Njega i zdravlje djeteta

Joga za djecu? Odlično, ali s oprezom!

Vježbanje joge može biti odličan način nježnog usmjeravanja djeteta na fizičku aktivnost te utjecanja na njegovo dobro zdravlje, no pri izboru programa i vježbanju, potrebne su određene mjere sigurnosti

Joga za djecu? Odlično, ali s oprezom!

Vaš vrtićanac (ili vrtićanka) se ugledao na vas i želi vježbati jogu. Iako je joga u svijetu već dugo prisutna u sklopu programa naprednih vrtića, a posebice škola, u Hrvatskoj se još uvijek može naći samo u rijetkim centrima i to uglavnom u većim gradovima. Za vježbe se tvrdi da su prilagođene uzrastu, a uglavnom je riječ o djeci do sedam godina. 

 
Poznati su pozitivni učinci joge općenito na zdravlje, no nema puno istraživanja koja su se bavila djecom. Malobrojne studije sugeriraju da joga pomaže u smirivanju djece, sprečavanju pretilosti, popravljanju koncentracije, da pomaže mališanima koji se bore sa nekim zdravstvenim tegobama poput sindroma iritabilnog crijeva ili psihičkim poremećajima i bolestima i slično. Iako je potrebno više znanstvenih studija kako bi se ove pretpostavke dokazale, joga u svakom slučaju može biti nježan način motiviranja djeteta na fizičku aktivnost te utjecanja na njegovo opće dobro zdravlje. Ipak, opreza nikad dosta i trebalo bi svakako provjeriti je li taj program doista prilagođen mališanima.  
 
 
Kako izgleda tipičan sat joge za djecu?
 
Satovi joge za mališane rijetko se usmjeravaju na usavršavanje poza – uglavnom se bave osnovama joge kao što je poticanje suosjećanja umjesto natjecanja ili pak veze između disanja i različitih poza. Tipičan sat tako prilagođene joge obično sadrži:
 
Zagrijavanje – vaše dijete će se izuti te će se od njega tražiti da legne ili sjedne „po turski“ na pod ili stolac. Neki rekviziti poput prostirke za vježbu, jastuka ili, primjerice, plišanih igračaka, mogu se koristiti kao „signal“ da je ovo vrijeme predviđeno za opuštanje. Instruktor može poticati dijete na tišinu uma, možda na način da sklopi oči i zamisli da neki njegov ili njezin problem nestaje...
Disanje – pažnja djece usmjerava se na disanje – spori udah i izdah i duboko kroz nos. Jedna od tehnika koje se koriste je ta da dijete zamisli kako se njegov trbuh ispunjava zrakom poput balona, a potom se polagano ispuhava.
Poze – nježni pokreti, uključujući istezanje, pomoći će vašem djetetu da se pripremi na poze koje uključuju stajanje, sjedenje, okretanje, ravnotežu i savijanje. Neki instruktori potiču djecu da imitiraju biljke, životinje ili razne objekte sa fotografija koje donose na sat. Tijekom svake poze vjerojatno će podsjećati djecu na disanje kroz nos kako bi im skrenuli pažnju sa poze te će ih prekinuti u vježbi ako se požale na bol
Opuštanje – nakon dovršavanja serije poza, djeca mogu leći na pod na leđa te sklopiti oči. Instruktor ponovno može podsjećati djecu da se usmjere na disanje. Pritom može poticati i njihovu maštu, tražiti ih da vizualiziraju neke doživljaje poput ležanja na oblaku ili lebdenja zrakom.
„Buđenje“ – na kraju sata, dijete će se protezati ili protresati tijelo te lagano ustati sa poda
 
 
Koji joga stilovi koji nisu prikladni za mališane?
 
Postoji mnoštvo različitih stilova joge, a među njima dva nisu prikladna za djecu:
1. Aštanga joga (Ashtanga yoga), poznata i kao power yoga, usmjerava se na trening snage i fleksibilnosti te uključuje brze pokrete. Vježbanje aštange traži izvrsnu fizičku kondiciju.
2. Bikram joga, poznatija kao vruća joga, uključuje izvođenje prilično teških poza u prostoriji zagrijanoj na 38 do 43 °C, a vježbači također moraju biti u sjajnoj fizičkoj kondiciji
 
 
Pomozite djetetu da izbjegne ozljede!
 
Ako vaše dijete tek isprobava jogu, poduzmite mjere kako se ne bi ozlijedilo. Primjerice:
Nađite sigurno mjesto za vježbu – mora biti posve ravna površina, ugodna temperatura u prostoriji, bez svijeća, mirisnih štapića (i sličnih vrućih, zapaljivih stvari), osigurajte djetetu prostirku kako se ne bi poskliznulo
Neka vježba na prazan želudac – određene poze mogu izazvati povraćanje ako se vježba neposredno nakon jela (posebice obilnog obroka). Općenito, nemojte dozvoliti djetetu da vježba jogu barem dva do četiri sata nakon obilnog obroka, odnosno sat do dva nakon laganijeg jela
Bez pretjerivanja – podsjetite mališana da pokreti moraju biti polagani te da ne forsira poze ako su mu bolne ili neugodne. Također ne bi smio raditi poze koje uključuju istezanje nogu iznad razine srca ili glave – one povećavaju pritisak u glavi, vratu ili ramenima.
Uzmite u obzir zdravstveno stanje djeteta – ako vaše dijete pati od migrena ili ima bilo kakvu zdravstvenu tegobu koju će izazvati dodatni pritisak u glavi ili ramenu, mora izbjegavati joga poze za ramena. Općenito treba paziti na određene tehnike disanja ili poze ako dijete ima astmu, bronhitis ili herniju. I, naravno, dijete ne smije vježbati ako je bolesno.
 

Kako izabrati pravi program?
 
Pri izboru programa prije svega provjerite je li instruktor osposobljen za rad s djecom, je li prošao dodatnu edukaciju. Raspitajte se o njegovom ili njezinom iskustvu s djecom, je li radio s mališanima u dobi vašeg djeteta, koji su njegovi ciljevi rada? Također budite prisutni na jednom satu vježbe prije nego što se odlučite upisati i vaše dijete – možda vam se neće dopasti način rada, instruktor, okolina, ukupna atmosfera. Prednost dajte programima na kojima se djeca zabavljaju, gdje je atmosfera pozitivna. Ako vaše dijete ima neku zdravstvenu tegobu, pitajte instruktora zna li raditi s takvom djecom, ima li iskustva i slično. 
 
 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.