Eko proizvodnja

Hrvatska u Top 10 potrošača eko proizvoda

Uspješno održan još jedan stručni forum Biovege

Hrvatska u Top 10 potrošača eko proizvoda

Tvrtka Biovega, pionir hrvatskog zelenog gospodarstva, 27. veljače organizirala je Stručno usavršavanje: „Ekološki standard kvalitete kao dodana vrijednost u kategorijama hrane, dodataka prehrani i kozmetike“, koje se održalo u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom, a uz podršku Ministarstva zaštite okoliša i Ministarstva poljoprivrede.

Na njemu su prikazani osnovni trendovi na tržištu ekoloških proizvoda, pružen je uvid u potencijale ove industrije, te je predstavljen asortiman iz kategorije „superhrane“, dodataka prehrani i kozmetike u središtu trenutnog interesa javnosti. Na početku događanja, prisutne je predstavio Dražen Miloloža, predstavnik Hrvatske gospodarske komore koji je, ohrabren ovogodišnjim nastupom na sajmu Biofach u Njemačkoj, istaknuo kako hrvatski eko proizvođači zajednički mogu naći način za izlazak na domaćem i inozemnom tržištu. 

Hrvatska prati trendove
 
Žana Hinek, članica uprave Biovege prikazala je trendove na tržištu ekoproizvoda u 2011. godini. Vrijednost globalnog tržišta ekoproizvoda dosegla je 46.5 milijardi €, pri čemu je vodeće tržište SAD (22.6 milijardi €), a slijede ga Njemačka (7 milijardi €) i Francuska (4 milijarde €). Europsko tržište je zabilježilo porast od 6% te je vrijednost tržišta organskih proizvoda dosegla 22.8 milijardi €. Ekološka proizvodnja generator je razvoja gospodarstva trećih zemalja budući da proizvođači sirovina najvećim dijelom potječu iz tih zemalja. 
 
Površine pod ekološkim nadzorom u svjetskim okvirima protežu se na 37.5 milijuna hektara, što čini rast od 0,9% u odnosu na 2011. godinu. U Europi su te površine 11.2 milijuna hektara, što je porast od 6%. Hinek je istaknula Austriju, s najvećom površinom pod ekološkim nadzorom u EU, kao role model za Hrvatsku – na gospodarskom, turističkom te na planu imidža same zemlje.
 
Među podacima koje je predstavila gđa. Hinek ističe se udio ekoloških proizvoda na ukupnom hrvatskom tržištu koji iznosi 2,2% što Hrvatsku svrstava među top 10 zemalja na svijetu. Hinek ovaj podatak ističe u kontekstu ohrabrenja poduzetničke inicijative za širenje eko tržišta. Prema istraživanju iz 2013., gotovo polovica kupaca u Hrvatskoj barem jednom godišnje kupi neki ekoproizvod. Vrijednost Hrvatskog tržišta ekoproizvoda u 2013. procjenjuje se na 90 milijuna €, a tržište i dalje bilježi dvocifreni rast (20% 2011.). Fokus na daljnji razvoj ovog tržišta ima veliki potencijal kroz specijalističke kanale, a preduvjet je kvalitetna edukacija (osobna, tržišna).
 
Certifikati ulijevaju povjerenje
 
Ana Marušić Lisac, direktorica Biotehnicon poduzetničkog centra predstavila je postavke ekološke proizvodnje, razvoj nacionalne regulative, kao i nedavna usklađenja hrvatske regulative s pravnim stečevinom EU. Certifikacijom proizvoda i njihovom komunikacijom na tržištu kao ekoloških, stječe se bolji ugled i povjerenje potrošača. Certifikati u tom smislu potrošaču pružaju dokaz kvalitete, odnosno sigurnost u proizvod. Gospođa Marušić Lisac je na kraju otkrila i sasvim novu vijest, naime nakon dugotrajnog procesa licenciranja, od sada je kroz Biotechnicon moguće provoditi certificiranje kozmetičkih proizvoda sukladno standardu NaTrue.
 
Djeca „mete“ oglašavanja proizvoda upitne vrijednosti 
 
Jadranka Boban Pejić, direktorica Biovege i stručnjakinja za prirodnu prehranu upozorila je na marketing koji se obraća djeci oglašavanjem proizvoda upitne prehrambene vrijednosti. U Hrvatskoj gdje zakoni i standardi u ovom segmentu još nisu razvijeni, postoje reklame za proizvode koje su drugdje zabranjene. Naglasila je važnost edukacije u moru informacija gdje moramo imati filtere kako bismo raspoznali što je važno, istinito itd. te je pozvala sudionike skupa koji su u direktnom kontaktu s kupcima da budu taj filter. 
 
Trend „brzo i jeftino“ koji nam pruža gotovu ili hranu koju je moguće brzo spremiti, a koja je jeftina, na kraju nas jako puno košta. U prehrani djece najvažnije je osigurati raznolikost, uravnoteženost i pozitivan vlastiti primjer. Želimo li odgajati zdravu djecu, istaknula je Boban Pejić, nužan nam je organski uzgoj: kako bismo imali zdraviju vodu, zdravije tlo te manje kemikalija u okolišu. 
 
Osvrnula se i na cijenu organskih proizvoda te sve češći fair trade princip koji omogućuje razvoj transparentnijeg i etičnog poduzetništva. „Naši izbori čine razliku: birajući kvalitetne proizvode stvaramo povećanu potražnju, a time utječemo i na povećanu proizvodnju kvalitetnih proizvoda.“
Jadranka Boban Pejić zaključila je svoje izlaganje riječima: „Moja najvažnija investicija u životu je ustrajnost da svojoj djeci osiguram uravnoteženu prehranu kroz cijelo njihovo djetinjstvo kao ulaganje u njihovo zdravlje u budućnosti.“
 
Superhrana – trend suvremene prehrane
 
Doc.sc. Darija Vranešić Bender, iz Centra za kliničku prehranu KBC Zagreb i direktorica tvrtke za konzalting u nutricionizmu Vitaminoteka predstavila je pojam superhrane u svjetlu novih znanstvenih spoznaja. Ovaj trend u suvremenoj prehrani predmet je brojnih istraživanja i kliničkih studija, a gđa. Bender prikazala je posebitosti pojedinih supernamirnica u kategorijama bobica, ulja, sjemenki te začina, koje su u središtu pozornosti zbog svog sastava i pozitivnih učinaka na zdravlje. 
Mag.pharm. Seida Iličić, specijalistica prodaje tvrtke Biovega d.o.o., uz isticanje pozitivnih učinaka klorofila na zdravlje pojasnila je kako nadopunjujući prehranu klorofilom bitno smanjujemo količinu štetnih kemikalija koje ulaze u krvotok, čuvamo strukturu DNK te utječemo na prevenciju težih oboljenja. Svoje je navode potkrijepila nalazima znanstvenih istraživanja, a posebno je naglasila važnost biranja adekvatnih izvora klorofila u kojima je on u što čišćem i iskoristivijem obliku. Tu je nužna stručna pomoć farmaceuta kako bi pacijenti imali maksimalnu korist od preporučenih preparata. Predstavila je posebnosti ekoloških dodataka prehrani, izvrsnih izvora klorofila: Zelenu Magmu, Spirulinu te Chlorellu.
Ekološki uzgoj u prirodnoj kozmetici 
 
Ralf Kunert, dipl. ing., voditelj nabave sirovina za Dr.Hauschka kozmetiku. prikazao je razloge nužnosti korištenja ekoloških sirovina u kozmetici kako bi se osigurala, prije svega, sigurnost, a zatim i djelotvornost samih pripravaka. Briga o kvaliteti preparata Dr.Hauschka počinje adekvatnim odabirom tla i njegovom pripremom. Nastavlja se sadnjom prema svim kriterijima ekološkog uzgoja te pomnim praćenjem cijelog procesa rasta i berbe kao i transporta, odnosno cijelog procesa do same obrade u tvornici, kombiniranja supstanci i konačne izrade preparata. Potkrijepljeno znanstvenim dokazima i brojnim istraživanjima, naglasio je važnost korištenja biljnog materijala koji je uzgajan isključivo na tlima na kojima je i samonikao, zbog čega se za Dr.Hauschka preparate sirovine uzgajaju u mnogim zemljama svijeta. Istaknuo je razvojni pristup partnerstvu kojim se ostvaruje win-win odnos u kojem se dobiva bolja kvaliteta sirovina, socijalna i ekološka održivost, bolje cijene za uzgajivače, pristup međunarodnim tržištima za proizvođače te dokidanje ovisnosti.
 
 
 

Komentiraj članak:

Članak možeš komentirati ako se prijaviš preko Facebooka ili ako si registrirani korisnik prijavljen u sustav. Registriraj se ovdje. Prijavi se ovdje.