Advertisement

Pretraži Zdravlje AZ:


Beta-karoten - dodaci prehrani

Pregled

Beta-karoten je biljni pigment koji tijelo pretvara u vitamin A (retinol). Vitamin A je tijelu potreban za dobar vid i zdravlje očiju, za snažan imunitet, zdravu kožu i sluznicu. Dok je vitamin A u velikim količinama toksičan, tijelo će u vitamin A pretvoriti samo onoliko beta-karotena koliko mu je potrebno. Beta-karoten je antioksidans – štiti tijelo od slobodnih radikala, molekula koje ga oštećuju i time smanjuje rizik od mnogih kroničnih bolesti. Ipak, i beta-karoten uzet iz suplemenata može biti štetan, dok onaj koji dobivamo kroz prehranu nije štetan. 

Primjena

Prevencija

Studije bazirane na populaciji kažu da ljudi koji su dnevno unosili četiri ili više obroka voća i/ili povrća bogatog beta-karotenom mogu smanjiti rizik obolijevanja od srčanih bolesti i raka. Međutim, ljudi koji su izloženi azbestu ili su pušači ne bi trebali uzimati suplemente beta-karotena jer, u tom slučaju, mogu povećati rizik od raka pluća.

Liječenje

Osjetljivost na sunce – kod bolesnika s eritropoetskom protoporfirijom, beta-karoten se koristi kako bi se smanjila osjetljivost na sunce kojoj su ti bolesnici podložni.

Dobno-vezana makularna degeneracija – velika studija (Age Related Eye Disease Study (AREDS1)), kaže da bolesnici s tom bolešću mogu usporiti njezin tijek uzimanjem cinka (80 mg), vitamina C (500 mg), vitamina E (400 mg), beta-karotena (15 mg) i bakra (2 mg).

Usna leukoplakija – stvaranje lezija u ustima i na jeziku uzrokovano pretjeranim konzumiranjem alkohola i duhana . Rezultati jedne studije pokazali su smanjenje simptoma bolesti nakon uzimanja beta-karotena.

Skleroderma – kod bolesnika je dijagnosticirana smanjena količina beta-karotena u krvi, ali studije nisu dokazale da njegov nadomjestak suplementima pridonosi izlječenju.

Izvori iz hrane

Najviše beta-karotena imaju narančasto, žuto i zeleno lisnato povrće i voće (mrkva, salata, naranče, rajčice, bundeva, brokula itd.). Što je intenzivnija boja, to je bogatiji izvor beta-karotena.

Doziranje

Djeca:

30-150 mg dnevno kroz 2-6 tjedana kod eritropoetske protoporfirije.

Odrasli:

15-50 mg dnevno za zdrave; 30-300 mg dnevno kroz 2-6 tjedana kod eritropoetske protoporfirije.

Upozorenja

Pušači i alkoholičari ne smiju uzimati suplemente jer povisuju rizik od raka pluća i srčanih bolesti.

Nuspojave: prolazno obojenje kože (žuto), gubitak stolice, modrice, bol u zglobovima.

Trudnoća i dojenje: istraživanja na životinjama pokazuju da beta-karoten nije toksičan za fetus ili novorođenče, ali nema dovoljno podataka koji bi pokazali koja razina je sigurna kod ljudi pa se preporučuje izbjegavanje suplemenata beta-karotena za vrijeme trudnoće i dojenja.

Interakcije

Beta-karoten uziman sa selenom i vitaminima E i C može smanjiti učinak statina (simvastatin, niacin, atorvastatin i dr.).

Kolestiramin i kolestipol, lijekovi za smanjenje kolesterola mogu smanjiti razinu beta-karotena u krvi za 30-40%.

Orlistat (Xenical ili Alli), lijek za mršavljenje, može smanjiti apsorpciju beta-karotena za 35% pa ih se treba uzimati u razmaku od najmanje 2 sata.

Drugo – mineralna ulja korištena za tretiranje konstipacije mogu smanjiti koncentraciju beta-karotena u krvi.

Konstantno uzimanje alkohola može reagirati s beta-karotenom i povećati rizik od oštećenja jetre.

 

Naturala.hr posvećuje veliku pažnju zaštiti osobnih podataka. Stoga smo u skladu s novom europskom Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR) nadogradili politiku privatnosti i korištenja kolačića. Kolačiće upotrebljavamo kako bismo osigurali što bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost naše web stranice. Daljnjim korištenjem web stranice Naturala.hr suglasni ste s korištenjem kolačića.

Više informacija o Politici kolačića pročitajte ovdje.

Slažem se