Dario Mišković

Jutarnji joga ritual - započnite dan na najbolji način

19 jutarnjih rituala za dobar dan i život bez stresa

Jutarnji joga ritual - započnite dan na najbolji način

Jutarnji rituali sastavni su dio svakoga od nas. Bilo da se tuširamo, peremo zube, doručkujemo, vježbamo, meditiramo ili radimo nešto sasvim treće, uvijek imamo neki svoj ritual. Jutarnji rituali u jogi, odnosno u ayurvedskoj medicini, nešto su brojniji i logički posloženi.

Ayurvedska medicina (Ayur – život, Veda – znanje) nastala je prije otprilike 5000 godina u Indiji i danas danas se proširila cijelim svijetom. Ona se temelji na teoriji o tri vrste ili doše ljudi: vata, pitta i kapha. Doše su biološke kombinacije elemenata (zemlja, vatra, voda zrak i eter) koje se u tijelu manifestiraju različito te upravljaju čitavim organizmom. No, da ne duljimo i ne objašnjavamo previše Ayurvedu, krenimo na jutarnje rituale.

Jutarnjih rituala ima točno 19. E, sada…Kako danas živimo ubrzanim tempom, s previše obaveza i premalo sna, iskreno sumnjam da možemo svako jutro odraditi cijeli ritual jer bi nam za to trebalo oko sat do sat i pol. No, možemo ih znati, zapisati i raditi ono što nam odgovara, što stignemo ili možemo. Pa krenimo:

1. Buđenje
Kada se probudite, nemojte odmah izići iz kreveta. Polako se razbudite, protegnite se i nakon što zagrijete ruke, proći njima lice i cijelo tijelo.

2. Pozitivno mišljenje

Razmislite o današnjim poslovima, problemima i obavezana te s par pozitivnih riječi u sebi probajte si „obećati“ da ćete ih uspješno ispuniti. Pozitivno mišljenje, ujutro prije radnog dana uvelike određuje vaše ponašanje tijekom dana. Znate onu staru: „Ma nemoj me danas, ustao sam na lijevu nogu.“ Pozitivno mišljenje nakon buđenja je kao da uvijek ustanete na desnu nogu. Što je prilično odlično!

3. Čišćenje lica, očiju, usta
Polijte lice hladnom vodom par puta. Napunite usta vodom i lagano mućkajte pa ispljunite. Napunite dlanove vodom, uronite lice i par puta treptajima otvorite i zatvorite oči. Otvorite oči u vodi i lagano kružite njima, gledajte u svim pravcima. Umiti se hladnom vodom ubrzava proces buđenja.

4. Pijenje vode
Ostavite vodu u čaši preko noći da se ugrije na sobnoj temperaturi. Ujutro ju popijte. Možete iscijediti limun u nju ako želite. Topla voda služi za čišćenje probavnog trakta i potiče rad peristaltike crijeva. Limun čisti jetru i bubrege.

5. WC
Sjednite na WC ako osjetite ili ne osjetite potrebu za velikom nuždom. S vremenom ćete naviknuti tijelo da izvrši veliku nuždu ujutro. Čini se da je to nemoguće, ali vjerujte mi. Ovo govorim iz osobnog iskustva.

6. Čišćenje zubi
Koristite blage ili lagane četkice. Nikako tvrde. Nabavite pastu za zube sa što više biljnih preparata i izbjegavajte pastu s fluorom. Četkicom također prođite i zubno meso, laganim kružnim pokretima.

7. Čišćenje jezika
Svako jutro očistite jezik s četkicom ili posebnim čistačem jezika. Činite to pokretima od korijena prema vrhu. U početku ćete možda osjećati nelagodu no naviknut ćete se. Čišćenje jezika uvelike pomaže u rješavanju lošeg zadaha.

8. Grgljanje vodom u ustima
U usta stavite sezamovog ulja, punu veliku žlicu. Mućkajte to ulje minutu do dvije pa ispljunite. Kako mućkate, imajte na umu da žlijezde slinovnice rade pa će se količina u ustima povećavati. Nakon što ispljunete, prstom lagano prođite po zubima, zubnom mesu, nepcima i unutarnjom stranom obraza. Ovim čistimo cijelu usnu šupljinu od sluzi koja se nakupila tijekom noći.

9. Žvakanje
Prožvačite sezamove sjemenke. Žvakanje je dobra vježba za mišiće vilice i osnažuje zube i desne. Kada žvačete, bilo sjemenke, doručak, žvaku ili nešto treće, vodite računa da u istoj mjeri žvačete lijevom i desnom stranom.

10. Kapanje nosa
Nakapajte svaku nosnicu s par kapi ghee-ja (pročišćenog maslaca) ili sezamovog ulja, osim ako su vam sinusi zaštopani. Tada koristite medicinske kapi za sinuse. Također, možete napraviti čišćenje nosa: Jala Neti – čišćenje nosa vodom.

11. Kapanje ušiju
Nakapajte po 5 kapi toplog sezamovog ulja ili tople ghee-ja u svako uho. Izmasirajte lagano uho te par puta pomaknite vilicu u svim smjerovima i par puta progutajte kako bi tekućina ušla što dublje. Ostanite neko vrijeme nagnuti u stranu da ulje ne iscuri i nakon toga se ispravite te ručnikom očistite ostatak ulja koji će izaći van. Ako imate infekciju uha, preskočite ovaj korak.

12. Masaža

Namažite sezamovim uljem cijelo tijelo i laganim pokretima ruke ga izmasirajte. Od stopala do glave. Ruke i noge se masiraju ravnim pokretima, a trbuh, zglobovi i noge kružnim. Masaža prvenstveno služi za poticanje krvotoka, a preporučuje se prije vježbanja.

13. Tuširanje
Otuširajte se toplim tušem i koristite prirodan sapun. Zapadna medicina kaže da se tuširamo hladnim tušem ujutro i toplim tušem navečer, no ajurvedski ritual navodi topli tuš ujutro kako bismo dodatno, uz masažu, opustili mišiće prije vježbanja.

14. Odijevanje
Uvijek koristite čistu odjeću.

15. Parfemi
Koristite male količine parfema, mirisa ili esencijalnih ulja. Koristite blage mirise koji umiruju.

16. Vježbanje
Lagano! Lagane vježbe joge ili razgibavanja u svrhu istezanja i buđenja organizma. Ne radite naporno, pogotovo ne vježbe pretjeranog savijanja u kralješnici prema naprijed ili natrag jer time štetimo diskovima u kralješnici.

17. Disanje
Napravite neku od vježbi disanja (pranayama).

18. Meditacija
Ona koja vam odgovara. Trajanje ovisi isključivo o vama.

19. Doručak
Zdrav, lagan, a opet nutritivno bogat.

I to je to! Jednostavno, zar ne? Oduzima vremena, ali vas, na najbolji način, priprema za odlazak u novi dan.

www.medical-yoga.com

 

 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.