sunca dok stanovništvo Meksika, često izloženo sunčevim zrakama, bilježi samo 35%. 87% roditelja diljem svijeta s djecom do 12 godina tvrdi da vlastitu djecu uvijek ili često namaže zaštitnom kremom, s relativno malim razlikama između kontinenata.

Nacionalni sluh za provjeru kože

Premda su Australija i Južna Amerika dva od najsunčanijih područja svijeta, čini se da su Europljani najbolji prirodni „talent“ kada je riječ o provjeravanju kože. Na samom vrhu ističemo Njemačku, Austriju i Italiju, čijih 24%, 23% i 20% stanovništva tvrdi da posjećuje dermatologa barem jednom godišnje. Grčka, Australia i Austrija u samom su vrhu kad je riječ o samo pregledu s 52%, 48% i 45% njihovog stanovništva koji tvrdi da vlastite madeže pregledava barem jednom godišnje.

Rusija i Brazil - koji bi pritom morao biti posebno oprezan, još nisu stekli tu naviku. Naime, samo 5% ruskog, odnosno 14% brazilskog stanovništva provjerava vlastite madeže na godišnjoj razini. Stanovništvo Italije (66%), Portugala (63%) i Austrije (59%) najčešće upućuje najbliže osobe na pregled vlastitih madeža.

Bitka između spolova


Kao i u mnogim drugim stvarima, muškarci i žene diljem svijeta imaju različite stavove po pitanju zaštite od sunca. Dok su muškarci tijekom sunčanih razdoblja najviše skloni nošenju košulja s dugim rukavima (21% muškaraca nasuprot 16% žena), šešira ili kapa (45% muškaraca nasuprot 32% žena), žene su na suncu sklone nanošenju zaštitne kreme. 69% žena redovito nanosi na lice zaštitnu kremu od sunca – nasuprot samo 45% muškaraca.

Ista je razlika prisutna kada je riječ o nanošenju kreme za tijelo: samo 1 od 2 muškarca, odnosno više od 2 na 3 žene. Premda istraživanje dokazuje vrlo visoku razinu svijesti o rizicima kožnog raka, čini se da su žene bolje informirane. 78% žena vjeruje da je razina izloženosti suncu tijekom djetinjstva povezana s rizikom pojavljivanja kožnog raka, nasuprot 71% muškaraca. 90% žena također priznaje da je rizik pojavljivanja kožnog raka povezan s nedostatkom zaštite od sunca, nasuprot 85% muškaraca.

Mladost i zanemarivanje kože

Ne čudi da su tinejdžeri između 15. i 19. godine najmanje zainteresirani kada je riječ o zaštiti od sunca i prevenciji kožnog raka. Podatak zabrinjava, s obzirom da se 80% kožnih oštećenja pojavljuju do 18. godine. Samo 46% mladih potraži sjenu kada je sunce visoko, to jest više od odraslih između 55. i 65. godine (55%).

Bilo da je riječ o nemaru ili buntovnosti, ovi tinejdžeri nemaju ništa protiv pribora za sunce: to su oni koji barem nose naočale (46%) ili kape (26%). S godinama su ljudi skloniji kapama, s 46% od 55. do 65 godine. Kremu za zaštitu tijela od sunčevih zraka najviše koristi populacija između 35. i 44. godine (63%), dok populacija između 20. i 24. godine najviše brine o mogućim štetama na licu (61%).

Metodologija istraživanja

Istraživanje, provedeno od strane Ipsos-a za La Roche Posay, obuhvatilo je 23 države diljem svijeta (Australija, Austrija, Belgija, Brazil, Kanada, Čile, Danska, Finska, Francuska, Njemačka, Grčka, Irska, Italija, Meksiko, Norveška, Poljska, Portugalska, Rusija, Španjolska, Švedska, Švicarska, Velika Britanija, SAD).

U svakoj je državi ispitano od 500 do 1000 osoba (muškaraca i žena). Reprezentativni uzorak svake države – stanovništvo od 15. do 65. godine). U razdoblju od 3. prosinca 2014 do 8. siječnja 2015 ispitano je ukupno 19.569 osoba. Ispitivanja su izvršena putem interneta, izuzevši Rusiju (osobno ispitivanje), Brazil, Grčku i Meksiko (telefonsko ispitivanje).

 

 

 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.