Pretraži Zdravlje AZ:


Omega-3 masne kiseline - dodaci prehrani

Pregled

Omega-3 masne kiseline su esencijalne, tj. tijelo ih ne može samo proizvesti nego ih mora dobiti iz hrane. Igraju ključnu ulogu u funkciji mozga, normalnom rastu i razvoju te mogu smanjiti rizik od srčanih bolesti. Omega-3 masne kiseline su visoko koncentrirane u mozgu i važne su za kognitivni razvoj i ponašanje. Simptomi nedostatka omega-3 masnih kiselina su umor, slabo pamćenje, suha koža, problemi sa srcem, promjene raspoloženja, depresija i slaba cirkulacija.Važna je ravnoteža omega-3 i omega-6 masnih kiselina kako bi se održalo optimalno stanje organizma.

 

Primjena

Klinički dokazi najjači su za liječenje srčanih bolesti, ali Omega-3 masne kiseline mogu pomoći i kod:

Visoki kolesterol – povećavaju HDL (dobar) kolesterol, a smanjuju trigliceride.

Visoki krvni tlak – prehrana s dodacima omega-3 masnih kiselina smanjuje krvni tlak kod oboljelih od hipertenzije.

Srčane bolesti – prehrana bogata omega-3 masnim kiselinama smanjuje rizik od razvitka srčanih bolesti.

Dijabetes – omega-3 masne kiseline iz ribljeg ulja mogu smanjiti trigliceride i apoproteine (markeri dijabetesa) te podići HDL kolesterol.

Reumatoidni artritis – brojna manja istraživanja dokazala su da omega-3 masne kiseline iz ribljeg ulja smanjuju simptome reumatoidnog artritisa uključujući bolove u zglobovima i jutarnju ukočenost.

Sistemski eritromatozni lupus – nekoliko malih istraživanja pokazalo je da EPA i riblje ulje mogu smanjiti simptome lupusa.

Osteoporoza – neka istraživanja pokazala su da omega-3 masne kiseline mogu podići razinu kalcija u tijelu i ojačati kosti.

Depresija – rezultati istraživanja su različiti: neka su potvrdila da uzimanje omega-3 masnih kiselina uz antidepresive smanjuje simptome, dok druga nisu pokazala korist uzimanja omega-3 masnih kiselina.

Bipolarni poremećaj – kliničko istraživanje pokazalo je da pacijenti koji uzimaju omega-3 masne kiseline kao dodatak lijekovima imaju manje promjene raspoloženja od onih koji uzimaju lijekove same.

Šizofrenija – preliminarna istraživanja pokazala su da bolesnici koji uzimaju omega-3 masne kiseline pokazuju smanjenje simptoma.

Poremećaj manjka pozornosti i hiperaktivnosti (ADHD) – neka istraživanja su pokazala da djeca s ADHD-om koja uzimaju omega-3 masne kiselina pokazuju napredak u ponašanju.

Kožne bolesti – klinička istraživanja pokazala su da oboljeli od psorijaze i fotodermatitisa mogu poboljšati svoje stanje konzumiranjem omega-3 masnih kiselina kao dodatka tretmanu.

Upalna bolest crijeva (IBD) – rezultati istraživanja su miješani; neka su pokazala da omega-3 masne kiseline dodane lijekovima za te bolesti mogu pomoći u smanjenju simptoma, dok druga nisu dokazala učinak.

Astma – jedno manje istraživanje pokazalo je da se uzimanjem ribljeg ulja kroz 10 mjeseci smanjuju simptomi.

Makularna degeneracija – populacijskim istraživanjem pokazano je da ljudi koji konzumiraju više ribe imaju manji rizik obolijevanja od makularne degeneracije

Menstrualna bol – istraživanje je pokazalo da žene koje uzimaju dodatke ribljeg ulja imaju manje simptome od onih koje su uzimale placebo.

Karcinom kolona, prostate i dojke – konzumiranje hrane bogate omega-3 masnim kiselinama smanjuje rizik obolijevanja od karcinoma kolona, prostate i dojke.

 

Izvori iz hrane

Riblja, biljna i ulja orašida su primarni izvori. Slijede ih sjemenke i njihova ulja te alge.

 

Dostupni oblici

Dostupne su u obliku uljnih kapsula i ulja koja moraju biti visokokvalitetna i rashlađena te sjemenki (lan) koje moraju biti mljevene unutar 24 sata od primjene.

 

Doziranje

Doziranje ribljeg ulja treba biti utemeljeno na količinama DHA i EPA. Uobičajeni omjer je 0.18 g EPA i 0.12 g DHA. 5 g ribljeg ulja sadrži 0.18-0.56 g  EPA i 0.072 g-0.31 g DHA.

Djeca:

Do 18 godina ne preporučuje se uzimanje dodataka prehrani osim uz nadzor liječnika.

Odrasli:

NE preporučuje se uzimanje više od 3 g dnevno bez liječničkog nadzora.

Za zdrave pojedince preporučuje se konzumacija ribe dva puta tjedno.

Za oboljele od srčanih bolesti preporučuje se 1 g EPA i DHA dnevno.

Za odrasle s visokim kolesterolom preporučuje se 2-4 g EPA i DHA dnevno.

 

Mjere opreza

Zbog potencijalnih nuspojava i interakcija s lijekovima, dodatke prehrani treba uzimati uz nadzor liječnika.

Omega-3  masne kiseline trebaju oprezno uzimati osobe koje lako natiču, imaju poremećaj zgrušavanja krvi ili uzimaju antikoagulanse.

Riblje ulje uzrokuje plinove, nadutost, podrigivanje i proljev.

Oboljeli od dijabetesa ili šizofrenije ne mogu uvijek pretvoriti alfa-linolensku kiselinu u EPA i DHA pa trebaju osigurati  dovoljnu količinu tih kiselina u prehrani. Kod oboljelih od dijabetesa mogu se pojaviti i skokovite razine šećera u krvi dok uzimaju riblje ulje.

Neke ribe mogu biti kontaminirane teškim metalima, dioksinima i polikloriranim bifenilima pa se preporučuje smanjenje količine ribe za djecu, trudnice i dojilje. Ribu treba kupovati od provjerenih izvora.

 

Interakcije

Ako uzimate bilo koji od navedenih lijekova, prije upotrebe suplemenata omega-3 masnih kiselina savjetujte se s liječnikom ili ljekarnikom: antikoagulansi, antidijabetici, etretinat i površinski steroidi, ciklosporin, nesteroidni protuupalni lijekovi, lijekovi za sniženje kolesterola.