Advertisement

Pretraži Zdravlje AZ:


Kalcij - dodaci prehrani

Pregled

Kalcij je najzastupljeniji mineral u tijelu. 99% kalcija nalazi se u kostima i zubima, a ostatak pomaže funkcioniranju srca, živaca, mišića i drugih tkiva. Da bi se apsorbirao, uz kalcij su potrebni magnezij, fosfor te vitamini K i D. Najbolji način za nadoknadu kalcija je kroz hranu.

Primjena

Osteoporoza – istraživanja su pokazala da kombinacija kalcija i vitamina D može spriječiti gubitak kostiju u starijih osoba.

Hipoparatireoidizam – oboljeli moraju slijediti dijetu s visokim udjelom kalcija i niskim udjelom fosfora te uzimati dodatke kalcija.

Predmenstrualni sindrom (PMS) – jedno veliko istraživanja pokazalo je da su se simptomi PMS-a smanjili za 50% kod žena koje su uzimale 1200 mg kalcija dnevno.

Visoki krvni tlak – istraživanja ne daju jasne rezultate o tome može li kalcij pomoći u smanjenju krvnog tlaka ili je to više vezano uz prehranu koja uključuje mliječne proizvode s niskim udjelom masti (koji sadrže i kalcij).

Pretilost – neka istraživanja pokazala su da uzimanje mliječnih proizvoda s niskim udjelom masti može pomoći smanjenju i održavanju normalne tjelesne mase, ali nije jasno je li za to zaslužan kalcij iz mliječnih proizvoda.

Visoki kolesterol – preliminarna istraživanja pokazala su da uzimanje kalcija u količinama od 1600-2000 mg dnevno može pomoći smanjenju kolesterola uz pravilnu prehranu i vježbu.

Rahitis – istraživanje 2000. godine pokazalo je da je kalcij učinkovit tretman kod rahitisa.

Drugo – rizici za moždani udar i kolorektalni karcinom mogu se smanjiti prehranom bogatom mliječnim proizvodima.

Izvori iz hrane

Najbolji izvori su sirevi, mliječni proizvodi s niskim udjelom masti (mlijeko, jogurt), tofu, melasa. Kalcij još možemo dobiti iz badema, Brewerovog kvasca, brazilskih oraha, brokule, kupusa, sušenih smokava, algi, tamnozelenog lisnatog povrća, lješnjaka, kamenica, sardina i konzerviranog lososa.

Dostupni oblici

Dva najčešće korištena oblika kalcija su kalcijev citrat i kalcijev karbonat. Dodaci kalcija dobiveni od ljuski kamenica, dolomita i kostiju izbjegavaju se zbog sadržaja olova koji može naštetiti mozgu, bubrezima, uzrokovati anemiju i podići krvni tlak.

Doziranje

Suplementi kalcija trebaju se uzimati u malim dozama tijekom dana (ne više od 500 mg) sa 6-8 čaša vode kako bi se izbjeglo konstipaciju.

Djeca:

- Dojenčad 0-6 mj.: 210 mg

- Dojenčad 7 mj.-1 god.: 270 mg

- Djeca 1-3 god.: 500 mg

- Djeca 4-8 god.: 800 mg

- Adolescenti 9-18 god.: 1,300 mg

Odrasli:

- 19-50 god.: 1,000 mg

- 51 godina i stariji: 1,200 mg

- Trudnice i dojilje ispod 19 godina: 1,300 mg

- Trudnice i dojilje iznad 19 godina: 1,000 mg

Kao prevencija karcinoma kolona preporučuje se 1800 mg dnevno.

Mjere opreza

Zbog mogućnih nuspojava i interakcija s drugim lijekovima, dodaci prehrani trebaju se uzimati uz liječnički nadzor.

Dnevno se ne smije unositi više od 2500 mg kalcija. Nuspojave uzimanja kalcija mogu biti konstipacija i uznemirenost želuca. Vrlo visoke doze mogu uzrokovati mučninu, povraćanje, gubitak apetita, povećano mokrenje, zbunjenost, aritmiju i mogu biti toksični za bubrege. Takve simptome mogu imati i stanja u kojima tijelo samo proizvodi višak kalcija (zatajenje bubrega, sarkoidoza, rak i hiperparatireoidizam).

Ljudi s povećanim rizikom od raka prostate u bubrežnih kamenaca ne smiju uzimati suplemente kalcija.

Interakcija

Ako trenutačno uzimate bilo koji od navedenih lijekova, prije uzimanja joda obavezno se konzultirajte s liječnikom: alendronat, antacidi na bazi aluminija, beta-blokatori,lijekovi za smanjenje kolesterola (antihiperlipemici),kortikosteroidi, digoksin, diuretici, estrogeni, gentamicin, antibiotici (kinoloni i tetraciklini), antiepileptici.

 

Naturala.hr posvećuje veliku pažnju zaštiti osobnih podataka. Stoga smo u skladu s novom europskom Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR) nadogradili politiku privatnosti i korištenja kolačića. Kolačiće upotrebljavamo kako bismo osigurali što bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost naše web stranice. Daljnjim korištenjem web stranice Naturala.hr suglasni ste s korištenjem kolačića.

Više informacija o Politici kolačića pročitajte ovdje.

Slažem se