Andrea Šitum, urednica

Ovo je jedini savjet o zdravlju koji će ti ikada trebati

U moru savjeta vezanih uz zdravlje, ovaj je najvažniji...

Ovo je jedini savjet o zdravlju koji će ti ikada trebati

Ha, priznaj? Kliknuo si ili kliknula si jer te zainteresirao naslov! Naslov je tu iz nekoliko razloga - jedan od njih je taj da je zdravlje super ključna riječ, a svi portali "žive" od ključnih riječi. To znaš. Drugi je razlog taj da je odabir naslova jako važan za portale i, ako je dobro osmišljen, učinit će i totalno bedaste članke zanimljivijima. Tako ćeš na drugim (obično news) portalima naći i naslove u stilu: "Muž je došao kući, a onda je otkrio nešto neočekivano..." ili "Mislila je da fotografira svoju bebu, a u kutu fotografije pojavilo se ovo..." - i iako znaš da se radi o nekoj totalnoj glupariji, kliknut ćeš i tako potrošiti pet sekundi koje si mogao potrošiti nekako drugačije. Stručni naziv za ovakve naslove je - navlakuša. Mi nismo jedan od tih portala i ne volimo takve naslove. Ali, kad si već tu, dozvoli da ti se predstavim. Ja sam Andrea, urednica portala Naturala.hr i portala www.4seasonscroatia.com  - oba naša portala pokrivaju tematiku zdravlja, a ovo je moja kolumna u kojoj ti pišem o onome što me trenutno okupira.

A da sam ti već u naslovu baš  željela reći o čemu ću danas pisati i da se nisam poslužila ovim malim "prljavim trikom" zbog kojega si kliknuo/la - naslov bi išao u stilu: "Životna misija: Pronaći balans". Ili tako nekako.

Pa krenimo. 

Čuli ste, sigurna sam, priču o tome kako će nam zdrava prehrana, minimalno uživanje u alkoholu te izbjegavanje pretjeranog unosa „4 bijele smrti“, dakle, brašna, šećera, soli i masti osigurati bolje zdravlje i vitalnost. Iako novije nutricionističke smjernice kažu kako se umjerena konzumacija svinjske masti više ne bi trebala nalaziti na crnoj listi, vjerujem da ćete se složiti sa mnom da konzumaciju bijelog brašna, bijelog šećera i soli ipak treba smanjiti na minimum.

Lako je biti zdrav?

A ako u današnje vrijeme pratite i druge savjete vezane uz zdravlje, zaključit ćete da sve što trebate raditi kako biste ostali zdravi jest: redovito doručkovati, ujutro popiti mlaku vodu s limunom, piti zelene kašaste sokove, uzimati redovito vitamine i minerale, odvajati na tanjuru ugljikohidrate i proteine i piti barem dvije litre filtrirane vode dnevno. Morate jesti minimalno pet porcija povrća i voća dnevno, crveno meso konzumirati minimalno, dva do tri puta tjedno jesti ribu (važna je zbog omega-3!), ali i pripaziti na omjer unosa omega-6 i omega-3 masnih kiselina. Važno je da jedete isključivo organski uzgojenu hranu, po mogućnosti onu koja je uzgojena lokalno. Jedite i sezonski. Jedite samo hranu koju ste sami pripremili. Pripazite i na acido-baznu ravnotežu. Ako ste osjetljivi na gluten ili laktozu – morat ćete izbjegavati proizvode koji ih sadrže, a ako ste alergični – morate paziti da u organizam ne unesete neki alergen. Ako ste se pak opredijelili za neki poseban tip prehrane poput sirovojelstva, LCHF prehrane, veganske prehrane ili možda makrobiotike – najvjerojatnije je da će vam veliki dio dana otići na kupovinu namirnica, njihovo kombiniranje i osmišljavanje jelovnika.

Boravite i na zraku, što više tijekom dana. Detoksikaciju provodite periodično. Uz sve ovo, nipošto ne preskačite tjelesnu aktivnost, hodajte dnevno barem 10.000 koraka, upišite se na fitness ili jogu ako želite sklad tijela, uma i duha. Ne zanemarujte niti intimne odnose sa svojim partnerom. Spavajte barem osam sati dnevno i lezite uvečer u deset – to nam je važno zbog hormona. Ne preskačite jutarnju i večernju meditaciju, vizualizaciju, a tijekom dana izgovarajte afirmacije. Također, njegujte i dobre odnose s najbližima i prijateljima, a ne smijete zanemariti niti svoj izgled – posjet frizeru, kozmetičaru, odlazak na manikuru barem jednom u desetak dana više je nego dobrodošao za vaše samopouzdanje. Pročitajte i barem dvije knjige mjesečno, dobro je za mozak, preporučuju stručnjaci.

I na kraju, odgovorite na pitanje: Zar nije jednostavno brinuti se za svoje zdravlje? Šalim se, naravno, jer budimo realni - kako biste se doista pridržavali ovih „nekoliko savjeta“, trebali biste, uz sve svoje obaveze, imati na raspolaganju ipak malo više od 24 sata.

Uspješno i manje uspješno žongliranje

Činjenica je da se svi mi pokušavamo što bolje žonglirati između našeg privatnog i poslovnog života, a nažalost, često to radimo upravo na račun našeg zdravlja. I tada odlazimo u onu drugu krajnost, u kojoj nam zdravlje od „najvažnije stvari na svijetu“ postaje „zadnja rupa na svirali“. Jer, da nije tako, redovi u našim pekarnicama bi bili kraći, a Hrvatska ne bi imala 56% odraslih građana s prekomjernom težinom te nas ne bi karakterizirali kao naciju u kojoj je i svako treće dijete ima prekomjernu težinu ili je pretilo.

No, kada podvučemo crtu i kada pogledamo istini u oči, smijemo li doista reći da nismo zdravi samo zato što nemamo vremena? Priznajmo radije sebi da tome ne može biti tako i da jednostavno moramo pronaći vrijeme u kojemu ćemo sami sebi biti na prvom mjestu. Vrijeme u kojemu ćemo sami sebi ugoditi, uživati, ali i misliti pritom na svoje zdravlje.

Povratak u ravnotežu

Odavno su neki pametni ljudi zaključili da je balans ili ravnoteža jedna od najvažnijih riječi u Svemiru. Na to, uostalom, ukazuju i svi fiziološki procesi u našem organizmu. Svaka stanica našeg tijela čezne za ravnotežom, svaki hormon, svaki elektrolit ide ka ravnoteži, svi naši organski sustavi je žele. Priroda mora biti u ravnoteži, a konačno, i cijeli je Svemir postavljen na tom principu. Stvari se moraju vratiti u ravnotežu ili neće biti dobro – poručuju nam svi oni. U trenutku kada smo pretjerali, kada se naše stanice, naši organi, više ne mogu vratiti u ravnotežu – javljaju se kronične i zloćudne bolesti - zdravstveni problemi koje nitko od nas ne želi.

Nikada nisam bila od onih pretjerano discipliniranih. Moja disciplina je oduvijek značila oscilacije i proizvoljno tumačenje pravila i, recimo, nikada se ne bih mogla opredijeliti samo za jedan tip prehrane. Brzo bi mi dosadilo. Svako jutro pojesti isti doručak, napraviti isti joga ritual ili svaku večer trčati istih pet kilometara, nezamislivo mi je. No, uvijek sam se trudila vratiti ravnoteži na način koji meni najviše odgovara, što je najčešće značilo - poslušati svoje tijelo i dati mu ono što mu je najpotrebnije. I to u pravo vrijeme. Ali se istodobno nikada ne bih mogla odreći niti malih životnih radosti – cheesecake torte poslije nedjeljnog ručka, čaše ili dvije crnog vina s prijateljima, kasnonoćnog zalogajčića onda kada mi je to baš gušt, domaćeg pršuta i sira ili komada mamine bučnice… Čini mi da su pritom važne ključne dvije stvari: da si ne uskraćujete te male životne radosti te da, nakon njih, pomognete organizmu da se što prije vrati u balans.

Odrediti pravu mjeru

Drugim riječima, ne možete svako jutro, na prazan želudac, popiti kavu, popušiti cigaretu, pojesti bijelo pecivo i očekivati da nećete imati problema sa želucem ili, općenito, sa zdravljem. Ne možete godinama jesti brzu hranu, piti dvije litre gaziranog soka i tri pive dnevno i očekivati da će vaša probava i jetra biti u savršenom stanju. Život je prekratak, čini mi se, da ne bismo, barem ponekad, ugađali sami sebi i držali se uvijek željezne discipline. No, naravno sve s mjerom, jer onoga trenutka kada se ta mjera izgubi, ispadamo iz ravnoteže. Sjetite se samo filma s Juliom Roberts „Jedi, moli, voli“ – iako mislim da se ne radi o nekom vrhunskom filmskom ostvarenju, iz ovog se filma može izvući jedna dobra poruka o važnosti ravnoteže u našem životu.

Nedavno sam čula da postoji jedan novi trend pod nazivom healthonism. Radi se o engleskoj kovanici koja se sastoji od zdravlja (health) i hedonizma (hedonism), o trendu koji uvažava i našu potrebu za uživanjem, ali i onu za zdravljem i koji smatra da to dvoje itekako mogu zajedno. Možemo to nazvati trendom, ali možemo mi to nazvati i – zdravim razumom ili „trendom“ koji su poznavali još i naši stari koji su se, nakon pretjerivanja u iću i piću, idući dan „liječili“ rasolom.

Trendovi u svjetskoj i domaćoj wellness industriji

A ako promotrimo recentne svjetske wellness trendove, mnogi su od njih postavljeni upravo na ovim temeljima. Prošlog su desetljeća, pogotovo u Americi, bili jako moderni strogi detox programi u wellness hotelima i resortima, no iziskivali su zaista mnogo odricanja i dobru disciplinu gostiju, na što su rijetki bili spremni. Jer, ako ste već odlučili otići na odmor i odmaknuti se od svakodnevice, pa zar nije kontradiktorno da ga provedete pateći se, gladujući, ispijajući isključivo detoks napitke i čeznući za čašom vina koju ćete popiti uz rub hotelskog bazena dok gledate u svoj napitak od krastavca i grickate celer? Gosti bi dolazili kući „pročišćeni“, ali bi se rijetko ponovno odlučivali za ovakav vid odmora. Posljednjih su se godina programi detoksikacije u wellness industriji ipak malo „omekšali“ i poštuju činjenicu da nam je na odmoru važno sve – dobro se provesti, riješiti se stresa, uživati u hrani i piću, ali i pripaziti na zdravlje, postavljajući upravo ravnotežu kao prioritet.

Zdravstveni turizam definitivno danas ide u tom smjeru pa ćete nerijetko, u sklopu vrhunskih hotela koji nude izuzetne wellness i gurmanske programe imati dostupne i liječnike i nutricioniste koji će vam dati savjete o vašem zdravlju. Iako su kod nas još uvijek takvi primjeri sporadični, ima u Hrvatskoj hotela koji su svoje strategije razvoja postavili upravo na ovim principima – jedan od onih koje bih izdvojila je Vitality hotel Punta u Lošinju. No, uz takve svijetle primjere, sve je više hotela koji periodično održavaju programe naših stručnjaka i tako svojim gostima nude „ono više“. Postoji tako jedan zanimljiv trodnevni wellbeing program Intox & Detox, koji drži dr. Meri Bura, inače kolumnistica portala Naturala.hr i 4 Seasons Croatia. Prvi dan ćete se počastiti, popiti rakijicu i domaće crno vino, uživati u cijelom nizu slasnih ribljih i mesnih jela, pojesti pašticadu i desert, a iduća dva dana programa vas čeka jedna sasvim druga priča – detox napitci, puno voća i povrća, joga te savjeti kako se što prije vratiti u normalu.

I ta naredna dva dana nipošto nećete doživjeti kao kaznu, već kao svjesno nastojanje da nakon uživanja vratite svoj organizam u balans – bez zamjeranja samoj ili samome sebi, bez nepotrebne grižnje savjesti zbog one druge kriške čokoladne torte (koja vam, istini za volju, možda i nije trebala) ili zbog one treće čaše vina te, možda najvažnije, bez potrebe da se opravdate ikome - sebi ili drugima.

 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.